راهکارهایی برای برخورداری از آرامش و تمرکز در سال ۲۰۲۱
1399/10/24 - 18:00
تاریخ و ساعت خبر:
97611
کد خبر:

راهکارهایی برای برخورداری از آرامش و تمرکز در سال ۲۰۲۱

۲۰۲۰ سالی بود مملوء از تنش، اضطراب و تغییرات ناخواسته در شیوه ی زندگی و کارمان. اما چیزی که فهمیدیم این بود که وقتی زندگی غیر قابل اطمینان می شود، بهترین کار این است که روی خودمان سرمایه گذاری کنیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - احتمالاً شما هم از به پایان رسیدن سال ۲۰۲۰ خوشحال هستید.
۲۰۲۰ سالی بود مملوء از تنش، اضطراب و تغییرات ناخواسته در شیوه ی زندگی و کارمان. اما چیزی که فهمیدیم این بود که وقتی زندگی غیر قابل اطمینان می شود، بهترین کار این است که روی خودمان سرمایه گذاری کنیم.
کارشناسان می گویند ما همیشه دوست داریم روی چیزهایی تمرکز کنیم که توانایی کنترل شان را داریم و در عین حال، قدرتمندترین چیزهایی که امکان کنترل آن ها را داریم تلاش و مهارت هایمان هستند.
با آغاز یک سال جدید بهترین تصمیم آن است که این توصیه را آویزه ی گوش خود کنیم.
در ادامه درباره ی راهکارهایی صحبت خواهیم کرد که به شما کمک می کنند تمرکز خود را بازسازی کنید، تاب آوری روانی خود را افزایش دهید و در دنیای توفان زده ی امروز به آرامش دست یابید.
۱- به چیزهایی که قدرت تغییرشان را ندارید بی تفاوت باشید
علاوه بر وقایع عظیم بیرونی، سوگیری های ذهنی هم به اضطراب روزهای کاری ما می افزایند، چیزهایی مانند اضطراب زمان و احساس شرم نسبت به میزان بازدهی خود.
شما نه کنترلی روی زمانی دارید که در طول روز در اختیارتان هست و نه انتظارات دیگران. برخورداری از حس اعتماد به نفس و آرامش نیازمند زندگی با همین مسائلی است که خارج از کنترل شما هستند.
راه حل این مسأله مفهومی است به نام بی تفاوتی. البته بی تفاوتی نسبت به نگرانی های بزرگ کار ساده ای نیست و کسی هم نمی گوید شما می توانید نسبت به بحران های زندگی بی تفاوت باشید. اما می توانید با تمرکز بر روی چیزهایی که توان کنترل آن ها را دارید یعنی نقاط قوت، علائق و هدف خود، این مشکل را به حداقل برسانید.
۲- اموری که جز اضطراب آورد دیگری برایتان ندارند را از اولویت خارج کنید
اولویت بندی کارها کلید دستیابی به بازدهی است. اما این اولویت بندی باید گهگاه مورد ارزیابی مجدد قرار گیرد، چون ممکن است آنچه که یک ماه قبل برای شما در اولویت بود امروز دیگر اینگونه نباشد، به ویژه حالا که در دوره ی بی ثباتی و عدم قطعیت به سر می بریم، توانایی بازبینی سریع چیزهایی که برای ما مهم محسوب می شوند مهارتی است که توجه بیشتری را می طلبد.
بنابراین باید اموری که دیگر شایستگی توجه تان را ندارند از اولویت خارج کنید. کار کردن بر روی چیزهایی که شایستگی تمرکز و توجه ما را دارند هم به ما قدرت می بخشد و هم کمک می کند در سخت ترین شرایط انگیزه ی خود را حفظ کنیم.
۳- وقتی فرسوده می شوید علاقه و کنجکاوی خود را بازسازی کنید
وقتی دچار فرسودگی می شویم همه ی انگیزه ی خود را برای کار کردن از دست می دهیم و داشتن تمرکز و خلاقیت دشوارتر می شود.
برای بازسازی تمرکز خود، توجه تان را به جای چند کار، به یک کار مشخص معطوف کنید تا بتوانید انگیزه ی خود را بازسازی کنید.







برای بازسازی علاقه ی خود تمرکزتان را روی کمک به دیگران بگذارید.
برای بازسازی خلاقیت خود کارهایی انجام دهید که برایتان لذت بخش باشد و کمک کند مدتی از کار دور شوید.
۴- با تطابق دادن ساعت بدن خود با روز کاری تان از انعطاف پذیری دورکاری بهره ببرید
اگر کارتان اجازه می دهد یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که به عنوان یک کارمند دورکار نگاه خود به روز کاری تان را تغییر دهید. از استقلال و انعطاف پذیری ای که در زمان دورکاری وجود دارد استفاده کنید و برنامه ای برای خود ترتیب دهید که مناسب شما باشد.
برای این کار باید این موضوع را درک کنید که بازدهی بیشتر امری است مربوط به انرژی تا زمان. به خاطر داشته باشید که اگر بازدهی مناسبی ندارید این نه به دلیل کمبود وقت بلکه به دلیل کمبود انرژی رخ می دهد. این نکته را هنگام برنامه ریزی در نظر داشته باشید.
۵- برای پیدا کردن عادت های کاری ایده آل خود به شیوه ی علمی عمل کنید
برای آنکه متوجه شوید چه عادت کاری ای مناسب است به جای آنکه مثل همیشه سراغ یک عادت جدید بروید و پس از چند روز آن را رها کنید، مانند دانشمندان از شیوه ی علمی استفاده کنید یعنی همان روشی که آن ها برای انجام آزمایشات خود به کار می برند. برای این منظور اول سؤال طرح کنید، درباره ی آن تحقیق کنید، یک فرضیه درباره ی آن مطرح کنید، آزمایش کنید، نتایج را تحلیل کنید و در نهایت، اگر جواب نداد، فرضیه ی جدیدی مطرح کنید، آزمایش خود را تغییر دهید و دوباره سعی کنید.
۶- مرزبندی های مستحکمی در مورد پیام ها و جلسات آنلاین و ساعات کاری خود داشته باشید
خانه ی ما حالا تبدیل به محل کار و برخی ازآن مکان های اجتماعی ای شده که پیش از آغاز همه گیری به آن ها رفت و آمد داشتیم و گاهی تشخیص اینکه در یک روز کاری هستیم یا تعطیلی آخر هفته سخت می شود.
اما ما در زندگی خود نیاز به مرزبندی داریم. نه تنها برای اینکه مطمئن شویم می توانیم کار را از زندگی شخصی مان جدا کنیم، بلکه برای اینکه بتوانیم برای آدم ها، پروژه ها و علائقی که به زندگی ما معنا می دهند وقت بگذاریم.
منبع: fastcompany
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روانشناسی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا