معنی واقعی کدبانو یعنی چه؟/ چرا بایستی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را دریابیم
1399/10/24 - 07:30
تاریخ و ساعت خبر:
97574
کد خبر:

معنی واقعی کدبانو یعنی چه؟/ چرا بایستی فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را دریابیم

در دین اسلام نیز احترام و ارج و قرب مادر بسیار والاست. بنابراین به خوبی فرهنگ ایرانی و اسلامی موضوع کدبانویی گری را یک مسئله مهم و برتر عنوان می کند اما روشنفکرنمایان و فمنیست ها با خلط مبحث و دادن معنایی دگرگون و دور از معنای واقعی کدبانویی گری آنرا سیاه و تیره نشان داده و سعی کردند به اهداف خود برسند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - کدبانویی گری یکی از مسئولیت های زنان در محیط خانواده است. اما تعریفی که از کدبانویی گری می شود این نیست که زن همیشه در مطبخ و آشپزخانه حضور داشته باشد و برای اعضای خانواده غذا درست کند و البسه آنان را بشوید و ... بلکه این مسئولیت به عنوان مدیریت درون خانواده که از نظم و نظافت آن شروع شده تا مدیریت مالی و معنوی آن ادامه دارد، گسترده است.
درواقع زن در خانواده با روحیه لطیف و خوی مهربانانه ای که دارد می تواند فضای خانه را به فضای امن و آرامش بخش و پر از صمیمت و مهربانی تبدیل کند. بنابراین کارکرد رفتاری و معنوی حضور زنان در درون خانواده بسیار مهم و حیاتی است.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به نقش محوری زنان در خانواده می فرمایند: «مهم‌ترین مسئولیّت زن، کدبانویی است؛ معنای کدبانویی خدمتگزاری نیست، معنایش این است که محیط خانواده را برای فرزندان و برای همسر یک محیط امن و آرام و مهربانی می‌کند؛ با مهربانی خودش، با عزّتی که در خانه برای او فرض می‌شود.»
در معنای لغوی کدبانو به بی بی و خاتون و بزرگ خانه را گویند چه کد به معنی خانه و بانو به معنی بی بی و خاتون باشد.
در بسیاری از تصاویری که در فیلم ها و سریال های تلویزیونی از زنان قدیم ایرانی خصوصا نقش های تاریخی زنان نشان داده می شود این نقش و تعریف خاتون و مدیر و بزرگ خانه بودن به خوبی به نمایش در می آید. متاسفانه بعضا این معنای درونی و واقعی در کدبانویی گری در خانواده ها با توجه به دوقطبی گرایی سنت و مدرنیزه با کج فهمی و کج تابی با این نقش رفتار شده است و درواقع معنایی منفی به آن داده شده است. گاهی روشنفکرنماها برای اینکه حرف خود را حق جلوه دهند با دوقطبی سازی کاذب و سیاه نمایی و دادن تعریفی منفی و سیاه که با واقعیت بسیار منافات دارد سعی کرده اند منویات و اهداف خود را به جامعه القا کنند. متاسفانه تا جایی هم این موارد را جا انداخته اند و در موضوعاتی مانند کدبانویی خانه این اشتباه را در ذهن افراد جامعه جا انداخته است.
برای همین کدبانو را در محیط خانه بیشتر به شکل یک خدمتگذار و رفت و روب گر خانه معرفی کرده‌اند؛ این درحالی است که اگر به فرهنگ اقوام مختلف ایران در ارتباط و احترام به زنان خانه خصوصا زنان پا به سن گذاشته نگاهی بیندازیم احترام به مادر بسیار ارزنده و یکی از ارزشهای مهم درون خانواده ایرانی است.
در دین اسلام نیز احترام و ارج و قرب مادر بسیار والاست. بنابراین به خوبی فرهنگ ایرانی و اسلامی موضوع کدبانویی گری را یک مسئله مهم و برتر عنوان می کند اما روشنفکرنمایان و فمنیست ها با خلط مبحث و دادن معنایی دگرگون و دور از معنای واقعی کدبانویی گری آنرا سیاه و تیره نشان داده و سعی کردند به اهداف خود برسند.
هر چند باید به این موضوع نیز اشاره کرد که در جامعه مردان و زنان وظایفی دارند. اینکه مردان نان آور خانه هستند و زنان مدیریت خانه را بر عهده دارند جزو وظایف آنان تلقی می شده و تقسیم کار سازنده ای بوده است. البته با بالا رفتن فرهنگ خانواده ها خصوصا در ایران شاهد ایجاد تناسب بهتری در این حوزه هستیم و اعضای خانواده نیز در کار خانه یاری گر مادران هستند و از بار کار خانه کمتر کرده اند که موضوع منطقی است که باید همه افراد خانواده در کار خانه مشارکت داشته باشند. خصوصا برای فرزندان که این موضوع در اجتماعی شدن آنان یک تجربه ارزنده است.
از سوی دیگر متاسفانه مدرن سازی زندگی روز برای مادران بیشتر از اینکه از کار آنان کم کند باعث شده که کار بیرون از خانه نیز اضافه شده و بار زندگی را بیشتر بر روی دوش آنان بیندازد.
بنابراین بایستی افراد درون خانواده بیشتر به فرهنگ خانواده ایرانی و معنی واقعی کلمات روی بیاورند و آنرا درک کنند تا در میان انحرافاتی که بخشی از افراد به اسم مدرنیزه کردن و پیشرفت در جامعه تزریق می کنند، وجه درست زندگی را بیابند و به آن شیوه برای رسیدن به زندگی امن و آرام دست یابند.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کدبانو، کدبانوگری، مادر، فرهنگ اسلامی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا