یک کارشناس مسائل مذهبی: نظم، مهمترین پشتوانه روضه های خانگی
1399/06/01 - 11:23
تاریخ و ساعت خبر:
92718
کد خبر:
الزامات برگزاری جلسات خانگی/1

یک کارشناس مسائل مذهبی: نظم، مهمترین پشتوانه روضه های خانگی

یک کارشناس مسائل مذهبی با تأکید بر لزوم برگزاری جلسات خانگی با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی گفت: اولین و مهمترین ویژگی در برگزاری مراسم روضه های خانگی، داشتن برنامه ریزی و رعایت نظم در شروع و پایان دادن به مراسم در هر جلسه است تا مستمعین بتوانند برای زمان حضور خود برنامه ریزی انجام بدهند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زهرا باقری: با توجه به آغاز ماه محرم و شرایطی که به واسطه ویروس کرونا بر مجالس عزاداری مستولی شده است، لازم است که برخی از آداب هیأت ها و بایدها و نبایدهای آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در این رابطه حجت الاسلام سید حجت سجادی زاده، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار سایت خبری تحلیلی «طنین یاس» گفت: هر ساله به ویژه در دهه اول ماه محرم، مجالس روضه های خانگی و یا هیأت های زنانه عزاداری برپا می شد اما امسال به جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، توصیه شده است که حدالامکان در مکان های سرپوشیده با رعایت فاصله گذاری ایمن و در محل های سرباز نیز با رعایت دستورالعمل های بهداشتی این مراسم ها برگزار شود، بنابراین برخی ترجیح می دهند که از حضور در این مراسم ها پرهیز کنند اما باید توجه داشت که جلسات مذهبی و عزاداری در مصائب ائمه«علیهم السلام» که امروزه از آن به عنوان هیأت یاد می شود از زمان های قدیم مورد تأکید و سفارش اهل بیت«علیهم السلام» بوده است.
وی تأکید کرد: در همین رابطه امام صادق«علیه السلام» به فضیل فرمودند: «تجلسون و تحدثون» یعنی مجلس می گیرید و حدیث ما را می خوانید، من این مجالس را دوست می دارم، خدا کسی را که مکتب ما را زنده نگه می دارد، مشمول لطف خود قرار می دهد.
نظم، مهمترین پشتوانه روضه های خانگی
سجادی زاده اولین و مهم ترین ویژگی در هر مجموعه ای و مخصوصا ً مراسم منتسب به امام حسین«علیه السلام» را نظم و انضباط در تمامی شئونات آن دانسته و گفت: یکی از راه های داشتن نظم در برگزاری مراسم ها، اطلاع رسانی آن هاست که معمولا مراسم به اصطلاح روضه های خانگی، به صورت چهره به چهره اتفاق می افتاد که امسال به جهت شیوع ویروس کرونا و کم شدن ارتباطات به شکل قدیم، لازم است که با استفاده از امکانات امروزی، یعنی استفاده از شبکه های اجتماعی و راه اندازی کانال یا گروه هایی به نام روضه های خانگی این اقدام صورت گیرد.
وی بهترین زمان اطلاع رسانی را یک هفته قبل از شروع مراسم دانسته و گفت: در این فاصله افرادی که تمایل به شرکت در مراسم دارند، فرصت برنامه ریزی و گنجاندن ساعت خاصی برای شرکت در روضه را پیدا می کنند، به ویژه اینکه امسال با شرایط خاص به اصطلاح کرونایی، لازم است که برنامه ریزی به طور ریزتر و دقیق تری مشخص شود و در اختیار علاقمندان قرار گیرد.
نظم در برنامه ریزی
این کارشناس مسائل مذهبی، نکته بعدی در خصوص روضه داری را برگزاری مرتب و مداوم هفتگی، ماهانه و یا فصلی هیأت عنوان کرده و گفت: مراسم عزاداری در ماه محرم، زمان خوبی برای برنامه ریزی سالانه هیأت است زیرا مخاطبان بدون تبلیغ زیاد، دور هم جمع می شوند و اگر این روضه ها به صورت هفتگی، ماهانه و یا فصلی برگزار شود و در مراسم ماه محرم به مخاطبان اعلام شود، نخستین مزیت آن این است که به برنامه های روضه نظم می بخشد و بدین ترتیب اعضای اصلی برگزاری مراسم روضه می توانند تقویمی از تمام مناسبت های مربوط به ولادت ها و شهادت های معصومین«علیهم السلام» تهیه کنند و برای برگزاری این مراسم ها برنامه ریزی کنند.
نظم در آغاز و پایان مراسم
وی یکی از آسیب هایی که دامنگیر همه هیات ها و نیز روضه های خانگی است را داشتن نظم و برنامه ریزی برای شروع و پایان مراسم عنوان کرده و گفت: از آنجا که برنامه ی روضه، بهترین اوقات فراغت افراد را در بر می گیرد، نباید به گونه ای باشد که به خاطر عدم برنامه ریزی صحیح گردانندگان، وقت شریف مومنینی که در هیأت شرکت می کنند بیهوده تلف شود.
وی با انتقاد از اینکه برنامه های اکثر روضه ها همیشه با تأخیر آغاز می شود، گفت: متاسفانه این ویژگی باعث شده که مستمع نیز با این باور که قطعا مراسم سر وقت شروع نمی شود دیرتر به مجلس بیاید بنابراین عده ای که سروقت در مراسم حضور پیدا کرده اند و منتظر شروع سخنرانی هستند، سر خود را به صحبت با دیگران گرم می کنند و ممکن است از حال و هوای معنوی آن ها کاسته شود.
سجادی زاده گفت: در این گونه مواقع مسئول هیأت می تواند با گنجاندن برنامه های مفید از جمله قرائت قرآن، حضور این افراد منظم و مشتاق را تا شروع سخنرانی در محل مراسم مغتنم بدارد.
وی این اقدام را بسیار سازنده ارزیابی کرده و تأکید کرد: در این حالت معنی کامل کلمه ی هیأت یا مجلس روضه که همانا جلوه ای از حدیث «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی ....» است ظهور می کند و ضمن اصلاح اشکالات قرائت شرکت کنندگان، شخص هیأتی با آرامش و نورانیتی که از تلاوت آیات قرآن کسب کرده است، به پای حرف های منبری می نشیند که البته تأثیر حرف های او با این مقدمه دوچندان می شود.
این کارشناس مسائل مذهبی در کنار نظم در آغاز مراسم، نظم در پایان آن را نیز لازم دانسته و گفت: بسیاری از مخاطبان این مراسم، مادران خانه دار هستند که ضروری است برای میزان حضور خود در مراسم برنامه ریزی داشته باشند تا بتوانند مدیریت خانه را هم انجام دهند بنابراین اگر زمان پایان یافتن مراسم مشخص باشد با حضور پرشورتری از آنان در این دست مراسم مواجه خواهیم شد.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ماه محرم، روضه خانگی، جلسات خانگی، مسائل مذهبی، سید حجت سجادی زاده
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا