آشنایی با سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا (س)/ فضا و محیط خانه بنت نبی اکرم (ص) چگونه بود؟
1399/10/27 - 09:19
تاریخ و ساعت خبر:
97660
کد خبر:

آشنایی با سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا (س)/ فضا و محیط خانه بنت نبی اکرم (ص) چگونه بود؟

احترام فاطمه زهرا(س) و همسرشان به هم یکی از الگوهای زیبای زناشویی است. اصلی ترین محور برای تحکیم خانواده این است که زن و شوهر ، دیدگاه مثبتی نسبت به یکدیگر داشته باشند، هر چه این دیدگاه مثبت تر باشد، میزان خوشبختی افزایش خواهد یافت. ارج و منزلتی که مردم و زن به هم می گذارند باعث می شود که زندگی آنان شیرین تر و کودکانی مودب و با اعتماد به نفس در محیط خانواده پرورش بیابند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیرحمزه نژاد: سبک زندگی اسلامی یکی از مواردی است که از ملزومات حیات جامعه اسلامی است. برای اینکه این سبک زندگی را مورد بررسی قرار دهیم خصوصا در حوزه زنان بایستی الگوی خاص و مصداقی بارز و صریح از آن ارائه کنیم. در این میان قطعا دخت پیامبر اکرم (ص) و همسر حضرت علی (ع) و مادر امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین (ع) و سادات اسوه و الگوی برتر زنان جامعه اسلامی هستند.
بنابراین هر چقدر سعی کنیم با زندگی این بانوی بزرگوار آشنا شویم قطعا بهتر به شیوه و سبک زندگی اسلامی و خانواده مسلمان نزدیک می شویم.
نوع انتخاب حضرت فاطمه زهرا (س) در انتخاب همسر یکی از همین موارد مهم سبک زندگی اسلامی است. در رویات آمده است که افراد بسیاری خصوصا ثروتمندان خواستگار آن حضرت بودند اما ایشان با توجه به شناختی که از مولا علی (ع) و با بینشی که داشتند ایشان را به عنوان همسر خود انتخاب کردند.
در روایات آمده است که حضرت علی (ع) نه تنها هیچگاه از ایشان ناراحت نشد بلکه هر وقت ایشان را می دید غم هایشان برطرف می شد. این موضوعی که امیر المومنین (ع) با سخنان خود بر روی آن صحه گذاشته اند. خانواده اصل و اساس همه خوبی هاست و حفظ خانواده مهمترین راه سعادت یک جامعه محسوب می شود و جامعه ای که خانواده های آن از هم پاشیده شوند هرگز روی سعادت را نخواهد دید. از این منظر حضرت فاطمه زهرا (س) همواره برای حفظ و حراست از خانواده می کوشیدند. البته ایشان نه تنها از خانواده بلکه از ارزشهای والای آن و ارزشهای والای اسلام نیز حفظ و حراست کردند.
ایشان با همه سختی ها محیط خانه را برای حضرت علی (ع) و اعضای خانواده محیطی امن و آرام کردند تا همسر بزرگوارشان با روحیه ای قوی کارهای بیرون از خانه را انجام دهند. درواقع هر مردی که به چنین زندگی دست یابد طعم خوش روزگار را می چشد و درکارهای خود موفق می شود.
پشتیبانی از حضرت علی (ع) در ذره ذره افعال و گفتار آن حضرت دیده می شود. درواقع حضرت فاطمه زهرا (س) نه تنها به حمایت از کارهای آن امام بزرگوار می پرداختند بلکه نشان می دادند به آن امام بزرگوار ایمان دارند و از شیعیان راستین آن حضرت بودند.
راستگویی از صفات بارز ایشان بود تا جایی که حتی دشمنان شیعه نیز مطرح می کردند راستگو تر از فاطمه زهرا (س) ندیده اند. امام حسن عسگری (ع) می فرمایند: «دروغ سرچشمه همه گناهان و پلیدی هاست و اگر می خواهید پلیدی و گناهان را در خانه قرار دهید کلید آن خانه دروغگویی است.»
زن و شوهر باید زندگی مشترک را زیبا ببیند و تلاش کنند تا این زیبایی ها را به زبان آورند. درحالی که در برخی از خانواده ها استغنا و مناعت طبع و وراستگی وجود ندارد و همواره زنان از شوهران خود طلب موضوعی جدید مثل طلا و وسایل جدید خانه و ... می کند. این باعث سختی بیشتر همسر می شود و همچنین نگاه مادی در زندگی افراد چیره می شود. این درحالی است که در زندگی حضرت فاطمه (ص) همواره قناعت و صرفه جویی و خرسندی موج می زند.
احترام ایشان و همسرشان به هم یکی از الگوهای زیبای زناشویی است. اصلی ترین محور برای تحکیم خانواده این است که زن و شوهر ، دیدگاه مثبتی نسبت به یکدیگر داشته باشند، هر چه این دیدگاه مثبت تر باشد، میزان خوشبختی افزایش خواهد یافت. ارج و منزلتی که مردم و زن به هم می گذارند باعث می شود که زندگی آنان شیرین تر و کودکانی مودب و با اعتماد به نفس در محیط خانواده پرورش بیابند. در روایات آمده است که امام علی (ع) حضرت فاطمه را «سیدتی» صدا می زدند تا اوج احترام و زیبایی را در حق ایشان به جا بیاورند.
به هر روی پرداختن و عمل به زندگی این بانوی بزرگوار اسلام و منش و مشی رفتار حضرت فاطمه زهرا (س) یکی از مهمترین اموری است که می تواند تاثیر شگرفی در جامعه اسلامی بگذارد. موضوعی که در این مطلب نمی گنجد و نیازمند بررسی جزئی و ریشه ای آن و درک کارشنانه رفتاری ایشان است اما به هر حال شناخت این رفتار و استدلال آن می تواند کمک بزرگی برای ترویج این سبک زندگی و طی راه سعادت در جوامع اسلامی خصوصا جامعه ایرانی باشد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فاطمیه، سبک زندگی فاطمی، شوهرداری فاطمی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا