مدیرگروه جمعیت اندیشکده ایتان گفت: براساس گزارش سال ۹۶، وزارت بهداشت تنها ۲۲ میلیارد تومان از بودجه ۲۰۰ میلیاردی حمایت از زوج‌های نابارور را در محل درست هزینه کرده و محل هزینه‌کرد باقی آن نامعلوم است! نهادهای نظارتی باید این تخلف را پی‌گیری کنند." />
لزوم پاسخگویی وزارت بهداشت درباره محل هزینه‌کرد
1399/05/13 - 12:25
تاریخ و ساعت خبر:
92205
کد خبر:

لزوم پاسخگویی وزارت بهداشت درباره محل هزینه‌کرد "بودجه ۲۰۰ میلیارد تومانی زوجین نابارور"

مدیرگروه جمعیت اندیشکده ایتان گفت: براساس گزارش سال ۹۶، وزارت بهداشت تنها ۲۲ میلیارد تومان از بودجه ۲۰۰ میلیاردی حمایت از زوج‌های نابارور را در محل درست هزینه کرده و محل هزینه‌کرد باقی آن نامعلوم است! نهادهای نظارتی باید این تخلف را پی‌گیری کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - مدیرگروه جمعیت اندیشکده ایتان گفت: براساس گزارش سال ۹۶، وزارت بهداشت تنها ۲۲ میلیارد تومان از بودجه ۲۰۰ میلیاردی حمایت از زوج‌های نابارور را در محل درست هزینه کرده و محل هزینه‌کرد باقی آن نامعلوم است! نهادهای نظارتی باید این تخلف را پی‌گیری کنند.
پدرام کاویان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم با اشاره به معضلات اقتصادی پیش پای زوجین نابارور و عملکرد منفی وزارت بهداشت در این زمینه اظهار کرد: به طور عمومی 20 درصد زوج‌های کشور در طول دوره بارداری خود سابقه ناباروری پیدا می‌کنند؛ برخی از این زوج‌ها نیاز دارند که با روش‌های کمک‌باروری، بارور شوند؛ سیکل‌های درمانی عمل‌های کمک‌باوری باید 3 تا 4 بار تکرار شود؛ این روش‌ها در بهترین حالت 30 درصد احتمال باروری را افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: در نظام سلامت کشور، ناباروری به عنوان یک بیماری به رسمیت شناخته نشده است به همین خاطر، بیمه‌ها در حوزه درمان هزینه‌ای را تقبل نمی‌کنند؛ این باعث می‌شود که هزینه درمان ناباروری به‌صورت آزاد محاسبه شود؛ هزینه درمان این سیکل‌ها در بیمارستان‌های دولتی به طور میانگین 21 میلیون تومان و در مراکز درمانی خصوصی 55 میلیون تومان است؛ این مبالغ با توجه به شرایط اقتصادی امروز در توان خانوارهای متوسط و متوسط به پایین نیست؛ بر این اساس، زوجین معمولاً یک بار عمل باروری را انجام می‌دهند و برای سیکل‌های بعدی با مشکل مالی روبه‌رو می‌شوند!
مدیر گروه جمعیت شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان) تصریح کرد: وزارت بهداشت از سال 94 تا سال 98 یک میلیون و 700 هزار تومان به یک سیکل درمانی در مراکز دولتی، یارانه می‌داد، بعد از سال 98 این یارانه به 2.5 میلیون تومان برای دو سیکل افزایش پیدا کرد؛ ممکن است مسئولان وزارت بهداشت مدعی شوند که شاخص مورد نظر ارتقا پیدا کرده است در حالی که با توجه به هزینه‌های عمل ناباوری، هزینه مذکور تنها 10 درصد از کل هزینه درمان را تشکیل می‌دهد؛ این در حالی که وزارت بهداشت سالانه 200 میلیارد تومان بودجه برای حمایت از زوجین نابارور دریافت می‌کند! البته در سال 93 این مبلغ 600 میلیارد تومان بوده و در سال 99 به 200 میلیارد کاهش پیدا کرده است.
کاویان اضافه کرد: ظرفیت ارائه خدمات درمانی در بیمارستان‌های کشور سالی 33 هزار سیکل است؛ با هزینه متوسط هر سیکل بین 5 تا 6 میلیون تومان، حتی اگر وزارت بهداشت 10 درصد هزینه کل درمان را برعهده زوج‌ها بگذارد، کل هزینه‌های این حوزه کمتر از 200 میلیارد تومان خواهد بود؛ 200 میلیارد تومان، برای اینکه هزینه تولد فرزند زوجین نابارور در بیمارستان‌های کشور به صفر برسد، کفایت می‌کند.
وی گفت: در واقع وزارت بهداشت با منابع مالی موجود قادر است به طور کامل، هزینه‌های ناباروری را رایگان کند! اما این اتفاق تاکنون رخ نداده است و نهادهای نظارتی نیز تاکنون به این تخلف وزارت بهداشت ورود نکرده‌اند! انتظار داریم که دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی، وزارت بهداشت را در مورد این تخلف مورد بازخواست قرار دهند؛ برای مثال، در سال 96 و براساس گزارش وزارت بهداشت به سازمان امور اداری و استخدامی کشور، این وزارتخانه تنها 22 میلیارد از 200 میلیارد تومان مذکور را در حمایت از درمان زوج‌های نابارور هزینه کرده و محل هزینه‌کرد باقی آن نامعلوم است!
مدیر گروه جمعیت اندیشکده ایتان خاطرنشان کرد: سازمان‌های نظارتی باید تکلیف این پول را مشخص کنند زیرا این بودجه حق مردم بوده و دولت آن را ضایع کرده است؛ این حق باید به مردم بازگردد و از این بعد هم باید جلوی این روند گرفته شود؛ وزارت بهداشت در نظام سلامت، نقش تنظیم‌گر ارائه خدمات به بیماران را دارد و نباید خدمات درمانی یک بخش را کاملاً نادیده بگیرد!
وی افزود: این بودجه باید در اختیار بیمه‌های پایه سلامت قرار بگیرد؛ هر کس که دفترچه سلامت دارد و قانون به او تضمین درمان داده باید این خدمات را دریافت کند؛ روند فعلی از اساس غلط بوده و لازم است سازوکار آن به طور اصولی اصلاح شود؛ مجلس دهم تصمیم گرفت در قالب اصلاح لایحه بودجه سال 1399 این اصلاح سازوکار، در بودجه اعمال شود اما متأسفانه با ناسازگاری‌ها و دخالت‌هایی که صورت گرفت این اتفاق نیفتاد؛ با این اوصاف، امسال نیز شاهد یک حمایت مؤثر از زوج‌های ناباروری نخواهیم بود مگر اینکه مجلس تصمیم بگیرد این اصلاح را انجام دهد.
کاویان یادآور شد: اقدام در این زمینه، زمانی قابل اعتنا و استناد است که در قالب بودجه سال 99 زوج‌ها هیچ هزینه‌ای برای درمان ناباروری متحمل نشوند؛ اگر این اتفاق بیفتد، می‌توانیم بگوییم که اصلاحاتی در این خصوص صورت گرفته است در غیر این صورت همه پیگیری‌ها بی‌نتیجه بوده است!
تسنیم
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
وزارت بهداشت، فرزندآوری، زوجین نابارور، ناباروری، هزینه درمان ناباروری
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا