تغییر الگوی انتظارات جنسی زوجین از یکدیگر با رواج پورنوگرافی/ دو سال بلوغ زودرس در کودکان ایرانی، نتیجه اشاعه فیلم‌های پورن
1399/10/29 - 10:40
تاریخ و ساعت خبر:
97712
کد خبر:
بررسی یک معضل اجتماعی خاموش با یک استاد دانشگاه

تغییر الگوی انتظارات جنسی زوجین از یکدیگر با رواج پورنوگرافی/ دو سال بلوغ زودرس در کودکان ایرانی، نتیجه اشاعه فیلم‌های پورن

«هرزه‌نگاری یا پورنوگرافی، تجسم و نمایش بی‌پرده از آمیزش جنسی در انسان با هدف ایجاد هیجان، تحریک یا ارضای جنسی است که در قالب‌های مختلف از جمله بصورت عکس و فیلم ارائه می‌شود. ورود به عصر دیجیتال و اینترنت، پورنوگرافی را وارد مرحله جدیدی کرد. اما با وجود آنکه همه‌جا در اطراف ما حضور دارد، همگی به‌گونه‌ای وجود آن را انکار می‌کنیم.» در اینجا این پدیده را با یک پژوهشگر و استاد رشته ارتباطات بررسی نمودیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - دکتر احسان شاه قاسمی، درخصوص رواج و مصرف فیلم‌ها و تصاویر پورنوگرافیک در جامعه ایران اظهار داشت: تاکنون به خاطر محدودیت‌های زیاد، پژوهش‌های کمی درباره مصرف و رواج پورنوگرافی در ایران انجام شده است. واقعیت این است که متاسفانه مصرف پورنوگرافی در کشور ما رواج بالایی دارد و حساسیت روی دستگاه‌هایی که در این زمینه پژوهش انجام می‌دهند، اجازه نمی‌دهد گزارش‌ها منتشر شود.
این استاد ارتباطات دانشگاه تهران با بیان این مقدمه، در واقع پورنوگرافی در ایران را یک سیاهچاله دانست که اطلاعات زیادی درباره آن نداریم و در ادامه افزود: جستجوهای گوگل و سایت‌های پربازدید، اطلاعات دقیقی به ما نمی‌دهد. اما برخی منابعی که من از آنها اطلاعات کسب کرده‌ام حاکی از بالا بودن میزان استقبال از پورنوگرافی در ایران دارد و البته مصرف آن، در دنیا هم رواج بالایی دارد. سایت‌های پُربیننده دنیا، معمولا پورنوگرافی‌ها هستند که حتی آمارها نشان داده از یاهو بازدید بیشتری دارند.
استدلال‌های موافق و مخالف پورنوگرافی
وی تعریف صنعت پورنوگرافی را از نگاه گروهی که مدافع آن هستند، اینچنین بیان کرد: «پورنوگرافی موجب آرامش روحی و تخلیه روانی و فشارهای جنسی در بیننده آن می‌شود!» این تعریفِ صنعتی است که تلاش میکند پورنوگرافی را در جوامع ترویج کند. حال آنکه استدلال مخالف آن نیز می‌گوید؛ «پورنوگرافی‌ها، رابطه جنسی طبیعی نیستند.» از این‌رو، باید برای نوجوانان، افراد متاهل و تازه متاهل توضيح بدهیم که ارتباط جنسی واقعی، هرگز اینگونه نیست که در پورنوگرافی‌ها نمایش داده میشود. هیچ انسان طبیعی نمی‌تواند در رابطه جنسی، همانند بازیگران پورنوگرافی‌ها، اجرا داشته باشد. اینها در واقع یک «بَرساخت» از رابطه جنسی هستند؛ یعنی در جهان واقع، هیچگاه رابطه دو انسان اینگونه نیست. رواج این مسئله تاکنون خیلی به زیان خانواده‌های ما بوده است. زیرا توقع افراد را از همسر و شریک جنسی خود بالا می‌برد و از کارآمدی جنسی طرف مقابل ناراضی می‌کند.
پورنوگرافی زندگی نوجوانان را تلخ می‌کند
شاه قاسمی درباره عوارض این صنعت روی روابط زناشویی توضیح داد: دیدن مکرر این فیلم‌ها، باعث می‌شود فرد (معمولا مرد) بدون آنکه نسبت به توانایی جنسی خود آگاهی داشته باشد، از طرف مقابل، انتظار اجرای رابطه جنسی پورنوگرافیک داشته باشد، یعنی الگوهای انتظار زوجین از یکدیگر، دگرگون می‌شود. از طرفی، پورنوگرافی زندگی نوجوانان جامعه ما، بخصوص پسران را بسیار تلخ کرده است. آنها مدام دچار هجوم افکار جنسی هستند. این درحالی است که حتی زیگموند فروید که دارای نظریه‌های آزاد درمورد روابط جنسی است، می‌گفت؛ در رابطه جنسی تا جایی که می‌شود باید اِمساک کرد زیرا انسان، یک موجود وحشی است که باید خود را کنترل کند وگرنه نمی‌تواند متمدن زندگی داشته باشد.
جامعه هدف پورنوگرافی، مردان هستند
این پژوهشگر حوزه ارتباطات گفت: مسئله مصرف پورنوگرافی، نه تنها در ایران بلکه در کشورهای اسلامی دیگر نیز براساس گزارش‌ها، رواج زیادی دارد. مثلا کشور پاکستان، در راس این آمار قرار دارد. درحالیکه کشور پاکستان از ایران بسیار مذهبی‌تر است. همچنین جالب است که جامعه هدف پورنوگرافی بیشتر مردان هستند و مشتری بیشتر تولیدات آن، مردان می‌باشند، اما زنان، بازیگران برجسته آن هستند و یکی از معدود صنایع رسانه‌ای است که به زنان، دستمزد بسیار بالاتری از مردان پرداخت می‌شود.
آموزش صحیح چگونه است؟
وی به ضعف آموزش در این زمینه اشاره کرد و گفت: متاسفانه تاکنون ما برای مردم جامعه خود، آموزش نداشته‌ایم و فقدان آموزش در این عرصه و عدم کنترل پورنوگرافی، آسیب‌های فراوانی به ما رسانده است. راهکار حل این معضل، آموزش به افراد جامعه است. اما آموزش‌های ما صرفا یا دینی است یا سیاسی!. درحالی‌که جوانان و نوجوانان، خود آگاه هستند که دیدن تصاویر و فیلم‌های محرک جنسی، بَد و مخرب است. بنابراین هشدارهای دینی مبنی براینکه این کار گناه است فایده‌ای ندارد. درحالی‌که بهتر است بگوییم؛ «جوانان و نوجوانان، پورنوگرافی را برای ما می‌سازند، اما خودتان فکر کنید که تهیه این فیلم‌ها چه معنایی دارد؟!» ما باید به افراد مخصوصا نوجوانان آموزش دهیم که «پورنوگرافی، به شما لذت نخواهد داد بلکه باعث رنج و آزار شما می‌شود و در زندگی افراد متاهل، باعث تغییر در نگرش‌ها و توقعات از همسر میشود که کاملا غیرطبیعی است.»
سریال‌های تلویزیونی هم اِشکال دارند!
شاه قاسمی، افزون براینکه پورنوگرافی‌ها موجب ایجاد توهم ناکارآمدی جنسی و وجود اِشکال در همسر می‌شود، بیان داشت: ما ایراد مشابهی را حوزه سریال‌ها نیز داریم. در برخی فیلم‌ها و سریال‌ها، روابط زناشویی طوری نمایش داده می‌شود که انگار زن و شوهرها همیشه عاشق‌ همدیگر هستند!. درصورتیکه در زندگی متاهلی اینچنین نیست. مثلا تصور کنید مردی که دو شیفت کار کرده است، حالا خانم انتظار دارد موقع برگشت به خانه، آقا سرحال و قبراق بوده و درحال آمدن به خانه، آواز بخواند و برایش گیتار بزند! این درحالی است که کسانی که سازنده و دست اندرکار ساخت این سریالها هستند معمولا خود افراد مجرد هستند. زیرا هیچکس قادر به تحمل زندگی با اکثر آنها نیست.
تفاوت زن و مرد در رابطه جنسی
این استاد ارتباطات دانشگاه تهران گفت: الان اثرات رواج پورنوگرافی را در جامعه، مخصوصا در آقایان مشاهده می‌کنیم؛ نگاه و توقع افراد به امیال جنسی، دگرگون شده است. در واقع آنچه در پورنوگرافی‌ها دیده میشود، یک رابطه سالم نیست که هرکسی نتواند برآورده کند، بیمار باشد و نیاز به درمان داشته باشد. اما یک تفاوت کلی بین زنان و مردان وجود دارد که می‌گوید؛ برای زنان مسائل عاطفی مهم‌تر است. یک زن ابتدا به ساکن، موجود عاطفی است. درحالی که یک مرد ابتدا به ساکن، یک موجود جنسی است. زن می‌خواهد مورد علاقه و احترام مرد باشد. ممکن است یک مرد در ایجاد رابطه با زنان متعدد مشکلی نداشته باشد اما یک زن فقط زمانی می‌تواند با مردی رابطه جنسی خوب برقرار کند که او را دوست داشته باشد و بداند طرف مقابل نیز به او علاقمند است. بنابراین حرف‌های احمقانه فمینیسم که می‌گوید زن و مرد برابر هستند را باید کنار گذاشت. براین اساس، حتی مصرف پورنوگرافی در زنان و مردان نیز دوگونه تقسیم‌بندی می‌شود؛ معمولا زنان از جنبه عاطفی و مردان از جنبه جنسی، مشتری این فیلم‌ها می‌شوند. اما به دلیل تاثیرگذاری بیشتر بر مردان، اغلب مردان بیشتر دچار مشکلات جنسی می‌شوند.
اثرات پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان چگونه است؟
وی تذکر داد: اثرات پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان، بسیار "خطرناک" و بهتر است بگوییم "مرگبار" است. زیرا بچه در سنی است که مغز وی به عنوان یک اندام، هنوز رشد کافی نکرده است. با دیدن این فیلم‌ها، امنیت روانی او، دستخوش تغییر میشود. کودک و نوجوان همیشه در فکر این بودند که کار پدر و مادر، خدمت به وی بوده اما با دیدن پورنوگرافی، متوجه می‌شوند که آنها خدماتی به خود نیز دارند و این فشار روانی زیادی روی کودک وارد می‌آورد. گزارشهای رسمی حاکی از بوجود آمدن دو سال بلوغ زودرس بطور میانگین در کودکان جامعه‌مان خبر میدهد. این خیلی "مرگبار" است و روی رُشد عاطفی و بلوغ جسمی آنها تاثیرات منفی دارد. مثلا قد را کوتاه میکند یا پسر زودتر ریش درمی‌آورد.
شاه قاسمی در پایان یادآور شد: حل این معضل بیشتر بر دوش وزارت آموزش و پرورش است. باید مشاوران در مدارس برای جوانان و نوجوانان صحبت کنند. زیرا با این قشر باید به زبان خودشان صحبت و آنها را آگاه کرد که «علاوه بر اینکه مرتکب گناه میشوند، دچار رنج و آزردگی نیز خواهند شد، شبانه روز افکار جنسی به سراغشان می‌آید بنابراین هرچه کمتر ببینند، شادترند. یکهفته امتحان کنند و ببیند چقدر زندگی بهتری خواهند داشت.» اگر با این زبان صحبت کنیم، اکثر نوجوانان خواهند پذیرفت. تهدید کردن والدین اصلا راه درستی نیست چون درحال حاضر همه نوجوانان گوشی موبایل با خود دارند و میتوانند بصورت آنلاین ببینند و بعد پاک کنند.
خبرنگار- فرزانه همتی
انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
انتظارات جنسی، پورنوگرافی، فیلم های پورن، کودکان،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا