حمایت از ورود زنان روستایی به مشاغل خانگی و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی
1399/11/27 - 12:10
تاریخ و ساعت خبر:
98413
کد خبر:
تحقق «جهش تولید» با کمک زنان روستا؛

حمایت از ورود زنان روستایی به مشاغل خانگی و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی

خدیجه ادوای زنی 65 ساله است؛ زنی که در روستای سلین از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد استان کردستان زندگی می‌کند و مانند بسیاری از بانوان کارآفرین سرمایه قابل توجهی نداشته و تنها سرمایه‌ او لطف خدا و تلاش شبانه‌روزی خودش بوده که به ثمر نشسته ضمن اینکه معتقد است فرهنگ کار آفرینی اگر در جامعه جاری شود، در اقتصاد و اشتغال مشکل نخواهیم داشت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - از کردستان، مهوش رحیمی: کشاورزی در استان کردستان یکی از محرک های توسعه است که زنان در روستاها پا به پای مردان در راه توسعه ی آن همت و تلاش می کنند لذا شناخت و بهره گیری از ظرفیت های مختلف آن برای تحقق شعار سال 99 که به نام جهش تولید نامگذاری شد حائز اهمیت است و اثری محکم و تاثیرگذار در تامین امنیت غذایی ایرانیان به شمار می رود.
بانوان سخت کوش روستایی به عنوان بازوان مهم و فعال تولید و افزایش امنیت غذایی همواره نه تنها در قسمت های کشاورزی بلکه در کارآفرینی هم عملکرد مطلوبی داشته و در حوزه‌های باغداری، زراعت و هم‌چنین دامپروری و گلخانه داری تا مشاغل خانگی نقش مهمی داشته که نیاز به حمایت‌های بیشتری از سوی مسئولان هستند.
اگرچه در روزگاری نه چندان دور کارآفرینی محدود به آقایان بود اما در چند دهه اخیر بانوان نیز به این حوزه وارد شده و موفقیت های چشم گیری کسب کرده اند.

خدیجه ادوای زنی 65 ساله است؛ زنی که در روستای سلین از توابع بخش اورامان شهرستان سروآباد استان کردستان زندگی می‌کند و مانند بسیاری از بانوان کارآفرین سرمایه قابل توجهی نداشته و تنها سرمایه‌ او لطف خدا و تلاش شبانه‌روزی خودش بوده که به ثمر نشسته ضمن اینکه معتقد است فرهنگ کار آفرینی اگر در جامعه جاری شود، در اقتصاد و اشتغال مشکل نخواهیم داشت.
او حالا نه فقط برای خودش، که برای چند نفر دیگر هم فرصت کسب‌و‌کار به وجود آورده و نامش را در زمره زنان موفق کشورمان در عرصه کشاورزی و باغداری ثبت کرده است؛ برای او هم مثل خیلی از کشاورزان دیگر، زمین تنها سرمایه بوده؛ سرمایه‌ای که با لطف خدا و تلاش شبانه‌روزی خودش به ثمر نشسته است.
برای خدیجه ادوای اما همه چیز از وام خود اشتغالی کمیته امداد شروع شده؛ وامی که مثل یک معجزه بوده و او توانسته با گرفتن این وام، برای خودش کسب و کار راه بیندازد.
بعد از 20 سال کار برای مردم، به این فکر افتادم که برای خودم کار کنم، همیشه دلم می‌خواست برای خودم یک باغ داشته باشم، اما باغداری سرمایه می‌خواست و من واقعا پس‌اندازی نداشتم. در همه این سال‌ها هرچه کار کرده بودم، خرج بچه‌ها شده بود و چیزی در دست نداشتم. اما شنیده بودم که کمیته امداد به زنان سرپرست خانوار وام خوداشتغالی می‌دهد، یک بار هم در یک روستای دیگر بودم از یک نفر شنیدم از کمیته امداد برای دامداری وام خوداشتغالی گرفته و چندتا گوسفند خریده و حالا کار و کاسبی‌اش خوب شده و برای خودش درآمد دارد. به همین دلیل یک روز، دل به دریا زدم و رفتم دفتر کمیته امداد و درخواست وام دادم تا از تسهیلات کمیته استفاده کنم... یک ماه بعد خبر دادند با وامم موافقت شده و نمی‌دانید که چقدر خوشحال شدم...انگار با این وام خستگی این چندسال تنهایی کار کردن از تن من بیرون رفت.» حالا پنج سال از روزی که خدیجه ادوای موفق شد از کمیته امداد 20 میلیون تومان وام خوداشتغالی بگیرد می‌گذرد، وامی که مثل یک نور درخشان آسمان زندگی اش را روشن کرد. ادوای می‌گوید: وقتی وام 20 میلیونی را گرفتم خیلی فکر کردم که با آن چه کاری انجام بدهم. اینجا همه باغداری می‌کردند و در ذهن خودم هم همین بود که باغ بخرم. اما بعضی‌ها می‌گفتند سراغ دامداری برو... این هم گزینه خوبی بود، ولی با مشورتی که با کارشناسان کمیته امداد داشتم به من گفتند چون تجربه نگهداری از درختان انار را داری می‌توانی به همین باغداری بپردازی. آن موقع من یک باغ خریدم و در آن مشغول به کار شدم. خدا هم کمک کرد و الان که پنج سال گذشته، سه تا باغ دارم و همه اینها از برکت همان وام است.

62 صندوق اعتبار خرد ویژه زنان روستایی در کردستان فعال است
محمد جعفر نگهداری مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی کردستان در گفتگو با خبرنگار آفتاب دل اظهار داشت: سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش کشاورزی استان از هیچ گونه حمایتی برای توسعه و افزایش سرمایه صندوق حمایت از توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی کردستان دریغ نخواهد کرد. چرا که حمایت از بانوان کشاورز استان کردستان یکی از اولویت‌های مهم سازمان است که در این رابطه پرداخت تسهیلات بانکی برای رونق یافتن کسب‌وکار مورد نظر آنان، به‌صورت مستمر انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه 62 صندوق اعتبار خُرد زنان روستایی در استان کردستان دایر شده است افزود: : برای اولین بار در کشور استان کردستان موفق شده با تجمیع 28 مورد از این صندوق ها، صندوق استانی حمایت از فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی را تشکیل دهد.
نگهدار با اشاره به اینکه هر صندوق حدود ۲۵ تا ۳۰ نفر عضو فعال دارد، افزود: این صندوق در افزایش معیشت خانواده‌ها و بانوان روستایی بسیار موثر بوده است.
به گفته ی مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی کردستان؛ بالا بردن سطح معیشتی خانواده‌ها در روستاها و همچنین افزایش سطح درآمد خانوارهای روستایی از اهداف راه‌اندازی صندوق‌های خرد محله زنان روستایی است.
وی صندوق حمایت از توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی کردستان را یک صندوق تاثیرگذار بر افزایش توان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زنان روستایی دانست و تاکید کرد باید با شناخت توانایی ها و استعدادهای زنان روستایی در جهت اهداف مشخص شده برنامه ریزی کنیم.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کارآفرینی، مشاغل خانگی، اقتصاد مقاومتی ، کردستان
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا