معلم مبتکر دامغانی: به رسالت معلمی ام عمل کردم/ پیشکسوت قرآنی: جامعه قرآنی نیاز به عذرخواهی از سوی کسی ندارند
1399/06/26 - 09:50
تاریخ و ساعت خبر:
93517
کد خبر:
در واکنش به حذف تصویر قرآن در کتاب فارسی:

معلم مبتکر دامغانی: به رسالت معلمی ام عمل کردم/ پیشکسوت قرآنی: جامعه قرآنی نیاز به عذرخواهی از سوی کسی ندارند

معلم اول دبستان در شهر دامغان، هدف از این کار را انجام وظیفه خود به عنوان یک معلم مسلمان دانسته و گفت: ما باید در مورد مسائلی از این دست واکنش نشان بدهیم و با توجه به مخاطبانم، یعنی دانش آموزان پایه اول دبستان، به ذهنم رسید که با این کار اعتراض خودم را نسبت به حذف قرآن از کتاب درسی، نشان دهم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - آرزو بهشتی: با شروع سال تحصیلی جدید، بار دیگر کتاب های درسی دانش آموزان، حواشی ای را به همراه داشت که تصور می شد پر سر و صداترین اتفاق این روزهای مدارس، حذف تصویر دختران از روی جلد کتاب ریاضی باشد، اما شاید بتوان گفت که اقدام اکرم مطهری‌نژاد، معلم مبتکر دامغانی مجتمع غیردولتی فرهنگ شهرستان دامغان و انتشار ویدئوی این اقدام در فضای مجازی، پرده دیگری از اقدام آموزش و پرورش بردارد.
این معلم دبستان، در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری تحلیلی طنین یاس، با اشاره به این مطلب که هر ساله پیش از نخستین روز کلاس، کتاب های آن سال را مرور می کند، گفت: یک روز مانده به بازگشایی مدارس زمانی که به عادت همیشه ام، کتاب های درسی را نگاه می کردم در نهایت تعجب مشاهده کردم که در کتاب فارسی، نگاره های اول و دوم، تصویر قرآن از فضای خانه حذف شده است.
وی با اشاره به اهمیت این تصویر در آموزش گفت: من همیشه از این تصویر استفاده می کردم و به دانش آموزان می گفتم که باید قرآن در متن و بطن زندگی آنان باشد و به آن توجه کنند، به ویژه اینکه این تصویر در ابتدای درس ها وجود داشت، من تمرکز ویژه ای روی آن داشتم و بر همین اساس وقتی متوجه شدم این تصویر حذف شده است، تصویر قرآن را بر روی برگه هایی چاپ کردم و در روز اول مدرسه به آن ها هدیه دادم و از آن ها خواستم که به جای گلدان که در حال حاضر در آن تصویر قرار دارد، بگذارند.
مطهری نژاد ادامه داد: به علت ویروس کرونا، کلاس ها شیفت بندی شده است و برای اینکه دیگر دانش آموزان از کارهای کلاس با خبر باشند تصویر این کار را برای آنها در گروه قرار دادم و از آن ها خواستم فردا حتما با کتاب فارسی شان به کلاس بیایند تا آن ها هم این تصویر را روی عکس گلدان بگذارند که این حرکت در فضای مجازی توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرد.

این معلم دامغانی هدف از این کار را انجام یک وظیفه اسلامی دانسته و گفت: ما مسلمان هستیم و باید در مورد مسائلی از این دست واکنش نشان بدهیم که با توجه به شغلم و اینکه دانش آموزان به من سپرده می شوند و امانتی در دست من هستند، به ذهنم رسید که با این کار اعتراض خودم را نسبت به حذف قرآن از کتاب درسی نشان دهم.
وی تصریح کرد: من این اقدام را بدون وابستگی حزبی، صنفی یا سیاسی و تنها به واسطه وظیفه آموزگاری ام انجام دادم و معتقدم که این کار برای رضای خدا بوده، خواست و اراده خدا بر این تعلق گرفته که مورد توجه قرار گیرد و بازتاب های بسیار خوبی در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی داشته باشد.
مطهری نژاد پیش از این نیز در اقدامی فرهنگی، در زمان شهادت سردار سلیمانی، تصویر سردار را چاپ کرده بود و به صورت برچسب به دانش آموزان داده بود که در صورت تمایل آن را به مقنعه هایشان بچسبانند.
دیگر واکنش ها نسبت به حذف تصویر قرآن از کتاب درسی
اقدامات مشابه دیگری نیز در این خصوص اتفاق افتاده است، به طور مثال در فضای مجازی تصاویر متعددی در اعتراض به حذف قرآن از تصویر درسی، دیده می شود که برخی از مادران، تصویر قرآن را به صورت برچسب در بالای تلویزیون که در تصویر قرار دارد، چسبانده اند و یا در شبکه اجتماعی توییتر نسبت به این اقدام واکنش نشان داده اند.
به طور رسمی نیز عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور طی نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش خواستار پیگیری قاطعانه موضوع حذف تصویر قرآن از کتب درسی شد، در بخشی از این پیام پس از بیان مراتب اعتراض به مدیرکل محترم قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، پاسخ آنان را که در اطلاعیه ای توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی آن وزارتخانه، منتشر شده است، به یک توجیه نامه با سیاق نگارشی آن که بنای بر پذیرش اشتباه خود را ندارند، آمده است: «دوستان عزیز باید توجه داشته باشند که اولا وجود نماد قرآن در دیگر بخش‌ها دلیل موجهی برای حذف آن از سایر صفحات نمی‌شود و ثانیاً می‌توانستند رحل قرآن را از زیر تلویزیون مثلا به بالای آن‌ منتقل سازند، نه اینکه به خاطر جلوگیری از اهانت به قرآن، آن را حذف کنند!».
وی در پایان این پیام با بیان این مطلب که جامعه قرآنی به‌ویژه معلمین با اخلاص قرآنی آموزش و پرورش، انتظار و نیاز به عذرخواهی از سوی کسی ندارند، نوشت: «عاملین اینگونه امور باید بدانند که متانت جامعه قرآنی در نحوه انعکاس نظریات و‌ اعتراض خویش نسبت به این بی‌سلیقگی، صرفاً ناشی از احترام آنان به قداست و حرمت نظام اسلامی و ضرورت حفظ آرامش جامعه بوده و نه هیچ عاملی دیگر».
چرا نان به نرخ روزخورها ساکتند؟
نکته جالب توجه دیگر در این خصوص و اکنش های افراد، سلبریتی ها و نهادهای خاصی است که وقتی تصویر دو دختر از جلد کتاب حذف می شود، اعتراضات بسیار گسترده ای از سوی آنان اتفاق می افتد و در مورد عدم رعایت عدالت جنسیتی و ظلم به زنان داد سخن سر داده می شود اما وقتی تصویر قرآن از خانه حذف می شود، به بهانه اینکه قرار گرفتن قرآن در آن مکان(زیر تلویزیون) اهانت به منزلت قرآن بوده، با جایگزینی گلدان به جای قرآن! صورت مسئله از سوی آموزش و پرورش پاک می شود و صدایی از منادیان حقوق انسانی در نمی آید، در حالی که آشنایی با مفاهیم اسلامی یکی از حقوق عمومی مسلمانان در ایران است و جای این سوال باقی است که آیا غیر از این است که تمام اعتراضات افرادی که در دو اقدام نسبتا مشابه رفتاری دوگانه دارند، کاری به جز نان به نرخ روز خوردن است؟ به واقع چه کسی باید پاسخگوی این رفتارهای دوگانه باشد؟!
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ابتکار، معلم دامغانی، حذف قرآن، آموزش و پرورش، کتاب فارسی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا