معضلات اقتصادی از عوامل بروز ولنگاری/تبلیغ بدحجابی توسط سلبریتی‌ها/ سخت گیری در ازدواج ربطی به اسلام ندارد
دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا طی گفتگویی، عوامل بدحجابی در جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی را تشریح کرد که دعوت میکنم مشروح آن را در ادامه بخوانید." />
معضلات اقتصادی از عوامل بروز ولنگاری/تبلیغ بدحجابی توسط سلبریتی‌ها/ سخت گیری در ازدواج ربطی به اسلام ندارد
1399/11/25 - 08:23
تاریخ و ساعت خبر:
98388
کد خبر:
نویسنده کتاب "زن در اسلام و غرب" بیان کرد؛

معضلات اقتصادی از عوامل بروز ولنگاری/تبلیغ بدحجابی توسط سلبریتی‌ها/ سخت گیری در ازدواج ربطی به اسلام ندارد

دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا طی گفتگویی، عوامل بدحجابی در جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی را تشریح کرد که دعوت میکنم مشروح آن را در ادامه بخوانید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - قدیری ابیانه، درباره وضعیت حجاب و عفاف بعد از انقلاب اسلامی تاکنون، دلایل رُشد و سقوط آن، اظهار داشت: اکنون وضعیت حجاب و عفاف جامعه ما در شرایط مطلوبی نیست؛ البته اگرچه در این زمینه بعد از انقلاب اسلامی تاکنون، ریزش‌هایی داشتیم اما رویش‌هایی هم داشتیم و شاهد این بودیم که افراد محجبه همچنان به حجاب خود پایبند مانده‌اند، افراد زیادی نیز به اسلام رو آوردند که این امر بیشتر در اوایل انقلاب رخ داد.
ایران آماج توطئه‌ها بعد از انقلاب
این استراتژیست بیان داشت: علیرغم پیشرفت‌هایی که تاکنون داشته‌ایم، از اول انقلاب، کشور ما دچار توطئه‌های مختلف بوده است؛ جنگ، تروریسم، مشکلات اقتصادی، جنگ رسانه‌ای و ...، همچنین بویژه انحرافاتی که در مسئولین بوجود آمد، یعنی فسادهای مالی، باعث بروز مشکلات اقتصادی زیادی در زندگی مردم شد. اگر کشورهای دیگر دچار چنین آفت‌ها، مشکلات و توطئه‌هایی می‌شدند مطمئنا به فروپاشی می‌رسیدند. اما خوشبختانه ما توانستیم پیشرفت‌های زیادی هم داشته باشیم هرچند بیش از این نیز میتوانستیم پیشرفت کنیم. از طرفی رسانه‌های بیگانه نیز نهایت تلاش خود را برای تخریب روحیه مردم و تاثیرگذاری روی فرهنگ عمومی کردند.
مشکلات اقتصادی در بدحجابی تأثیر دارد
وی ادامه داد: من معتقدم مشکلات بزرگ در کشور ازجمله معضلات فرهنگی، ناشی از مشکلات اقتصادی است. مثلا مشکل اشتغال، پیرو آن مشکل تهیه مسکن و معیشت، باعث افزایش سن ازدواج شد. از این رو درحال حاضر، تعداد دختران و پسران مجرد که برخی از آنها به تجرد قطعی رسیده‌اند، قابل توجه است و با افزایش سن ازدواج و مشکلات اقتصادی، به مشکل حجاب و عفاف دامن زده می شود. در احادیث نیز آمده است، «با آمدن فقر، ایمان می رود.» در حدیث نبوی نیز قریب به مضمون میخوانیم، «اگر دختر به سن بلوغ برسد و ازدواج نکند، مانند میوه ای است که برسد و چیده نشود و باد آن میوه را فاسد میکند، زن هم چون انسان است، احتمال فساد خواهد داشت.» براین اساس، اگر دختر به سن بلوغ برسد و ازدواج نکند، احتمال فساد او وجود دارد.
اختلاس‌های بزرگ برخی مسئولین، موجب دین زدگی می‌شود
قدیری ابیانه با بیان موثر بودن معضلات اقتصادی در بروز ولنگاری و بدحجابی در جامعه افزود: همچنین معتقدم مال حرام و ثروت های بادآورده، روی فساد افراد تاثیر دارد و ایمان آنها را بر باد میدهد. از طرفی وقتی مردم می بینند که درحال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی هستند و یکسری از مسئولین اختلاس های بزرگ انجام میدهند و در عین حال، دم از دین میزنند، خواه ناخواه دین زدگی در جامعه زیاد میشود. این درحالیست که دم از دین زدن برای مسئولان خاطی و اختلاس گر، نه بخاطر اعتقادات دینی شان بلکه بخاطر از دست ندادن مسئولیت هایشان در جامعه دینی است، از این رو تظاهر به دینداری زیاد میشود.
صداوسیما، اشاعه‌گر بدحجابی در جامعه
این فعال فرهنگی، ضعف در تبلیغات اسلامی و رسانه‌ای و ضعف در سیستم آموزش و پرورش که نتوانستند خودباوری را در جوانان ما ایجاد کنند را از دیگر عوامل دخیل در بروز بدحجابی‌های جامعه دانست و عنوان کرد: به میزانی که فرد خودباور نیست، رو به خودآرایی و خودنمایی از طریق پوشش و ظاهر می‌آورد اما کسی که خود را قبول دارد، به نمایش اندامش برای جلب توجه نمی‌پردازد. درباره ضعف‌های رسانه‌ای باید گفت؛ کارهای فرهنگی صداوسیما و همچنین فیلم‌های سینمایی به جای آنکه به اشاعه حجاب بپردازند، متاسفانه دیده میشود که به نوعی تبلیغ بی‌حجابی و بدحجابی میکنند. در فیلم های سینمایی زنانی الگو می شوند که شاید در تلویزیون و سریالها، در پوشش باحجاب باشند اما وقتی همین افراد که مشهور هم شده‌اند، در سطح جامعه حاضر میشوند، در بدترین وضع ممکن پوشش و حجاب هستند. از طرفی از طریق صداوسیما مشهور شده‌اند و از طرفی برای عده‌ای از جوانهای خاص، الگو شده‌اند و با رفتارهای خود بر آنها اثر می گذارند.
وی راجع به فلسفه حجاب گفت: اسلام زیبایی را یک ارزش میداند. روابط زناشویی را یک نیاز می داند، برای ازدواج و تشکیل خانواده اهمیت بسیاری قائل است، همانگونه که در احادیث داریم «نماز کسی که متاهل است، 70 برابر بیشتر از نماز کسی ثواب دارد که مجرد می باشد.» زیبا و جذاب بودن در اسلام، یک نعمت محسوب میشود و در فرهنگ غرب نیز همینطور است؛ منتها تفاوت دیدگاه اسلام با جامعه غرب اینست که اسلام این زیبایی‌هایی را که وارد عرصه جذابیت های فیزیکی می‌شوند را یک ارزش صرفا زناشویی میداند و بر آن تأکید دارد، درحالی که در غرب یک ارزش اجتماعی و اقتصادی نیز به حساب می آید. اسلام خواستار تقویت این جنبه ها در روابط زناشویی و پرهیز از ورود آن به جنبه های اجتماعی است، درحالی‌که فرهنگ غربی برعکس این است. مطابق با حدیث نبوی قریب به مضمون «بهترین زنان امت، زنانی هستند که خود را برای همسرشان بیارایند و خودنمایی کنند اما از نامحرم بپوشانند.»
فمینیست‌ها و روسای سازمانهای فمینیستی که مسلمان شدند
قدیری ابیانه شیوه بیان موضوع حجاب در اسلام را در جذب افراد موثر دانست و گفت: من خودم بارها برای سخنرانی میان دانشجویان در خارج و ایران دعوت شده‌ام. شیوه سخنرانی من در اجتماعات با شیوه‌های رایج متفاوت است. معمولا در سخنرانی‌هایی که انجام میشود، میگویند بدحجابی گناه است و آیات و احادیث بر حجاب تأکید دارند. خب همه ایرانیان حتی غيرمسلمان نیز می داند این امر در اسلام گناه است. اما وقتی برای افرادی که اعتقادات محکمی ندارند، بصورت منطقی توضیح میدهم که چرا حجاب به نفع زن و جامعه است، استقبال خوبی می‌شود. خوشبختانه پای سخنرانی های بنده، چندین نفر از دانشجویان دختر که هیچ اعتقادی هم به حجاب نداشتند، محجبه شدند و در سخنرانی های خارج از کشور که درمورد «حقوق زن در اسلام در مقایسه با غرب» داشتم، منجر به مسلمان شدن چندین خانم از جمله فمینیست‌ها و روسای سازمانهای فمینیستی شده است. بنابراین اگر بلد باشیم با منطق درست، حقوق زن در اسلام را تشریح کنیم، نه تنها در ایران گریز از حجاب نخواهیم داشت بلکه می‌توانیم بسیاری از زنان جهان را به سمت اسلام دعوت کنیم. اگر میخواهیم وضعیت حجاب در داخل کشورمان بهتر شود، باید مسئله مسکن، معیشت، اشتغال افراد حل شود تا ازدواج صورت گیرد. فرد شاغل و متأهل، چه مرد و چه زن، کمتر در معرض فساد قرار می‌گیرند.
ازدواج در کشورهای خارجی راحت و در ایران سخت!
وی درباره سالها زندگی خود در کشورهای خارجی گفت: من در کشورهای خارجی دیده‌ام مراسم عروسی چقدر ساده برگزار میشود. مثلا عروس فقط یک تور به سر خود می اندازد، از کلیسا بیرون می‌آیند و سوار ماشین می‌شوند. به پشت ماشین خود یک طناب می بندند که به آن قوطی‌های خالی بسته شده که فقط سروصدایی ایجاد کند و زوج بگویند زندگی خود را شروع میکنند. مثلا در ایتالیا، زن و شوهر باهم کار میکنند، ابتدای زندگی در خانه 25 متری اجاره ای زندگی میکنند، حتی اثاث زندگی شان دست دوم است. اما در ایران، گاهی اوقات هزینه گل ماشین عروس از هزینه عروسی در خارج از کشور بیشتر است. درحالی‌که اسلام ازدواج را بسیار سهل و آسان گرفته، اما عرف جامعه، آن را به شدت سخت کرده است. جهیزیه گران قیمت، هزینه های سنگین عروسی و ... باعث می‌شود عده ای اصلا وارد عرصه ازدواج نشوند. ما در ایران، ازدواج را خیلی سخت کرده ایم و این سخت گیری ها ربطی به اسلام ندارد و کاملا مربوط به چشم و همچشمی افراد است. اوایل انقلاب اسلامی، بقدری روحیه انقلابی در مردم زیاد بود که ازدواج را آسان میگرفتند اما الان بالعکس شده است. نتیجه این شده که سن ازدواج بالا رفته، به حدی که شمار قابل توجهی از دختران، به سن تجرد قطعی رسیده‌اند. همین امر کشور را با چالش جمعیتی نیز مواجه کرده زیرا ازدواج ها دیر انجام میشود، بچه دار شدن دیر اتفاق میافتد و به یک یا دو فرزند اکتفا میشود. بنابراین بهتر است یک استراتژی جمعیتی نیز برای آینده کشور تنظیم کنیم. البته با تمام این وجود، وضعیت عفاف و حجاب هنوز در ایران بهتر از هر کشور دیگری است.
گفتگو از فرزانه همتی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قدیری ابیانه، "زن در اسلام و غرب" ازدواج، بدحجابی، سلبریتی ها،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا