جای خالی وزارت علوم در تبیین الگوی مناسب زنان
1399/06/19 - 11:08
تاریخ و ساعت خبر:
93203
کد خبر:
واکاوی علل ناشناخته ماندن الگوی سوم در دانشگاه ها/2

جای خالی وزارت علوم در تبیین الگوی مناسب زنان

یک پژوهشگر گفت: مهمترین نکته در مورد شناخت الگوی سوم زنان جهان، ایجاد پشتوانه های غنی علمی این الگو به عنوان ایده ای ایرانی اسلامی برای زنان جهان است، پروژه ای سنگین و تخصصی که وزارت علوم می تواند به عنوان یک ابزار اجرایی، اساتید و دانشگاه ها را ملزم به ورود به این حیطه کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زهرا باقری: زهرا فیضی، پژوهشگر مسائل اجتماعی، خانواده و زنان و دانشجوی مقطع دکتری دین پژوهی در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری تحلیلی طنین یاس یکی از علل در خصوص علل ناشناخته ماندن «الگوی سوم زنان» در سطح دانشگاه را نرسیدن این بیانات گوش قشر دانشگاهی و پژوهشگران دانست و گفت: از لحاظ مبانی فکری، نظری و تحلیلی خللی در مورد شناسایی الگوی سوم زنان نداریم و این عرصه به روی همه پژوهشگران باز است اما نکته مهم اینجاست که این عبارت ابداع رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران محسوب می شود و نسبت به مفاهیم دیگر حوزه زنان که قالب آن فمنیست است، بسیار جدید است و نیازمند تولید محتوای علمی ای که در برگیرنده مضامین و ابعاد آن باشد، است.
بیشتر بخوانید:
مباحث نظری در حوزه زنان فقط محدود به فمنیست است
الگوی سوم پاسخگوی نیاز خانواده در جهان است
فیضی افزود: همانطور که در مورد گرایش های مختلف و گاه متضاد فمنیست، مطالعات گسترده ای صورت گرفته و ابعاد آن کاملا مشخص است، به حدی که پژوهشگران توانسته اند به این جمع بندی برسند که این گرایش های فمنیستی با وجود اختلافات متعدد و گاه متضاد، دارای نظرات مشترکی همچون اعتقاد به ظلم به زن بر پایه پدرسالاری هستند، در مورد الگوی سوم هم شاید بتوان شقوقی از آن را استخراج کرد و آن را مورد تحلیل قرار داد.
وی ادامه داد: مثلا در مورد این که الگوی سوم به چه شکلی می تواند الگوی متفاوتی از زن در مقایسه با الگوی زن شرقی و یا زن غربی باشد و یا به نوعی تلفیقی از آن دو باشد کار کرد اما صحبت این است که وقتی نام این الگو به گوش پژوهشگران نرسیده باشد، نمی توان انتظار داشت که آن ها به این سمت حرکت کنند و این معضل اگرچه در وهله اول متوجه کم لطفی رسانه هاست اما عدم ابلاغ این سرفصل به مراکز پژوهشی را هم نباید نادیده گرفت.
این دانشجوی دکتری دین پژوهی، با مقایسه الگوی سوم با سبک زندگی که تقریبا در یک بازه زمانی از طرف رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، گفت: تک بعدی بودن مطالعات در حوزه زنان نیز یک علتی است که ذهن های پژوهشگران را بسته نگه داشته است اما در مورد سبک زندگی این اتفاق نیفتاد، زیرا مبانی نظری سبک زندگی بسیار متنوع بود و از هر شاخه ای از علوم انسانی مانند جامعه شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی، انسان شناسی و فرهنگی در مورد آن صحبت کرده بودند، مبنای اولیه آن فراهم شد و کم کم شاخه گرفت اما وقتی وارد بحث زنان می شوید فقط جنبش فمنیستی وجود دارد و موضع گیری قشر دانشگاهی جلوی بالندگی این مفهوم را گرفته است.
نادیده انگاری اختیاری روشنفکران به «الگوی سوم»
این پژوهشگر در خصوص دلیل دیگر نادیده گرفتن این موضوع در بین روشنفکران، گفت: متاسفانه نگاهی که در قشر به اصطلاح روشنفکران جا افتاده است نیز آسیبی است که ضرر خود را در مورد الگوی سوم به خوبی نشان می دهد، زیرا ما معتقدیم که بیانات رهبر معظم انقلاب، هم جنبه سیاسی و هم جنبه علمی دارد اما اغلب محققان جنبه علمی به مباحثی که از طرف ایشان مطرح می شود را نادیده می گیرند و شاید یکی از علل آن این است که طیف وسیعی از روشنفکران هستند که سعی دارند با مخالفت و موضع گیری در برابر نظریات دینی و اسلامی، کسب وجهه کنند.
وی افزود: برخی از اساتید و صاحب نظران نیز با زدن برچسب ارزشی به فرمایشات مقام معظم رهبری، به طور غیرمستقیم پژوهشگران و محققان را از نگاه علمی به مباحث مطرح شده از سمت ایشان به ویژه بحث الگوی سوم، نهی می کنند، این افراد با طرح این موضوع سعی می کنند نگاه ها را به مباحث مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب یک جانبه کنند و صرفا به مباحث سیاسی و تحلیل های سیاسی محدود کنند.

ورود جدی وزارت علوم، مهمترین راهکارهای گسترش پژوهش
فیضی، ورود جدی وزارت علوم در این موضوع را نخستین و موثرترین راهکار علمی در معرفی «الگوی سوم» دانسته و گفت: مهمترین و اولین چیزی که باید بررسی شود نگاه علمی و ساختن پشتوانه های غنی علمی در حوزه الگوی سوم، به عنوان ایده ای ایرانی اسلامی برای زنان جهان است، بنابراین یک بحث و پروژه سنگین تخصصی است که وزارت علوم می تواند به عنوان یک ابزار اجرایی، اساتید و دانشگاه ها را ملزم به ورود به این حیطه کند.
این پژوهشگر تأکید کرد: حتما باید از ظرفیت علمی اساتید و فضلای حوزه علمیه به ویژه دغدغه مندان به مطالعات اسلامی زنان استفاده کرد و برای آن که ضرورت این موضوع تبیین شود بهتر است که نشست هایی با حضور موافقان و مخالفان «الگوی سوم» بهره برد تا بتوان هم در بعد علمی و هم رسانه ای به طور همزمان استفاده کرد.
وی ادامه داد: در بخش پژوهش، هر کدام از سازمان ها مانند معاونت امور زنان ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی و دیگر مراکز علمی و پژوهشی، می توانند ورود کنند که نیازمند ابلاغیه سرفصل های پژوهشی از سوی وزارت علوم یا سایر نهادهای متولی امور زنان در حوزه تبیین الگوی سوم هستند.
راهکار موثر دیگر، نشست های تخصصی با حضور اساتید حوزه مطالعات زنان
این پژوهشگر، راهکار دیگر را برگزاری نشست های تخصصی دانسته و گفت: مباحثی که در این نشست ها مطرح می شود، باعث رشد مباحث علمی و انتقال آن به مردم است و بهتر است که این نشست ها و یا مناظرات با حضور دغدغه مندان و صاحب نظران در حوزه مطالعات زنان باشد.
وی ورود به آموزش و پرورش را راهکار دیگری برای تبیین الگوی سوم زنان دانسته و گفت: در مطالب درسی بحث فمنیست به طور غیرمستقیم مطرح است، حال آنکه نسخه ایرانی اسلامی آن یعنی الگوی سوم برای کودکان و نوجوانان ما شناخته شده نیست و ضروری است که این مباحث در کتاب های درسی نیز ورود کند.
فیضی این آسیب را متوجه رسانه ها نیز دانسته و گفت: معرفی زن موفق که برگرفته از شاخصه های فمنیستی است این آسیب را دارد که به دختران و زنان القا می کند زن موفق کسی است که کمتر به مرد متکی است و دارای درآمد مستقل و زندگی مجردی است، البته این ها در اسلام نیز وجود دارد اما به شکل تعدیل یافته و با حفظ کیان خانواده ولی مطرح شدن این الگو در کتاب های درسی و نیز فیلم ها و سریال ها، باعث می شود که بحث ازدواج و تشکیل خانواده فدای ارتقاء تحصیلی، شغلی و رشد مالی زنان شود.
این پژوهشگر در پایان نیز گفت: بدین ترتیب هم می شود وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، رسانه ملی و هم عامه مردم را با مفهوم الگوی سوم آشنا کرد و زمینه رشد مفاهیم نظری این الگو را در سطح نخبگانی افزایش داد.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
الگوی سوم، وزارت علوم، آموزش و پرورش، فمنیست
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا