جایگاه متعالی زن در اندیشه‌های امام خمینی (ره)/خاطراتی به یاد ماندنی از حضور در محضر بنیانگذار انقلاب اسلامی
1399/11/21 - 09:09
تاریخ و ساعت خبر:
98294
کد خبر:
در گفتگو با سیاستمدار و استراتژیست مطرح شد؛

جایگاه متعالی زن در اندیشه‌های امام خمینی (ره)/خاطراتی به یاد ماندنی از حضور در محضر بنیانگذار انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی ایران، حرکت بزرگ مردم به رهبری امام خمینی بود که در سال 1357 با سرنگونی رژیم شاهنشاهی اتفاق افتاد. امام خمینی با درایت خاص خود اذعان داشتند که انقلاب اسلامی ایران بدون شرکت بانوان به ثمر نخواهد رسید.از این‌رو، با«دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، سیاستمدار و استراتژیست» درخصوص دیدگاه امام (ره) درباره نقش و جایگاه زن در پیروزی انقلاب اسلامی گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - قدیری ابیانه درمورد حضورش در محضر امام خمینی (ره) در دوران تبعید ایشان در پاریس تعریف کرد: در دوره ای که امام در پاریس حضور داشتند، بنده که بنیانگذار و مسئول انجمن اسلامی در ایتالیا بودم، دو بار برای زیارت حضرت امام خمینی (ره) به پاریس رفتم. بار اول به همراه جمعی از اعضای انجمن اسلامی به مدت سه روز در محضر ایشان بودیم و بار دوم، به مدت یکماه خدمت ایشان بودم. سپس به ایتالیا برگشتم تا مبارزات را در آنجا ساماندهی کنم و نهایتا موفق شدم در دهه فجر 57، سفارت شاهنشاهی ایران در ایتالیا را تسخیر و آزاد کنم. در شهریور 1358 به عنوان رایزن مطبوعاتی و فرهنگی در ایتالیا، مشغول به کار شدم. سال ۶۱ به ایران بازگشتم و در وزارت خارجه مشغول به خدمت شدم.

تاثیرگذاری مهم زنان در همه عرصه‌ها از دیدگاه امام خمینی (ره)
این سیاستمدار ایرانی درباره نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) گفت: نظرات امام خمینی (ره) در سخنرانی‌های ایشان درمورد نقش و جایگاه زنان در پیروزی انقلاب اسلامی، به صراحت بیان شده است. زنان در بسیاری از تظاهرات‌ها و راهپیمایی‌ها سردمدار بوده‌اند. امام ارزش زیادی برای زنان قائل بودند و امیدوار و معتقد به اینکه زنان می‌توانند تاثیرگذاری مهمی در همه عرصه‌ها داشته باشند.
تاکید امام خمینی (ره) بر حمایت و رُشد و تعالی زنان
وی با تاکید براینکه البته وظیفه اول زنان ما، حفظ نقش مادری، همسری و پروراندن فرزندان صالح است، افزود: زنان در عرصه‌های مختلف، می‌توانند فعال باشند و به کشورشان، دین‌شان، نظام و مردم خدمت کنند. حضرت امام خمینی (ره) تاکید زیادی بر حمایت از زنان داشتند تا آنها بتوانند رُشد کنند و جامعه را نیز رُشد و تعالی بخشند. طبیعتا نگاه اسلام با نگاه غرب به زن متفاوت است. از نظر اسلام، الگوی زنان مسلمان، باید حضرت فاطمه (س)، حضرت مریم (س) و حضرت زینب (س) باشد. جایی که لازم است در دفاع از کیان اسلام مانند حضرت فاطمه (س)، روشنگری کنند و یا مانند حضرت زینب (س) وارد میدان شوند و مسئولیت بپذیرند.

رُشد جایگاه زنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
قدیری ابیانه درمورد نظرات امام (ره) درمورد زنان، ادامه داد: امام با مظاهر تمدن غربی در رابطه با زنان، جایی که ولنگاری وجود دارد طبیعتا مخالف بودند و آن را به ضرر زن و جامعه میدانستند، اما بر رشد و تعالی زنان تاکید داشتند. همسر، دختران و عروس امام (ره) نیز جزو فرهیختگان، تحصیل‌کردگان و اساتید بودند و فعالیت‌های گسترده اجتماعی نیز انجام می‌دادند و در عین حال به مسائل خانواده نیز اهتمام داشتند. همانطور که می‌بینیم با پیروزی انقلاب، شاهد رشد سریع جایگاه زنان در جامعه‌مان بودیم. مثلا قبل از انقلاب، ظرفیت دانشگاه‌ها، 120 هزار نفر بود که فقط 20 درصد آن توسط زنان اشغال شده بود اما الان ظرفیت دانشگاه‌های کشور، حدود 5 میلیون نفر است که 64 درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

خاطراتی از امام در پاریس؛ ملاحظه همسایگان و پرتقال‌هایی که پس داده شد
در ادامه، این استراتژیست و سیاستمدار ایرانی درباره خاطراتش از حضور در محضر امام خمینی (ره) در پاریس و آنچه از ویژگی‌های اخلاقی ایشان درک کردند را برایمان تعریف کرد و اظهار داشت: حضرت امام (ره) خیلی ملاحظه همسایگان خود را میکردند. با ورود ایشان به نوفل لوشاتو که منطقه آرامی بود، رفت و آمدهای زیادی بخاطر حضور امام میشد و این میتوانست برای همسایگان آزاردهنده باشد. یادم می‌آید در دو مناسبت، امام (ره) هدایایی به همراه گل، برای آنها تهیه کردند. همسایگان نیز بخاطر حضور امام، اخبار ایران را به طور ویژه‌ای دنبال میکردند و خوشحال از این بودند که چنین شخصیتی، در محله آنها مستقر شده‌اند. همچنین خاطره‌ای نیز از خانم مرضیه دباغ که معمولا کارهای خرید حضرت امام خمینی (ره) را انجام می‌داد و غذا آماده میکرد، شنیدم که تعریف میکرد؛ ایشان یکروز مقدار زیادی پرتقال میخرد، امام میپرسد؛ چرا اینقدر زیاد پرتقال خریده ای؟! خانم دباغ در جواب میگوید؛ دیدم این پرتقال‌ها خوب و با قیمت مناسب است، زیاد خریدم. امام میگوید؛ اضافه آن را برگردان تا بقیه مردم هم از پرتقال خوب و قیمت مناسب بهره‌مند شوند.

خاطراتی از امام در پاریس؛ از نمازهای شکسته امام (ره) تا گوشتی که ایشان لب نزد
وی خاطره دیگری تعریف کرد و گفت: نام فامیلی امام (ره) موسوی مصطفوی بوده و خمینی لقب ایشان بوده است، بنابراین وقتی حضرت امام (ره) وارد فرانسه شدند، مقامات فرانسه متوجه ورود امام به کشورشان نشدند و بعد از پخش اخبار، متوجه این موضوع شدند. در آن زمان نیز ایرانیان می‌توانستند بدون ویزا به فرانسه سفر کنند و سه ماه اقامت داشته باشند. امام ابتدا در یک آپارتمان ساکن شدند و به خاطر اینکه برای ملاقات با مردم جای مناسبی نبود، به محله نوفل لوشاتو منتقل شدند. امام هیچگاه قصد اقامت در فرانسه را نکردند و به همین خاطر همیشه نمازهایشان را شکسته می‌خواندند و قبل از اینکه 10 روز فرا برسد، از حد ترخص نوفل لوشاتو خارج میشدند و برمی‌گشتند زیرا هیچگاه قصد اقامت در این کشور را نکرده بودند. همچنین از دیگر ویژگی‌های امام ره، احترام به قوانین کشور فرانسه بود. مثلا در فرانسه ذبح حیوان در خانه مجاز نیست و امام نیز اجازه این کار را به اطرافیان نمی‌دادند. خاطرم می‌آید یکبار که بدون اطلاع امام، گوسفندی در خانه ذبح شد، امام از آن گوشت نخوردند.

خاطراتی از امام در پاریس؛ دزدی مجاز نیست!
قدیری ابیانه درباره آخرین خاطره‌اش در محضر امام (ره) گفت: امام همیشه ابتدا تکیه به درخت سیب میکردند و میوه‌اش را به ما تعارف میکردند. وقتی هوا سرد شد، چادری در باغ زده بودند، در آنجا نماز میخواندند و سخنرانی میکردند و به سؤالات جواب می‌دادند. آن موقع رسم بود دانشجویان چپی (کمونیست‌ها) که در کشورهای خارجی ساکن بودند، برای تامین هزینه‌های به اصطلاح مبارزات خود از فروشگاه‌ها دزدی میکردند تحت عنوان اینکه صاحبان این فروشگاه‌ها، سرمایه‌دار هستند و باید اموالشان مصادره شود و از محل دزدی، هزینه‌های تشکّل خود را درمی‌آوردند. یکی از دانشجویان خانم، سوالی را از حضرت امام ره پرسید مبنی براینکه آیا باتوجه به اینکه فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای متعلق به صهیونیست‌ها است که به اسرائیل برای تجاوز به سایر کشورها کمک میکنند، آیا مجاز هستیم از آنها دزدی کنیم و هزینه مبارزات خود کنیم؟!امام ره فرمودند؛ خیر مجاز نیستید. بعد دانشجو شروع به بحث با امام و قانع کردن ایشان کرد، اما امام (ره) با قاطعیت گفتند؛ شما میفرمایید دزدی را مجاز کنم؟! خیر مجاز نیست.
گفتگو از فرزانه همتی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
انقلاب اسلامی، امام خمینی، خاطرات انقلاب، قدیری ابیانه، اندیشه انقلاب اسلامی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا