درمان آرتروز و واریس
1399/05/13 - 19:47
تاریخ و ساعت خبر:
92228
کد خبر:

درمان آرتروز و واریس

معمولاً می‌توان آرتروز و واریس را به عنوان دو معضل بسیار رایج در میان افراد به شمار آورد. هر کدام از این دو مورد به نوبه خود علل، نشانه و همین‌طور راه‌های درمانی دارند که در این مطلب می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا در رابطه با درمان آرتروز و واریس برایتان بگوییم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - معمولاً می‌توان آرتروز و واریس را به عنوان دو معضل بسیار رایج در میان افراد به شمار آورد. هر کدام از این دو مورد به نوبه خود علل، نشانه و همین‌طور راه‌های درمانی دارند که در این مطلب می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا در رابطه با درمان آرتروز و واریس برایتان بگوییم.
واریس چیست؟
به طور کلی می‌توان گفت که واریس در واقع شامل سیاهرگ‌هایی می‌شود که به هم پیچ خورده و گشاد شده‌اند. واریس را می‌توان به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عروق خونی در نظر گرفت، تا جایی که در جامعه چیزی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد خانم‌ها دچار این عارضه می‌شوند. امروزه درصد بالایی از شیوع این معضل در بین افراد به ساعت‌های طولانی و مکرر ایستادن باز می‌گردد.
علائم واریس
طبیعی است که برای شناخت واریس باید با علائم آن آشنا شد. در این رابطه باید بگوییم که معمولاً سیاهرگ‌های واریسی علامت چندانی ندارند و به همین دلیل نیز بیشتر افراد وقتی با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند احساس نگرانی پیدا می‌کنند.
نکته‌ای که باید در این رابطه به آن اشاره کنیم آن است که اگر واریس شما علامت‌دار شده و سیاهرگ‌ها پر شوند، امکان آن وجود دارد که احساس درد و سنگینی کمی در پا‌های شما احساس شود. معمولاً این احساسات با دراز کشیدن و استراحت می‌توانند ظرف نیم ساعت برطرف گردند.
روش‌های درمان واریس
برای درمان روش‌های بسیار متفاوتی وجود دارد که از جراحی‌هایی تخصصی گرفته تا برخی از روش‌های طبیعی و خانگی را شامل می‌شوند. یکی از مؤثرترین کار‌ها برای درمان واریس ورزش کردن است. به خاطر داشته باشید که ورزش منظم می‌تواند گردش خون در رگ‌های شما را بهبود بخشیده و ورم پا را به مراتب کاهش دهد. اگر شما در طول زمان زیادی بدون حرکت بمانید گردش خون به مغز بسیار سخت‌تر انجام شده و در مقابله با نیروی جاذبه زمین ضعیف‌تر عمل می‌کند. به همین دلیل هم هست که با ورزش کردن می‌توان فشار خون را کاهش داده و هورمون‌ها را به میزانی طبیعی و منظم حفظ نمود.
ماساژ نیز یکی دیگر از راه‌های درمان واریس به شمار می‌آید. این کار می‌تواند در درمان درد واریس و همین‌طور بهبود و افزایش گردش خون در رگ‌های شما تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. نکته‌ای که در این رابطه باید به آن توجه کنید آن است که ماساژ واریس نباید به صورت تند و با شدت بالا صورت بگیرد. علاوه بر این شما نباید این نوع از ماساژ را پشت سر هم و به صورت یکسره انجام دهید، چراکه این کار می‌تواند عواقب و مشکلات بیشتری را به دنبال داشته باشد؛ بنابراین بهتر است که برای ماساژ واریس از حرکت‌های منظم با نوک انگشتان و به آرامی کمک بگیرید. حرکت‌های ماساژ واریس باید منظم و آرام باشد و مسیر خون به سمت رگ‌های دیگر هموار شود.






علاوه بر مواردی که تا به اینجا اشاره شد برای درمان واریس می‌توان از برخی مواد غذایی نیز کمک گرفت. برای مثال سرکه سیب به عنوان یکی از مفیدترین مواد غذایی می‌تواند در پیشگیری از وخامت واریس بسیار مؤثر عمل کرده و با کمک خاصیت سم‌زدایی خود، گردش خون را در بدن شما بهبود بخشد.
علاوه بر سرکه سیب، سبزی جعفری نیز دیگری مواد غذایی است که می‌تواند در درمان واریس مؤثر عمل کند. این سبزی در کنار برخورداری از ویتامین ث بالا می‌تواند سلول‌های آسیب‌دیده بدن شما را نیز ترمیم کند. در کنار این موارد تقویت دیواره‌های مویرگی ضعیف نیز از دیگر مزایای خوردن سبزی جعفری به شمار می‌آید. به همین دلیل هم می‌توان از جعفری به عنوان یکی از مؤثرترین روش‌های درمان واریس یاد کرد.
در کنار این موارد می‌توان به فلفل تند نیز اشاره کرد. فلفل می‌تواند عملکرد گردش خون را بهبود داده و در کاهش درد‌های واریسی نیز مؤثر باشد. هم‌چنین مصرف سیر نیز می‌تواند با کمک خاصیت ضدالتهابی و تقویت سیستم ایمنی در بهبود علائم واریس تأثیرگذار باشد.
آرتروز چیست؟
آرتروز به التهابات مفصلی گفته می‌شود که می‌تواند چیزی حدود ۲۰۰ عارضه و بیماری مختلف مفصلی، بافت‌های اطراف مفصل، بافت‌های همبندی و اسکلتی و... را تحت پوشش خود قرار دهد. این بیماری می‌تواند در همه سنین و جنسیت‌ها رخ دهد، اما معمولاً افزایش سن، افزایش وزن، تغذیه نامناسب، بیماری‌های مفصلی و... احتمال وقوع بالاتری را به دنبال خواهند داشت.
نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم آن است که آرتروز می‌تواند در از بین رفتن غضروف‌های مفصلی بسیار مؤثر عمل کند. این موضوع به مرور زمان رخ داده و باعث آزردگی بسیاری در بیمار خواهد شد. آسیب دیدن غضروف‌ها موجب می‌شود که استخوان‌ها به طور مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای با هم ارتباط و تماس پیدا کنند و همین موضوع نیز درد بسیاری را برای بیمار به همراه خواهد داشت.
معمولاً بسیاری از افراد آرتروز را با پوکی استخوان مشابه می‌دانند در صورتی که به هیچ وجه چنین نیست. در پوکی استخوان، غضروف‌های بیمار کاملاً سالم هستند و مشکل اصلی در ضعف خود استخوان‌هاست، در صورتی که آرتروز در از بین بردن غضروف‌ها مؤثر خواهد بود.
علائم آرتروز
به طور کلی باید بگوییم که آرتروز می‌تواند با علائم بسیاری متفاوتی نشان داده شود. در برخی از شرایط آرتروز فرد هیچ نشانه‌ای ندارد و تنها با عکس‌برداری از مفاصل می‌توان متوجه آن شد. در شرایطی دیگر، اما نشانه‌های مختلفی اعم از ورم، درد، سفتی، کاهش دامنه حرکت و... از علائم آرتروز به شمار می‌آیند. نکته‌ای که باید به آن دقت کنید آن است که این علائم می‌توانند در افراد مختلف به شکل‌های خفیف، متوسط و یا شدید نشان داده شوند.
متأسفانه باید به این نکته اشاره کنیم که آرتروز می‌تواند به مرور زمان تغییراتی دائمی را در مفاصل بیماران ایجاد کند. برای مثال به هم ریختن اتصالات انگشتان یکی از عوارض آرتروز به شمار می‌آید. به خاطر داشته باشید که برخی از انواع آرتروز‌ها می‌توانند علاوه بر مفصل، قلب، چشم‌ها، ریه‌ها، پوست و همین‌طور کلیه‌ها را نیز تحت تأثیر خود قرار دهند.







روش‌های درمان آرتروز
درمان آرتروز با روش‌های بسیار متفاوتی صورت می‌پذیرد برای مثال تجویز برخی از دارو‌های مسکن، دارو‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی، دارو‌های ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری، دارو‌های اصلاح‌کننده پاسخ بیولوژیک و همین‌طور کورتیکواستروئید‌ها از روش‌های درمان آرتروز به شمار می‌آیند.
در کنار تجویز دارو، تراپی نیز از دیگر روش‌های درمان آرتروز شناخته می‌شود. فیزیوتراپی شامل انجام برخی تمرینات ورزشی می‌شود که دامنه حرکتی را افزایش داده و عضلات مجاور را تقویت می‌کند. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در برخی از مواقع استفاده از آتل و یا بریس نیز برای درمان آرتروز مؤثر خواهد بود.
عمل‌های جراحی نیز می‌توانند در درمان آرتروز مؤثر واقع شوند. این عمل‌های جراحی در صورتی تجویز می‌شوند که سایر روش‌های درمان آرتروز مؤثر نبوده و جواب ندهند. عمل‌های جراحی آرتروز انواع متفاوتی دارند که از میان آن‌ها می‌توان به عمل جراحی ترمیم مفصل، جایگزینی مفصل، فیوژن یا خشک کردن مفصل و... اشاره کرد.
در کنار تمامی این موارد ایجاد برخی از تغییرات در سبک زندگی نیز می‌تواند در درمان آرتروز بسیار تأثیرگذار باشد. به همین دلیل نیز می‌توانیم بگوییم که کاهش وزن، ورزش، استفاده از پد‌های حرارتی یا کیسه‌های داغ برای تسکین درد، استفاده از وسایل کمکی مثل کفش طبی، واکر و... از روش‌های خانگی درمان آرتروز به شمار می‌آیند.
برترین ها
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
درمان آرتروز ، درمان واریس ، درمان آرتروز و واریس ، درمان پا درد ، درمان زانو درد
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا