اصلاح طلبان بازهم نقش حمایت از زنان را بازی می کنند/ چرا جریان اصلاحات شهردار زن انتخاب نکرد؟
1399/10/09 - 08:01
تاریخ و ساعت خبر:
97161
کد خبر:

اصلاح طلبان بازهم نقش حمایت از زنان را بازی می کنند/ چرا جریان اصلاحات شهردار زن انتخاب نکرد؟

اصلاح طلبان چهار سال شورای شهر تهران را در اختیار داشتند در این راستا این جریان سیاسی شهرداران مختلفی را برای پایتخت انتخاب کرد اما در این میان نام زنان در میان شهرداران شهر تهران هم نبود. جالب اینجاست که به طور کاملا نمایشی نام دوتن از زنان اصلاح طلب در میان کاندیداهای شهرداری تهران در دوره های مختلف دیده می شود اما خود این افراد مطرح می کنند که کاندیداتوری آنها اصلا جدی نبوده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیرحمزه نژاد: اصلاح طلبان این روزها درحالی کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری را به سینه می زنند که همه وعده‌هایشان درباره حضور زنان در مدیریت کشور بر زمین مانده است.
این جماعت سیاسی همواره قبل از انتخابات سال 96 مطرح می کردند که اگر دوباره دولت مورد حمایت شان رای بیاورد یکی از اعضای کابینه روحانی در حد وزیر به زنان تعلق می گیرد. حالا 3 سال و اندی از وعده اصلاح طلبان می گذرد و کابینه روحانی تا حد زیادی دچار جابه جایی شده است اما خبری از وزیر زن نیست. جالب است که این تغییرات در کابینه روحانی آنقدر زیاد بوده است که اگر یکی از وزاری وی از کار برکنار شود، کابینه از حدنصاب خواهد افتاد اما با همه این تحولات زنان جایگاهی در جمع وزرای دولت دوازدهم ندارد.
از سوی دیگر، اصلاح طلبان چهار سال شورای شهر تهران را در اختیار داشتند در این راستا این جریان سیاسی شهرداران مختلفی را برای پایتخت انتخاب کرد اما در این میان نام زنان در میان شهرداران شهر تهران هم نبود. جالب اینجاست در میان شهردارانی که شورای شهر اصلاح طلب انتخاب کرد نام افرادی مانند «محمد علی نجفی» که به « آقای استعفا» معروف شده بود و همواره بعد از مدت کوتاهی از سمت های خود کناره گیری می کرد وجود داشت اما با وجود انتخاب افراد ضعیف اصلاح طلبان با همه ادعایشان درباره حمایت از زنان از میان آنان یک فرد را برای شهرداری تهران انتخاب نکردند.
جالب اینجاست که به طور کاملا نمایشی نام دوتن از زنان اصلاح طلب در میان کاندیداهای شهرداری تهران در دوره های مختلف دیده می شود اما خود این افراد مطرح می کنند که کاندیداتوری آنها اصلا جدی نبوده است.
روزنامه آفتاب یزد (شنبه 7 خردادماه سال 96) در گزارشی با عنوان «مورد عجیب الهه کولایی؛ تصمیم نمایشی شورای شهر درباره شهردار شدن یک زن» نوشت:«الهه کولایی، فعال سیاسی اصلاح طلب که نامش در میان هفت گزینه نهایی شهرداری تهران دیده می‌شود، این روزها روایت متفاوتی از عنوان شدن نامش برای جانشینی قالیباف دارد... کولایی جملات دقیق‌تری به زبان آورد که می‌تواند تأسف آور باشد. وی خاطر نشان کرد که در ابتدا صرفاً قرار بود نقشی ویترینی برای روند انتخاب شهردار در شورای شهر ایفا کند و نمایندگان شورای نفره فکر نمی‌کردند او این اندازه ماجرای شهردار شدن را جدی بگیرد و برنامه‌های کلان مدیریت شهری ارائه کند».
اما در دور سوم انتخاب شهردار نام «معصومه ابتکار» و «شهیندخت مولاوردی» به عنوان دو نامزد زن دراین رقابت در میان 30 کاندیدای دیگر مطرح شد. اما با توجه به اشتغال دولتی این دو نامزد بسیاری مطرح می کردند که حضور این دو گزینه در میان کاندیداها جدی نیست و بعید است آنها شغل دولتی خود را برای شهرداری تهران ترک کنند. چه اینکه اصلا این دو تجربه اجرایی در این حوزه ندارند و بازهم موضوع ویترینی و نمایشی بودن آنها در میان کاندیداها مطرح شد.
ویترینی بودن طرح نام ابتکار در میان کاندیداهای شورای شهر تا جایی بود که معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت:«در مورد مطالبی که در برخی رسانه ها درباره شهردار شدن من در تهران بیان می شود، باید بگویم که شهردار شدنم موضوع جدی نیست.»
معصومه ابتکار افزود:«اینکه نام من به عنوان یکی از گزینه های شهرداری تهران مطرح شده است، موضوع مهمی نیست و شهردار شدنم تنها در حد یک شایعه است.برای این موضوع تنها کاری که صورت گرفته این است که استعلامی از سوی جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گرفته شده است ولی اصلا جدی نیست.من تمایل چندانی ندارم که درباره شهردار شدن سخنی بگویم. اما ظاهرا نام من جزو فهرست 12 نفره معرفی شده برای شهرداری تهران است.»
حالا «محمود میرلوحی»، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران در بخشی از یک مصاحبه با روزنامه آرمان ملی بیان می کند: «قصد مرحوم شهید بهشتی از کلمه رجل، زن و مرد بود. در غیراین صورت مانند مذهب، در کلمه مذهب شیعی تصریح می‌شد و کلمه مرد استفاده می‌شد. نوشتند رجل سیاسی تا باب حضور زنان در انتخابات بسته نشود. نه تنها در ریاست جمهوری که در خبرگان نیز باب حضور زنان بسته شده است. در خبرگان قانون اساسی یک خانم داشتیم، اما پس از آن دیگر میسر نشد که خانمی در این جایگاه قرار بگیرد... در کشوری که ۶۷ درصد از قبولی‌های کنکور آن خانم هستند و کم‌کم تعداد خانم‌ها در ادارات بیشتر می‌شود، آیا می‌توان آن‌ها را از سمت‌هایی مانند ریاست جمهوری و وزارت منع کرد؟ ملاحظه می‌کنیم که جریان اصولگرا خانم‌ها را برای مسئولیتی بیش از خانه‌داری نمی‌بیند.»
میرلوحی و همفکران اصلاح‌طلبش چهار سال است بر مسند شورای شهر تهران نشسته‌اند و طی این مدت چندین شهردار عوض کرده‌اند؛ اما هیچ گزینه‌ای از زنان در میان آنان نبود. اگر میرلوحی واقعاً معتقد است که زنانی برای مقام ریاست جمهوری وجود دارند، چرا از میان آنان یک شهردار انتخاب نکردند؟
این حمایت های نمایشی از سوی جریان اصلاحات دوباره پیش از انتخابات به خوبی نشان دهنده رویکرد تبلیغاتی این جماعت سیاسی است که به طور کاملا ابزاری به زنان نگاه می کنند و برای پر کردن سبد رای خود از آرای این قشر تنها و تنها با تبلیغات سیاسی سعی می کنند آنان را در مقاطعی حساسی مانند انتخابات به سمت اهداف خود بکشانند اما آنچه بعد از این اعتماد حاصل می شود، بی عملی و فراموشی وعده هاست.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اصلاح طلبان، شهردار زن، حمایت از زنان، کاندیداتوری زنان در شهرداری
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا