میلیون ها جشن ولایت در خانه های ایران اسلامی برپا می شود
1399/05/15 - 10:33
تاریخ و ساعت خبر:
92277
کد خبر:
نشان ارادت ایرانیان نهفته در غدیر

میلیون ها جشن ولایت در خانه های ایران اسلامی برپا می شود

عیدغدیرامسال نیز مانند بسیاری از اعیاد مذهبی با وجود ویروس کرونا حال و هوایی متفاوت را پیدا کرده است. این روزها خبر از برگزاری جشن های عید ولایت پرشور تر و پر شعور تر در خانه هاست! این روزها خبر از تسخیر فضای مجازی به دست مسلمانانی است که می خواهند پیام غدیر را از وجب به وجب خاک ایران اسلامی به دنیا مخابره کنند و بردلدادگان حضرتش بیفزایند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - میترا خسروبیک: پیوند تاریخی بین شیعه و هجدهم ذی حجه وجود دارد. در این روز پیامبراسلام در حجه الوداع کنار برکه غدیر به دستور خداوند، رسالت خود را معرفی علی بن ابیطالب علیه السلام به عنوان جانشنین خود تکمیل کردند و اینگونه فرمودند: « همانا جبرييل امين بارها بر من فرود آمد و بر من سلام رسانيد و دستور داد به شما که شاهد اين ماجرا هستيد و به همه مسلمانان، اعم از سياه و سفيد، بگويم و خبر دهم که علي بن ابي‌طالب (عليه‌السلام) برادر و جانشينم و امام پس از من بر شما مي‌باشد.
آن گاه فرمود: اي مردم! بدانيد که خداي سبحان، وي را ولي و امام شما قرار داد. بنابراين بر تمامي مهاجرين و انصار و تابعين و بر تمامي صحرانشينان و شهرنشينان، عرب و عجم، آزاده و برده، بزرگ و کوچک، سياه و سفيد و بر هر موحد و مسلماني واجب است که از او پيروي، حکمش را انجام، گفتارش را باور و دستورش را اجرا نمايد.»
و سپس با قرائت خطبه ای اینگونه حجت را بر مردم تمام کردند: « دست علي (عليه‌السلام) را بالا بردند و فرمودند: اي مردم! چه کسي به شما از خودتان و نفستان، اولي است؟ همگي گفتند: خدا و رسولش.
آن گاه فرمودند: «ألا، من کنت مولاه فهذا علي مولاه، اللّهم وال من والاه، و عاد من عاداه، وانصر من نصره، واخذل من خذله، انّما اکمل الله لکم دينکم بولايته و امامته، و ما انزلت آية خاطب الله بها المؤمنين الاّبدأ به، ولا شهدالله بالجنة في هل أتي الا له ولاانزلها في غيره، ذرية کلّ نبّي من صلبه و ذريتي من صلب علّي لايبغض علياً اِلّاشقّي ولا يوالي علياً الّا تقي…» پس از پايان خطبه رسول خدا (ص)، مردم با صداي بلند گفتند: آري، آري شنيديم و پيروي مي‌کنيم فرمان خدا و رسولش را و به گفتارش از عمق قلبمان ايمان داريم. آن گاه به صورت دسته جمعي به سوي پيامبر( ص )و علي بن ابي‌طالب (ع) ازدحام کرده و آن دو را تکريم و احترام نمودند، تا اين که وقت ظهر رسيد و پيامبر (ص) نماز ظهر و عصر را در يک وقت به جا آورد.»
غدیرخم که در بین شیعیان ایران به نام « عید ولایت» خوانده می شود مهم ترین واقعه تاریخی در اسلام است که با بیعت گرفتن پیامبر از مردم برای جانشینی و ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، رسمیت یافت. بیعتی که بنابر خواسته پیامبر با گفته شدن و نقل شدن زبان به زبان و سینه به سینه ببین مردم باید در ادوار مختلف همچنان به حیات سیاسی – مذهبی، اجتماعی – اعتقادی خود ادامه دهد و در دورانی که حضرت مهدی(عج) در غیب به سر می برند، انگشتری این زعامت در دستان ولی مطلقه فقیه باشد.
پیمان غدیرخم برای پیامبر از سایر پیمان هایی که در طول حیات پر برکتشان با مسلمانان بسته بودند از اهمیت بالاتری برخوردار بود. اهمیتی که فاطمه سلام الله بعد از غصب حق ولایت همسرش، خانه به خانه به سراغ حاضران در غدیر رفت و آن را به یادشان آورد!
حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام حدیث غدیر را به سند زیر نقل فرموده است: «حضرت فاطمه دختر امام موسی بن جعفر علیه السلام ، از فاطمه دختر امام صادق علیه السلام ، از فاطمه دختر امام باقر علیه السلام ، از فاطمه دختر امام زین العابدین علیه السلام ، از فاطمه و سکینه دختران امام حسین علیه السلام ، از اُمّ کلثوم دختر فاطمه زهرا علیهاالسلام نقل فرموده است که مادرش حضرت زهرا دختر پیامبر صلی الله علیه و آله خطاب به مردم فرمود: «آیا سخن پیامبر خدا را در روز غدیر خم فراموش کردید که فرمود: هر کس من مولا و صاحب اختیار اویم، علی مولا و صاحب اختیار اوست؟».
حضرت فاطمه زهرا سلام الله، درباره اهمیت غدیرخم می فرماید: «پیامبر در روز غدیر، پیمان ولایت را برای علی علیه السلام محکم کرد تا بدین وسیله، امید دشمنان را ناامید سازد».
هر چند برخی از افراد سعی دارند که به قصد تفرقه افکنی این روز مبارک را روز مناقشه شیعه و سنی با هم قرار دهند اما به راستی اینگونه نیست چرا که اهل سنت هیچ گاه آن را رد نکرده و اگر اختلافی است در برخی از جزئیات است.
از این رو بنابر قول بسیاری از کارشناسان مذهبی می توان گفت: « ولايت حضرت علي(ع) به عنوان نقطه مشترک شيعه و سني است هر چند برخي فکر مي کنند که مسئله جانشینی حیدر کرار باعث اختلاف شيعه و سني است در حاليکه اين گونه نيست و اتفاقا وی – علی علیه السلام- شخص مشترکي است که اهل سنت پس از پيامبر آن را قبول دارند.» پس نمی تواند محل مناقشه باشد بلکه مسیری نقطه مشترکی برای وحدت بین مسلمانان است.
با این دید نمی توان گفت که در زمان حاضر امامت صرفا يک مسئله ديني و اعتقادي است بلکه رویکردهای سياسي هم در پس خود دارد و با غدیرخم باید به این نتیجه مهم برسیم که اسلام ديني آمیخته با سیاست بوده و فلسفه غدير هم همين است. غدیرخم یعنی با ولایت حرکت کردن، چیزی که قرآن نیز آن را به عموم مسلمانان توصیه می کند که "از پيامبر جلو و عقب نيفتيد" و مهم ترین پیام غدیر هم این است که باید همراه ولايت بود، جا پاي ولايت گذاشت و کند روي و تند روي در این مسیر درست نیست!.
همین امر باعث ناامیدی و شکست های پیاپی دشمنان می شود و « ناامیدی» دشمن همان کلید واژه اهمیت بزرگداشت غدیر است. چرا که پیروی و اطاعت کردن از جانشینان برحق رسول خدا (ص) یعنی ائمه اطهار علیهم السلام و در دوران غیبت، حمایت و قبول ولایت، ولی مطلقه فقیه، مهم ترین و تنهاترین راهی است که می تواند جامعه مسلمین را از کوران حوادثی که دشمنان برای شان تدارک دیده اند با کلمه ی مقدس « وحدت » نجات دهد.
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه می فرمایند: « پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد.»
با این اوصاف نقل کردن سینه به سینه غدیرخم و پیام های الهی و نجات بخش آن بر هر مسلمانی فرض است، و این روزها که ما شاهد هستیم بحث ویروس کرونا برگزاری بسیاری از جشن های ملی و مذهبی را به تعطیلی کشانده است، باید به شیوه های دیگری این روز را پاس داشت.
در این زمینه وظیفه صدا و سیما از همه ارگان ها بیشتر است. صاحبان اندیشه و ذوق در فضای مجازی نیز می توانند بسیاری از اقداماتی به عادت سنوات گذشته در دورهمی ها و جشن ها انجام می دادند را به گونه ای دیگر با رعایت پروتکل های بهداشتی و در راستای کمک های مؤمنانه و همیاری با تیم های درمانی انجام دهند! فضای مجازی بهترین فرصت برای این اقدامات و جشن هاست که می تواند پیام غدیر را از کوچه و پس کوچه ها و خیابان ها و گذرگاه های ایران اسلامی به همه جای دنیا طنین انداز کند و این فرصتی بی نظیر است که باید به بهترین شکل ممکن از آن استفاده کرد.
برپایی جشن های خانوادگی در کنار بزرگتر ها مثل پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و بازگو کردن قصه غدیرخم به زبان کودکانه و برگزاری مسابقات خانوادگی، دادن هدیه به بچه ها به این مناسبت، برقراری تماس های تصویری با سایر و تبریک عید به گونه های مختلف ... می تواند چنان ایجاد شادی و هیجان در جامعه ایجاد کند که امسال طعم خوش عید بزرگ ولایت به گونه ای شیرین تر و فراموش نشدنی تر به کام همه بنشیند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
عیدغدیر، جشن ولایت، جشن های خانگی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا