رابطه مستقیم سواد رسانه ای با بنیه فکری قوی و ثبات شخصیتی/ همراهی خانواده، لازمه اجرای قوانین سواد رسانه ای است
1399/05/20 - 08:52
تاریخ و ساعت خبر:
92390
کد خبر:
در گفت و گو با یک کارشناس رسانه مطرح شد:

رابطه مستقیم سواد رسانه ای با بنیه فکری قوی و ثبات شخصیتی/ همراهی خانواده، لازمه اجرای قوانین سواد رسانه ای است

یک کارشناس رسانه گفت: استفاده درست از رسانه را بداند زمان بارداری هم می تواند بهترین استفاده از رسانه را ببرد و این خود به خود بر روی نوزادش تاثیر می گذارد و او نیز استفاده درست از رسانه را می آموزد، جایگاهی که هیچوقت پدر نمی تواند بدست بیاورد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - بشری یثربی: محسن باقری، کارشناس رسانه، سئو، دیجیتال مارکتینگ و مدیر مسئول سایت سواد رسانه ای که تجربیات هم در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سئو دارد، در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی «طنین یاس» در تعریف سواد رسانه ای گفت: سواد رسانه یا سواد رسانه ای به نحوه برخورد با پیام های مختلفی که به صورت شبانه روزی به ما می رسد، گفته می شود.
وی ادامه داد: محتوای موجود در شبکه های اجتماعی مانند ایتا، تلگرام و اینستگرام، یا رسانه ای مانند تلویزیون و حتی موزیکی که از سیستم پخش موسیقی در تلفن همراه شنیده می شود، پیام هایی را به ذهن مخابره می کنند، تشخیص اینکه ذهن باید پیامی که به آن می رسد را بپذیرد و یا با چه الگویی این ها را فیلتر کند را سواد رسانه ای گویند.
هنر سواد رسانه ای استفاده از فرصت های رسانه هاست
این کارشناس رسانه تصریح کرد: طبیعتاً فضای مجازی و به صورت کلی رسانه ها همزمان دارای فرصت ها و تهدیداتی هستند، مانند یک چاقو که اگر درست استفاده نشود آسیب ایجاد می کند ولی اگر به موقع و درست استفاده شود، موجب ایجاد فرصت می گردد.
وی ادامه داد: بنابراین لازم است که آسیب های این فضا را بدانیم و از فرصت های آن به بهترین شکل استفاده کنیم زیرا فرصت در فضای مجازی و رسانه، می تواند دنیا و آخرت افراد را تأمین کند، بدین ترتیب که راه درآمدزایی خوبی محسوب می شود و از سوی دیگر می تواند موجبات عاقبت به خیری افراد را فراهم کند.
باقری تأکید کرد: رسانه این قدرت را دارد، اما چگونگی استفاده از این فرصت ها می شود سواد رسانه یا سواد رسانه ای!
سواد رسانه ای انسان را هدفمند می کند
مدیر مسئول سایت سواد رسانه ای کسی که دارای سواد رسانه ای باشد را انسانی با ثبات و با شخصیت قوی که دارای بنیه فکری خوبی در دنیای رسانه است، دانسته و گفت: این آدم، دارای شاکله فکری است، یعنی دیگر اسیر هر پیامی نمی شود و به سادگی با دیدن یک ویدئو هرچقدر هم که فضای گرافیکی جذابی داشته باشد، سبک زندگی خود را و یا به طور مثال نحوه غذا خوردن خود را تغییر نمی دهد، زیرا می داند که این تغییر برای زندگی اش مضر است.
وی ادامه داد: این آدم برای حضور در فضای مجازی، مدیریت زمان دارد و اگر تعیین کرد که مثلا فقط 20 دقیقه برای رصد اخبار در این فضا خواهد بود، این زمان را زیاد نمی کند و بدین ترتیب می تواند از فرصت های فضای مجازی استفاده کند اما خودش را به دست این فضا نسپارد.
باقری در مقایسه کسی که سواد رسانه ای دارد و کسی که از این سواد محروم است، گفت: افراد دارای سواد رسانه ای از فضای مجازی به نحو احسن برای زندگی خود بهره می برند اما کسی که سواد رسانه ای ندارد در حقیقت رسانه ها برای اینکه به هدف برسند از او استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: در این بین، اهمیت آموزش سواد رسانه ای برای زن ها بیش از مردان است، زیرا زنان مبنای جامعه هستند، وقتی یک زن استفاده درست از رسانه را بداند زمان بارداری هم می تواند بهترین استفاده از رسانه را ببرد و این خود به خود بر روی نوزادش تاثیر می گذارد و او نیز استفاده درست از رسانه را می آموزد، جایگاهی که هیچوقت پدر نمی تواند بدست بیاورد.
این کارشناس رسانه افزود: همچنین عموماً بیشتر وقت فرزندان با مادرانشان سپری می شود و مادر می تواند روی فرزندانش تاثیرات زیادی بگذارد، به همین خاطر به نظر می رسد هرچند که همه اعضای جامعه مانند پازل در جامعه هستند و لازم است که به سواد رسانه ای مجهز باشند تا بتوانند به بهترین شکل جامعه خود را رشد بدهند اما برای مادران جامعه این مبنا عمیق تر است.
اجرای قوانین سواد رسانه ای در خانه نیازمند همراهی والدین است
مدیر مسئول سایت سواد رسانه ای، تاثیر همراهی در اجرای قوانین سواد رسانه ای در خانواده را بسیار بالا دانسته و گفت: اگر زنی سواد رسانه ای پیدا کند اما همسرش با او در پیاده سازی قوانین رسانه ای و زمان بندی های آن، همراهی نکند، ناخودآگاه فرزندان آن ها بدون داشتن سواد رسانه ای بار می آیند زیرا والدین همراه و همسو نیستند و در نقطه مقابل اگر مرد دغدغه سواد رسانه ای داشت اما همسرش این دغدغه را نداشت هم همین اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که رسانه ها یکی از عوامل بی حجابی و بدحجابی در جامعه ما هستند که به شکل یک پروژه از پیش تعیین شده، از فیلم های ماهواره ای آغاز شد تا به شبکه های اجتماعی رسید و وقتی خانم ها دارای سواد رسانه ای نباشند، در مقابل یک مد و پوشش جدید، بدون اینکه به آن فکر کنند آن را می پذیرند.
این کارشناس رسانه تأکید کرد: این زن وقتی در جامعه حضور دارد طبیعتاً بر روی انسان های زیادی تأثیر می گذارد، به عبارت دیگر اگر این زن باحجاب باشد و درگیر فلان مد نشده باشد، ناخودآگاه مرد سالم در جامعه هم آرامش بیشتری دارد و مرد ناسالم هم به هیچ نفعی نمی برد.
وی افزود: ولی در نظر بگیرید این خانم اگر سواد رسانه ای نداشته باشد، متوجه نیست این مدی که استفاده می کند، مد خاصی در غرب است که خود غربی ها هم به ندرت از آن استفاده می کنند و جامعه را ناسالم می کنند.
باقری در پایان گفت: تاثیر نداشتن سواد رسانه ای به همین سادگی و عمیق است، عمق سواد رسانه ای، عمق تمام نشدنی به وسعت فضای جامعه است که مجهز بودن به آن اثرات منفی فضای جامعه را کاهش می دهد.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سواد رسانه ای، کارشناس رسانه، محسن باقری،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا