خدمت به مردم؛ دیروز در خاکریز جبهه، امروز در سنگر خدمت به سلامت
1399/07/07 - 09:37
تاریخ و ساعت خبر:
94069
کد خبر:
دفاعی که همچنان ادامه دارد؛

خدمت به مردم؛ دیروز در خاکریز جبهه، امروز در سنگر خدمت به سلامت

در دوران دفاع مقدس لباسی از جنس و طرح «جنگ» بر اندام کشور پوشانده شد. در آن سال‌ها رنگ «سرخ شهادت» برای بسیاری از جوانان رنگ سال و تاریخ هشت سال دفاع مقدس شناخته می‌شد و اما با شیوع ویروس کرونا لباس‌های آبی و سفید پرستاران و کادر درمان رنگ سال شده تا دفاع همچنان ادامه داشته باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - دفاع مقدس در کشور چهل ساله شد، چهل سال از روزهای اشک، خون، بدرقه، ایثار، شهادت، اسارت، نبرد و هزاران واژه‌ای که با دفاع مقدس پیوند خورده می‌گذرد. اما آیا جنگ تمام شد؟ آیا زمانی که قطعنامه پذیرفته شد جنگ به پایان رسید و یا همچنان مردمان ایران زمین در جنگی نابرابر با دشمنانی مرئی و نامرئی در جبهه‌های مختلف قرار دارند.
بسیاری از جوانان رشید این مرز و بوم از ابتدای جنگ تحمیلی، عطای دانشگاه و درس و القاب دکتر و مهندس را به لقای پر افتخار دفاع از کشور بخشیدند و پای در راه ایثار گذاشتند.
اما امروز وضعیت جامعه ایران هیچ تفاوتی با زمان جنگ در دفاع مقدس ندارد، دیروز دفاع مقدس، امروز جهاد سلامت.
به راستی آنان که در روزگار دفاع مقدس بی‌هیچ تردیدی راهی جبهه‌های حق شدند، سرآمدانی در دانشگاه بودند که می‌درخشیدند و اینانی که امروز در روزگار جنگ نابرابر هستند، در جبهه علم و دانش می‌جنگند.

در روزهای کرونا، شرایط جبهه و جنگ تکرار شد
فرزین رضاعی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان قدردان افرادی بود که بدون منت جانانه جنگیدند و فراتر از انتظارها ظاهر شدند تا کردستان بتواند تا به امروز در مقابله با کرونا موفق باشد.
وی با اشاره به هراسی که از اسفندماه نسبت به ویروس کرونا به دلیل بی تجربگی و ناشناخته بودن این ویروس ایجاد شده بود گریزی زد و گفت: ترس از یک پدیده ناشناخته بسیار فلج کننده بود اما در آن شرایط سخت دانشجویان بسیجی فعالانه با توجه به خطر بسیار زیاد واگیری این بیماری، یاریگر کادر بهداشت و درمان شدند و با تولید و توزیع ماسک و دیگر اقلام بهداشتی به جنگ با این بیماری شتافتند.
وی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا شرایط جبهه و جنگ و آن دوران تکرار شد، تصریح کرد: دانشجویان بسیجی پای کار آمدند و نشان دادند که بسیجی یک ایده و فکر است نه یک خط‌کشی و مرزبندی، لذا با دل و جان نقش چشمگیری در کنترل و مقابله با این بیماری ایفا کردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در دوران پاندمی کرونا همچون زمان دفاع مقدس همه با از خودگذشتگی به میدان مبارزه آمدند، گفت: در این ایام همه ارگان‌ها به کمک کادر بهداشت و درمان شتافتند و هر کدام سهم بزرگی در کنترل و مهار این ویروس داشتند که از همه انها قدردانی می‌کنم چراکه عملکرد مدیران و مردم استان و همه دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان استان در این حوزه مانند سایر عرصه‌ها افتخارآفرین بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: امید است از این مصیبت که جهان را در نوردیده به سلامت و با افتخار گذر کنیم و با کمک و همکاری هم افتخار دیگری برای کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی رقم زنیم.
به راستی جنگ تمام نشده است! این جمله آشنای این روزها است، جنگی که این بار نه تنها در جبهه جنوب و غرب کشور بلکه در جای جای جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد. جنگی نامرئی از فضایی، هسته‌ای، بیوتکنولوژی، فضای مجازی، فناوری‌های جدید و نوظهور که عزمی راسخ را این بار در خاکریز علم و دانش می‌طلبد.
روزهای جبهه و جنگ سرشار از درس‌هایی بود که در طول چهل سال گذشته تکرار شد و از اسفند پارسال که کرونا کشورمان را در برگرفت، عرصه دیگری از جهاد و دفاع گشوده شد و این بار لشگریان سفیدپوش وارد عرصه دفاع از سلامت مردم شدند.
چه در دفاع مقدس و چه در عرصه مقابله با کرونا، این مردم هستند که حرف اول را می‌زنند
معصومه نادری یکی از پرستاران کُردستانی است که در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل اظهار داشت: به راستی پرستاران در طول این 7 ماه همانند رزمندگان دوران دفاع مقدس خدمت کردند چرا که نشان دادند که جهاد و دفاع در این برهه ی زمان همان دفاع از سلامت مردم است.
وی با بیان اینکه مردم هم در دوران دفاع مقدس و هم در عرصه ی مقابله با کرونا حرف اول را می زنند گفت: انگار روزهای جبهه و جنگ برای ما تکرار شد وقتی ببینیم که خاکریز دیارمان به وجودمان نیاز دارد حاضریم جانمان را نیز فدا کنیم.
وی افزود: تجربه دفاع مقدس راهی ارزشمند برای غلبه بر تمام مشکلات است و در این برهه هم با توجه به تجربیات آن دوران می توان امور را به بهترین شکل به پیش برد.
گروه‌های جهادی تداعی‌گر فعالیت پشت جبهه
از طرفی مقابله با ویروس کرونا خود یک جنگ است و درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های کشور هرکدام یک جبهه و پزشکان و پرستاران مدافعان و مبارزان این جنگ هستند، با نگاهی به حرکت‌های خودجوش جهادی و مردمی در جای‌جای ایران اسلامی، جلوه‌های زیبایی از همدلی و همکاری مردم به ویژه بانوان در طی هشت سال دفاع مقدس در ذهن‌ها تداعی می‌شود.
خدماتی که بانوان خانه‌دار و جوانان و نوجوانان در مساجد و زیرزمین‌های تاریک برای رزمندگان انجام می‌دادند تا مایه دلگرمی آن‌ها در هنگام نبرد باشد امروز نیز در خانه‌ها، کارگاه‌ها و تولیدی‌های شهرها و استان‌های کشورمان به چشم می‌خورد و همگان اعم از پیر و جوان زن و مرد مشغول مبارزه با ویروس کرونا هستند.
فاطمه محمدی، مادر ۵۹ ساله یکی از بانوانی است که در زمان جنگ در پشت جبهه‌ها فعالیت‌های خدماتی برای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس انجام می‌داده است و در گفت‌وگو با کردتودی بیان کرد: در زمان جنگ دختر مجرد 20 ساله بودم و در زمانی که همه جوانان برای دفاع از ما، خاک و کشور اسلام به جبهه‌های حق علیه باطل رفته بودند و وظیفه ما دختران و بانوان ایرانی حمایت و فراهم کردن مواد مورد نیاز این مردان شجاع میهنمان بود.
وی گفت: امروز هم همان دوران برایمان تکرار شد اما این بار در عرصه ی خدمت به سلامت مردم، که سعی کردیم با راه اندازی کارگاه های ماسک باری دیگر همگام با جبهه را برای خود و خدمت به سلامت مردم تداعی کنیم.
وی افزود: خدا را شاکرم که فرزندانم را به گونه‌ای تربیت کردم که امروز به جای من کار کنند و با وجود اینکه پسرانم در ادارات مختلف مشغول به کار هستند اما شب‌ها به کمک گروه‌های جهادی می رفتند تا جان هم‌استانی‌هایشان را در برابر این ویروس حفظ کنند.
امروز همه ما نیز می‌توانیم با رعایت توصیه‌های بهداشتی و توجه به خواسته‌های مدافعان سلامت در خط مقدم جبهه مبارزه با ویروس کرونا از پشتیبانان این جبهه باشیم تا با همدلی یکدیگر این ویروس را شکست دهیم.
آفتاب دل
انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
دفاع مقدس، زنان مجاهد، جنگ تحمیلی، زنان کرد، کردستان
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا