افتادن نوزاد و علائم خطر آن
1399/09/03 - 18:09
تاریخ و ساعت خبر:
95935
کد خبر:

افتادن نوزاد و علائم خطر آن

یکی از موضوعاتی که ممکن است والدین و به خصوص والدینی که اولین تجربه بچه دار شدنشان است را دچار نگرانی کند افتادن نوزاد است. زمانی که این اتفاق می افتد ممکن است شما خودتان یا همسرتان را به شدت شماتت کنید. فقط باید بدانید در این زمان ها چگونه باید این مسئله را مدیریت کنید و چه زمانی باید نگران شوید؟ بنابراین با ما در این مقاله همراه باشید تا به شما مامان های اومایی عزیز بگوییم چه کاری انجام دهید!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - یکی از موضوعاتی که ممکن است والدین و به خصوص والدینی که اولین تجربه بچه دار شدنشان است را دچار نگرانی کند افتادن نوزاد است. زمانی که این اتفاق می افتد ممکن است شما خودتان یا همسرتان را به شدت شماتت کنید. این اتفاق با افتادن از روی تخت تعویض پوشک، تخت خواب، میز و هر جای دیگر رخ می دهد؛ اما باید بدانید این موضوع تنها برای شما اتفاق نیفتاده است و بسیاری از خانواده ها دچار آن می شوند. فقط باید بدانید در این زمان ها چگونه باید این مسئله را مدیریت کنید و چه زمانی باید نگران شوید؟ بنابراین با ما در این مقاله همراه باشید تا به شما مامان های اومایی عزیز بگوییم چه کاری انجام دهید!
نگرانی بیهوده به خود راه ندهید!
خبر خوب این است که در بیشتر موارد، نوزادان بعد از افتادن کاملا خوب هستند و اتفاقی برای آن ها نمی افتد. این گفته قدیمی که «بچه ها از لاستیک ساخته شده اند» بیشتر اوقات صدق می کند.
با این حال، گاهی اوقات زمین خوردن نوزاد می تواند کاملا جدی باشد؛ بنابراین، هر زمان که یک نوزاد سقوط می کند، مهم است که اقدامات احتیاطی ایمنی مناسب را انجام دهید و یاد بگیرید که در صورت افتادن نوزاد باید چه کاری انجام دهید.
دلایل افتادن نوزاد چیست؟
همان طور که قبلا هم اشاره کردیم دلایل زیادی برای افتادن کودک وجود دارد که بسته به سن و شرایط آن ها ممکن است متفاوت باشد. شایع ترین دلایل سقوط نوزادان تازه متولد شده عبارتند از:
- هنگامی که او را در آغوش تکان می دهید تا به خواب رود ممکن است از دستتان بیفتد.
- ممکن است از روی میز تعویض پوشک غلط بخورد و بیفتد.
- ممکن است در صورت نداشتن محافظ دور تخت در خواب، از روی تختش بیفتد.
در نوزادان بزرگ تر، شایع ترین دلایل سقوط و افتادن عبارتند از:
- هنگامی که برای اولین بار شروع به راه رفتن و بخصوص بالا رفتن از پله ها می کند احتمال افتادن او زیاد است.
- هنگامی که آن ها در حال یادگیری غلتیدن، راه رفتن و خزیدن هستند، با قرار گیری بر روی سطوح سخت مثل میز سقوط می کنند.
علائم هشدار دهنده در افتادن نوزادان
طبق گزارش CDC، سقوط علت اصلی آسیب های غیر کشنده در کودکان زیر 19 سال است. به طوری که حدود 8000 کودک هر روز در اورژانس به علت افتادن تحت درمان قرار می گیرند؛ بنابراین منطقی است که شما باید سقوط کودک خود را جدی بگیرید و وضعیت را به دقت ارزیابی کنید.
در اکثر موارد، اگر کودک شما زمین بخورد، اما بلافاصله گریه کند، خونریزی نداشته باشد، علائم واضحی از آسیب دیدگی نباشد و هنگامی که کودک را بلند می کنید، آرام شود، با شرایط اضطراری روبرو نیستید. قبل از تماس با پزشک می توانید چند نفس بکشید و موارد گفته شده را چک کنید. به احتمال زیاد، کودک شما خوب است.
چند موقعیت وجود دارد که سقوط نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. هر یک از این موارد نیاز به تماس فوری با 115 دارند:
نوزاد شما از هوش برود.
نوزاد شما بلافاصله شروع به استفراغ کند.
ترشح یا خون از بینی یا گوش کودک شما خارج شود.
قسمت نرم (فونتانل) جمجمه او شروع به تورم کند.
نشانه هایی از شکستگی جمجمه مانند کبودی، تورم سر، خونریزی و بریدگی پوست سر را مشاهده کنید.
کودک شما تشنج کند.
اندام ها، گردن یا ستون فقرات کودک شما از نظر تراز بدشکل به نظر برسند و شک کنید که شکستگی استخوان وجود داشته باشد.
نشانه های رفتاری در کودکتان مشاهده کنید که طبیعی نباشد؛ مثلا کودکتان به شدت بی حال شود یا به درستی غذا نخورد.
چگونه از جمجمه نرم نوزاد مراقبت کنیم؟
اگر بعد از افتادن نوزاد علائمی مانند آسیب در گردن، ستون فقرات و پوست سر مشاهده کردید، بهتر است کودک را بلند نکنید؛ زیرا ممکن است با جا به جا کردن کودک وضعیت او را بددتر کنید. در این شرایط باید سریعا با 115 تماس بگیرید. همچنین اگر کودکتان دچار تشنج شد او را بغل نکنید. مطمئن شوید که کودک در یک وضعیت ایمن قرار دارد و منتظر 115 بمانید و یا بصورت تلفنی از آن ها راهنمایی بخواهید.
اگر کودک شما پس از زمین خوردن نیاز به فوریت های پزشکی گفته شده در قسمت قبلی نداشته باشد، ممکن است از خود بپرسید که برای کودک خود چه کاری باید انجام دهید و چه موقع باید با پزشک تماس بگیرید یا به پزشک مراجعه کنید.
اولین کاری که می توانید انجام دهید این است که کودک خود را بلند کرده و از او دلجویی کنید. معمولاً اگر به راحتی آرام شود، این نشانه خوبی است. کارهای دیگری که شما می توانید بلافاصله پس از سقوط غیر اضطراری انجام دهید، عبارتند از:
با پزشک خود تماس بگیرید. آن ها ممکن است از شما بخواهند کودک خود را به مطب ببرید.
هرگونه بریدگی یا خراش را با آب و صابون تمیز کنید و پانسمان نمایید.
برای بستن زخم ها یا بریدگی ها از کرم ضد باکتری و بانداژ استفاده کنید.
برای جلوگیری از تورم، کمپرس سرد یا بسته یخ را روی هرگونه لکه قرمز یا برجستگی قرار دهید.
تا چند ساعت بعد از افتادن، مراقب کودک خود باشید تا در صورت مشاهده علائم ضربه مغزی یا آسیب مغزی او را به اورژانس برسانید. این علائم شامل سرگیجه، سردرد، لرزش شدید، هوشیاری پایین و عدم تعادل، عرق کردن، رنگ پریدگی و یا شروع استفراغ می باشد.
اگر کودک شما خواب آلود است، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که بگذارید بخوابند، اما آن ها را با فواصل دو ساعته بررسی کنید تا مطمئن شوید که حالشان خوب است.








چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟
زمین خوردن نوزاد چه بی خطر باشد و چه علائم خاصی ایجاد کند باید حتما به پزشک گزارش شود. دلیل این امر این است که جمجمه و استخوان نوزادان نسبت به کودکان بزرگتر، شکننده تر است و نوزادان بیشتر در معرض آسیب های ناشی از زمین خوردن هستند.
اگر فکر می کنید که آسیب های کودک شما جزئی است و نیازی به توجه اضطراری ندارند، می توانید در چند روز آینده او را نزد پزشک ببرید؛ اما شما باید در ساعت اول یا حدوداً دو سه ساعت بعد از سقوط با پزشک حتما تماس بگیرید تا توصیه های مهم را به شما ارائه دهد و خطری نوزادتان را تهدید نکند.
پزشک یا پرستار می تواند به شما کمک کند تا ارزیابی کنید که آیا لازم است کودک خود را به مطب ببرید یا خیر؟ در این شرایط معمولا پزشک از شما موارد زیر را می خواهد:
از شما می خواهد نحوه افتادن کودک خود و نحوه رفتار او را درست بعد از زمین خوردن توصیف کنید.
از شما می خواهد کودک خود را از نظر وجود آسیب جزئی یا جدی بررسی کنید.
به شما می گوید که طی 24 ساعت آینده باید به دنبال چه علائمی مانند علائم ضربه مغزی یا سایر آسیب های مغزی، در کودک بگردید.
به شما می گوید که آیا لازم است که خواب کودک را هنگام شب بررسی کنید یا خیر؟
اگر ویزیت پیگیری لازم باشد و اینکه در موارد اضطراری چه کاری باید انجام دهید، به شما اطلاع می دهد.
موارد ایمنی لازم برای جلوگیری از سقوط مجدد را نیز برای شما توضیح خواهد داد.
اگر باز هم نگران بودم چه کاری می توانم انجام دهم؟
برای والدین امری طبیعی است که حتی پس از یک تماس تلفنی اطمینان بخش یا ویزیت دکتر باز هم احساس نگرانی کنند. به طور کلی، پس از یک دوره 24 ساعته اگر هوشیاری و رفتار کودک شما مانند قبل باشد، بعید است اتفاق بدتری رخ دهد. معمولاً علائم ضربه مغزی یا سایر آسیب های جدی مغزی در طی 24 ساعت اول مشخص و مشاهده می شوند.
با این حال، اگر چیزی به نظر شما غیر عادی بود، حتی اگر علائم مشخصی از ضربه مغزی یا آسیب مغزی دیگری وجود نداشته باشد، نباید دریغ کنید و باید دوباره با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید. غرایز والدین می توانند واقعاً قدرتمند باشند و شما همیشه باید به آن ها گوش دهید.
برای جلوگیری از افتادن نوزاد چه کاری می توانم انجام دهم؟
تقریبا بیشتر نوزادان حداقل یک بار این اتفاق را تجربه می کنند؛ اما اکثر سقوط ها با انجام تدابیر خاص قابل پیشگیری است. به اولین سقوط کودک خود به عنوان یک تجربه یادگیری و فرصتی برای اقدامات احتیاطی نگاه کنید تا احتمال سقوط دوباره کمتر شود.
برای جلوگیری از تکرار سقوط نوزاد می توانید کارهای زیر را انجام دهید:
- هرگز کودک خود را روی تخت یا میز تعویض بدون مراقبت رها نکنید. قبل از اینکه فکر کنید توانایی انجام این کار را دارند یا خیر، ممکن است با توانایی حرکت یا غلتیدن ناگهانی شما را شگفت زده کند. اگر برای انجام کاری لازم است روی خود را برگردانید، همیشه یک دست را روی کودک خود نگه دارید. یا کودک خود را از روی میز بردارید و بعد کارتان را انجام دهید. همچنین بهتر است این کار را روی زمین انجام دهید.
- هرگز از واکر برای کودکتان استفاده نکنید. بر خلاف تفکر بسیاری از والدین که فکر می کنند واکر یک وسیله کمکی عالی است واکرها خطرات شناخته شده ای ایجاد می کنند و باعث سقوط و آسیب دیدگی نوزاد می شوند.
- وقتی کودک در صندلی خود در ماشین قرار دارد، هرگز صندلی ماشین یا صندلی کودک خود را روی سطح مرتفع نگذارید. همیشه او را روی زمین یا دقیقا روی صندلی ماشین، بدون وجود ارتفاع قرار دهید.
- هنگامی که کودک شما می خزد یا راه می رود، باید همیشه مراقب او باشید. اگر می خواهید از او دور شوید، وی را در مکانی امن مانند زمین بازی با ایمنی کامل یا تخت خواب حفاظ دار قرار دهید.
- اطمینان حاصل کنید که تمام پنجره ها قفل دارند. از ریل های محافظ ایمنی نیز می توانید استفاده کنید.
- گهواره کودک را به سمت بالا و ایمن نگه دارید.
- همیشه از کمربندهای ایمنی و بندهای ایمنی روی صندلی های ماشین، صندلی کودک و صندلی های بلند استفاده کنید.
- مبلمان را از پنجره ها دور کرده و از ایمن بودن آن ها اطمینان حاصل کنید.
- قفسه های کتاب، کشوها و پایه های تلویزیون را به دیوار لنگر دهید تا خطر برگشتن روی نوزاد و ایجاد ضربه از بین برود.
سخن آخر
افتادن نوزاد با اینکه امری ناخواسته و بسیار نگران کننده بخصوص برای پدر و مادر است اما همیشه باعث آسیب در نوزادان نمی شود و در اکثر مواقع اتفاقی برای نوزادتان نمی افتد. تنها باید یاد بگیرید در صورت افتادن نوزاد، همه علائم گفته شده در این مقاله را چک کرده و تمام حادثه اتفاق افتاده را با جزئیات برای پزشک کودکتان تعریف کنید و برای اطمینان یک چکاب هم انجام دهید.
وب سایت اوما
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
افتادن نوزاد,سلامتی,کودک,
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا