دانشمندان انگلیسی: آنتی‌بادیِ کرونا بین ۶ تا ۱۲ ماه ماندگار است
1399/08/07 - 20:14
تاریخ و ساعت خبر:
95141
کد خبر:

دانشمندان انگلیسی: آنتی‌بادیِ کرونا بین ۶ تا ۱۲ ماه ماندگار است

«طبیعی است که وقتی فرد به بیماری دچار می‌شود میزان آنتی‌بادی در خون او افزایش پیدا می‌کند و به محض بهبودی میزان آنتی‌بادی در بدنش کاهش پیدا می‌کند و تغییر میزان آنتی‌بادی در خون ارتباطی به از دست دادن میزان ایمنی علیه بیماری ندارد.»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - یک تحقیق که اخیراً در انگلستان انجام شده نشان می‌دهد تعداد بریتانیایی‌هایی که آنتی‌بادیِ ویروس کرونا را در بدنشان دارند بسیار کمتر از تعداد افرادی است که در موج اول این بیماری آنتی‌بادی در بدنشان داشتند.
این یافته نگرانی‌ها درباره کوتاه‌مدت بودن حضور آنتی‌بادیِ ویروس کرونا در بدن افراد را افزایش داده است. بر‌این‌اساس، افراد ممکن است فقط چند ماه بعد از بهبودی دوباره به این بیماری مبتلا شوند.
طی پروژه‌ای که با عنوان REACT۲ در انگلستان انجام شد، ده‌ها هزار آزمایش خود از بهبودیافتگان کووید ۱۹ گرفته شد و مشخص شد ۴.۴ درصد از افراد در انگلستان در ماه سپتامبر آنتی‌بادی‌های کووید ۱۹ - پروتئین‌هایی در خون که آموزش‌دیده‌اند با بیماری مبارزه کنند – را در خون خود داشتند.
مرحله اول این پژوهش که در ماه ژوئن انجام شد نشان داد که ۶‌درصد از جمعیت آنتی‌بادی کووید‌۱۹ دارند که یعنی ظرف ۳‌ماه تعداد افرادی که آنتی‌بادی در خونشان دارند ۲۶‌درصد کاهش یافته است. مسئله نگران‌کننده دیگر این بود که بیشترین میزان کاهش آنتی‌بادی در بین جمعیت بالای ۶۵‌سال گزارش شده بود. این گروه سنی آسیب‌پذیرترین گروه جمعیتی است که هم احتمال ابتلا به بیماری و هم احتمال مرگ در اثر بیماری در آن بسیار بالاست.
دانشمندان امپریال کالج لندن که هدایت این پژوهش را برعهده داشتند می‌گویند محافظت طبیعی علیه کووید ۱۹ بین ۶ تا ۱۲ ماه ماندگار است. آن‌ها می‌گویند اکثر افراد بعد از این دوره زمانی نسبت به ویروس کرونا آسیب‌پذیر می‌شوند.
بااین‌حال، آنتی‌بادی‌ها فقط یکی از چند ماده اصلی برای افزایش ایمنی بدن هستند. برای مثال، این مطالعه سلول‌های T و انواع گلبول‌های سفید که نقش مهمی در پیشگیری از عفونت مجدد ایفا می‌کنند، در نظر نگرفته است.
دانشمندان می‌گویند هرچند احتمال ابتلا به بیماری در افرادی که بهبودیافته‌اند وجود دارد، اما این احتمال نیز وجود دارد که آن‌ها خفیف‌تر بیماری را بگیرند.
دانشمندان باور دارند که ویروس کرونا ۰.۵ درصد از افرادی را که دچارش می‌شوند از بین می‌برد که معادل ۱ نفر از هر ۲۰۰ نفر است. اما بیماری تهدید بسیار بزرگتری علیه افراد بالای ۴۰ سال است. وقتی افراد به ویروس آلوده می‌شوند، سیستم ایمنی آن‌ها آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کند. آنتی‌بادی‌ها حافظه چگونگی مبارزه با ویروس را در خود ذخیره دارند و برای همین دفعه بعدی که بدن به ویروس آلوده شود آن‌ها به سرعت وارد عمل می‌شوند.
آنتی‌بادی‌ها در شکل‌های متفاوتی ظاهر می‌شوند. آن‌ها ممکن است خودشان به ویروس‌ها حمله و آن‌ها را از بین ببرند یا بدن را وادار کنند برای مبارزه با ویروس انواع دیگری از سلول‌های ایمنی و گلبول‌های سفید را تولید کند.
با یکبار تولید آنتی‌بادی در بدن، بدن معمولاً حافظه چگونگی ساختن آن‌ها را در خود نگه می‌دارد و می‌داند که از کدام آنتی‌بادی برای ویروس‌های متفاوت استفاده کند.
این حافظه در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند – شامل افراد مسن یا افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند – با سرعت بیشتری محو می‌شود.
این یافته‌ها منتقدانی نیز داشته است. دکتر اکساندر ادواردز، دانشیار در رشته تکنولوژی پزشکی زیستی در دانشگاه ردینگ، می‌گوید: «طبیعی است که وقتی فرد به بیماری دچار می‌شود میزان آنتی‌بادی در خون او افزایش پیدا می‌کند و به محض بهبودی میزان آنتی‌بادی در بدنش کاهش پیدا می‌کند و تغییر میزان آنتی‌بادی در خون ارتباطی به از دست دادن میزان ایمنی علیه بیماری ندارد.»
او می‌افزاید: «آنچه هنوز مشخص نیست آن است که سطوح آنتی‌بادی با چه سرعتی می‌تواند در صورت مواجهه مجدد با سارس-کووی-۲ در بدن افزایش یابد. بسیار محتمل است که در مواجهه مجدد با ویروس آنتی‌بادی با سرعت بالاتری تولید و بیماری خفیف‌تر ظاهر شود.»
«بنابراین حتی اگر میزان آنتی‌بادی در خون بهبودیافتگان پایین باشد باز هم محتمل است که آن‌ها علیه بیماری مصون باشند.» برطبق پروژه REACT۲، محققان آزمایش آنتی‌بادی را که از طریق خون‌گیری از نوک انگشت انجام می‌شود مابین ماه‌های ژوئن و سپتامبر برای ۳۵۰۰۰۰‌بزرگسال ارسال کردند. افراد در سنین مختلفی بودند و به صورت تصادفی از بین بیمارانی که در فهرست خدمات بهداشتی بریتانیا ثبت شده بودند، انتخاب شدند.
بیماران باید خودشان این آزمایش را انجام می‌دادند و نتیجه را برای تیم تحقیقاتی ارسال می‌کردند. در کل نتیجه آزمایش ۱۷۶۷۶ نفر در مورد وجود آنتی‌بادی ویروس کرونا مثبت بود. میزان آنتی‌بادی در بدن افراد از ماه جولای تا سپتامبر از ۶ درصد به ۴.۸ درصد در آگوست و ۴.۴ درصد در سپتامبر کاهش یافته بود.
بالاترین میزان آنتی‌بادی در بدن افراد ۱۸ تا ۲۴ سال و کمترین میزان در بدن افراد بالای ۷۵ سال ثبت شد. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند افراد بیش از یکبار به کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند یا نه. در مورد بیماری‌های مانند آبله مرغان، بدن بعد از یکبار مواجهه با بیماری، چگونگی مبارزه و نابودی ویروس‌های آن را در حافظه نگه می‌دارد. اما در مورد ویروس کرونا هنوز اطلاعات دقیقی وجود ندارد.
منبع: The Daily Mail
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
آنتی بادی،ویروس کرونا،کووید،19سیستم ایمنی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا