زیارت غدیریه بهترین یادگار ارزشمند امام هادی(ع) است
1399/05/15 - 11:16
تاریخ و ساعت خبر:
92276
کد خبر:

زیارت غدیریه بهترین یادگار ارزشمند امام هادی(ع) است

سخنرانان بعثه مقام معظم رهبری در ویژه برنامه ولادت امام هادی علیه السلام که به صورت مجازی ویژه زائران برگزار شد از زیارت غدیریه به عنوان بهترین یادگار ارزشمند امام دهم یاد و بر ترویج و تبلیغ این زیارت نامه تاکید کردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه سلسله برنامه‌های میعاد با عرفه، روز سه شنبه، ویژه برنامه ولادت امام هادی علیه السلام را با سخنرانی حجج الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی و حبیب‌الله فرحزاد از سخنران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به صورت اینتری برای زائران ایرانی در بستر سامانه آموزش زائر برگزار کرد.
حجت‌الاسلام رفیعی در این برنامه با تبریک ولادت باسعاد دهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت حضرت هادی علیه السلام گفت: امام دهم در کودکی پدر را از دست داد، هشت سال داشت که در مدینه خبر شهادت پدر به او رسید و سکان امامت را از هشت سالگی تا 42 سالگی به دست گرفت.
وی با بیان اینکه موکل عباسی به امام هادی علیه السلام اجازه ماندن در مدینه را نداد و از امام دهم خواست که شهر مدینه منوره را به سوی سامرا ترک کند، یادآور شد: آن امام پس از برخورد موکل عباسی به ناچار به سوی شهر سامرا سفر کردند و نیمی عمر با برکتشان را در این شهر که منطقه نظامی به شمار می رفت، سپری کرد.
استاد حوزه علمیه قم از اعزام 300 نیروی نظامی برای انتقال حضرت هادی علیه السلام به شهر سامرا توسط موکل عباسی اشاره کرد و گفت: مردم مدینه منوره زمانی که از این موضوع مطلع شدند، تلاش کردند تا مانع انتقال آن حضرت به سامرا شوند، اما امام هادی علیه السلام مانع مخالفت مردم شدند و فرمودند، من باید بروم، و با خانواده به سامرا رفتند و تمام عمرشان را در آن شهر به صورت کنترل شده زندگی کردند.
وی با بیان اینکه تمامی فرزندان امام رضا از جمله امام هادی معروف به ابن الرضا هستند، تاکید کرد: امام دهم زمانی که در سامرا حضر داشتند، ارتباط شان با مردم بسیار مشکل بود، اما به بیشتر این ارتباطات از طریق نامه و وکیل صورت می گرفت، گرچه شبکه وکالت از زمان امام کاظم علیه السلام تشکیل شد ؛ولی در زمان امام هادی علیه السلام این شبکه گسترش یافت و آن امام در شهرهای قم و اهواز و همچنین در عراق وکلای داشتند و از طریق این وکلاها ارتباط برقرار می کردند.
حجت الاسلام رفیعی به سختی‌ها و مرارت‌ها زندگی یکی از موکلان امام هادی علیه السلام اشاره کردند و به پاسخ آن حضرت به این سختی‌ها گفت: حضرت هادی علیه السلام به ابوهاشم جعفری از جمله موکلان خود درباره برخی از سختی‌ها و مشکلات زندگی ایشان فرمودند، آیا شکر نعمت‌های که دارید به جا آورده‌اید؟ این پیام حضرت نشان می‌دهد که متاسفانه گاهی ما انسان‌ها از نعمات الهی که به ما هدیه شده غفلت می‌کنیم و تنها به برخی سختی‌ها روزمره توجه می‌کنیم در حالی که همیشه این گونه نبوده و نیست.
وی به فراگیر شدن ویروس کرونا در جهان اشاره کرد و فلج شدن اقتصاد جهانی و سلامت جوامع جهانی را از جمله مشکلات جهان امروز برشمرد و یادآور شد: آیا پیش از این به نعمت سلامت جسمی و اقتصادی خود فکر کرده بودیم که چقدر خداوند این نعمات را در اختیار ما قرار داده بود و اینکه به دلیل یک ویروس همه جهان فلج شده‌اند و دم از ناشکری می‌زنند.
سخنران بعثه مقام معظم رهبری، برخی مشکلات اقتصادی جامعه را ناشی از سوء مدیریت داخلی و برخی را تحریم‌ها دانست و تاکید کرد: عافیت، اسلام و قناعت چند نعمت بسیار مهم است، اگر قدر آن را بدانیم به موفقیت‌های بیشتری دست خواهیم یافت، اما متاسفانه گاهی برخی از این نعمات الهی ناسپاسی می‌کنند و به راحتی از این داشته‌ها می‌گذارند، البته دعا می‌کنیم که خداوند هر چه زودتر سایه این بلایا و مشکلات را از سر مردم جهان بردارد، اما از سوی دیگر نباید شکر نعمات داده شده را فراموش کنیم.
وی در ادامه به چند اثر گراسنگ امام هادی علیه السلام اشاره کرد و زیارت جامعه کبیر و زیارت غدیر را از جمله این آثار برشمرد و با اشاره به نزدیک شدن ایام غدیریه از مردم خواست زیارت غدیر را حتما قرائت کنند و به معانی آن نیز توجه بیشتر داشته باشند. البته از زیارت جامعه کبیره هم به عنوان زیارت شناسنامه اهل بیت علیهم السلام یاد کرد.
در ادامه این ویژه‌ برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد به سخنرانی پرداخت و ضمن تبریک ولادت امام دهم از زیارت غدیریه و جامعه کبیر نیز به عنوان دو یادگار ارزشمند آن امام همام یاد کرد و یادآور شد: جای دارد مردم در این روزها حداکثر استفاده را از این آثار گرانبها ببرند که یکی زیارت غدیریه است و چون چند روز دیگر عیدغدیر خواهد بود، روز عیدغدیر را قرائت کنید، این زیارت حاوی آیات فراوان و فضائل زیادی از امیرمومنان علی علیه السلام است.
وی از زیارت جامعه کبیره به عنوان منشور امامت و ولایت یاد کرد و ادامه داد: این زیارت نامه مطالب بسیار ارزشمندی در آن نامه آمده است، در حقیقت زیارت جامعه کبیره شاه بیت است و مطالب بلندی درباره اهل بیت در آن بیان شده است. زیارت جامعه کبیره را بیشتر بخوانیم، سخنان اهل بهشت است. تک تک جملات فوق العاده ای دارد. در این زیارت به ما یاد داده شده که چگونه زیر مجموعه شما اهل بیت علیهم السلام قرار بگیریم و اگر کسی با اهل بیت سروکار پیدا کرد، خداوند سرپرست او را به عهده می گیرد و معالم را به او می آموزد.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: تمام فسادهای جهان برای جدا شدن از ولایت امیرمومنان علی علیه السلام است. زیرا اگر ولی خدا در جامعه سرپرست باشد، تمام فسادهای دنیا اصلاح می شود، بنابراین تمام فسادهای جهان به خاطر جدا شدن از ولایت است. ولایت ائمه می تواند دل ها را پیوند بدهد و محبت اهل بیت حتی برای غیرمسلمان هم فاید دارد. از این رو باید در احیای مراسم و مناسک غدیر بیشتر همت کرد.
شبستان
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زیارت غدیریه، امام هادی(ع)، ناصر رفیعی، حبیب الله فرحزاد
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا