طرز تهیه ۴ غذا با بادمجان؛ برای طرفداران این خوشمزه‌ی بی‌رقیب (۱)
1399/12/10 - 17:46
تاریخ و ساعت خبر:
98675
کد خبر:

طرز تهیه ۴ غذا با بادمجان؛ برای طرفداران این خوشمزه‌ی بی‌رقیب (۱)

اگر از طرفداران پر و پا قرص بادمجان هستید، این مطلب را از دست ندهید. امروز قصد داریم طرز تهیه‌ی چند غذا با بادمجان را آموزش بدهیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - بادمجان از آن دسته از مواد غذایی است که در میان کودکان و بزرگسالان طرفداران زیادی دارد. می‌توانید با بادمجان غذا‌های بسیار متنوعی درست کنید. بادمجان نه تنها طعم بسیار خوبی دارد، بلکه بسیار مغذی هم است و خواص زیادی برای سلامتی دارد.
بادمجان حاوی فیبر، پروتئین، منگنز، فولات، ویتامین K، پتاسیم و ویتامین C است و مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد. کاهش خطر بیماری قلبی، کمک به کنترل قند خون، مبارزه با سرطان و کمک به کاهش وزن از جمله خواص آن هستند. اگر از طرفداران پر و پا قرص بادمجان هستید، این مقاله را از دست ندهید. امروز قصد داریم طرز تهیه‌ی چند غذا با بادمجان را آموزش بدهیم.
۱. موساکای گیاهی، مخصوص گیاهخواران
اگر گیاهخوار هستید و به دنبال ایده‌های جدید برای اضافه کردن به لیست غذاهایتان هستید، از درست کردن این غذا با بادمجان غافل نشوید. تهیه‌ی این غذا شاید کمی زمان‌بر باشد؛ بنابراین بهتر است آن را زمانی که وقت و حوصله‌ی زیادی برای آشپزی دارید، تهیه کنید.
عدس، هویج، سیب‌زمینی و بادمجان از جمله مواد غذایی هستند که در تهیه‌ی موساکای گیاهی استفاده می‌شوند. در تهیه‌ی این غذا (بر خلاف موساکای معمولی) از گوشت استفاده نمی‌شود؛ بنابراین حتی اگر گیاهخوار هم نیستید، می‌توانید این غذا را به‌عنوان یک غذای به‌صرفه‌تر برای خانواده‌ی عزیزتان درست کنید.
مواد لازم
پیاز: یک عدد
بادمجان: سه عدد
هویج: دو عدد
روغن زیتون: هشت قاشق غذاخوری
ساقه‌ی کرفس: دو عدد
سیر: چهار حبه
برگ آویشن: به مقدار لازم
رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق چای‌خوری
عدس: ۲۵۰ گرم
قارچ: ۵۰۰ گرم
گوجه‌فرنگی بدون پوست: ۴۰۰ گرم
پونه‌ی کوهی خشک شده: یک و نیم قاشق چای‌خوری
سیب‌زمینی: یک کیلوگرم
شیر سویا: ۱۵۰ میلی‌لیتر
نمک و فلفل: به مقدار لازم







طرز تهیه
۱. برای تهیه‌ی موساکای گیاهی، ابتدا پوست سیب‌زمینی‌ها را بگیرید و آن‌ها را خرد کنید. پوست پیاز را هم بگیرید و آن را به همراه سیر و ساقه‌ی کرفس ریز خرد کنید.
۲. قارچ‌ها را خوب بشویید. یک قابلمه را پر از آب کنید و اجازه دهید به جوش بیاید. سپس زیر آن را خاموش کنید و قارچ‌ها را درون آن بیندازید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه در آب بمانند. در همین زمان، یک قابلمه‌ی بزرگ را روی اجاق بگذارید و یک و نیم قاشق غذاخوری از روغن زیتون را درون آن بریزید. پیاز، هویج و کرفس را به قابلمه اضافه کنید و کمی نمک روی آن‌ها بپاشید. به مدت ۱۰ دقیقه آن‌ها را تفت دهید تا نرم شوند.
۳. قارچ‌ها را از قابلمه بیرون بیاورید و آن‌ها خوب بشویید. سپس قارچ‌ها را برش بزنید و کنار بگذارید. سیر و برگ آویشن را به قابلمه اضافه کنید. به مدت یک دقیقه آن‌ها را تفت دهید، سپس رب گوجه‌فرنگی را اضافه کنید و به مدت یک دقیقه آن را تفت دهید.
پوست گوجه‌فرنگی‌ها را بگیرید و آن‌ها را خرد کنید. عدس و گوجه‌فرنگی خرد شده را اضافه کنید و زیر حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید مواد بپزند.
۴. در همین زمان یک ماهیتابه‌ی بزرگ روی اجاق قرار دهید. نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون را درون ماهیتابه بریزید و قارچ‌های برش زده شده را به آن اضافه کنید. اجازه دهید قارچ‌ها تا زمانی که آبشان گرفته شود و طلایی شوند، روی حرارت بمانند. سس سویا را اضافه کنید و همه‌ی مواد را به‌خوبی هم بزنید. زیر حرارت را خاموش کنید و مخلوط قارچ درون ماهیتابه را به قابلمه‌ی حاوی عدس اضافه کنید.
زیر حرارت را کم کنید و اجازه دهید مواد به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه بپزند تا عدس نرم و سس غلیظ شود. اگر سس خیلی غلیظ شد، مقداری آب به آن اضافه کنید تا رقیق‌تر شود. برگ‌های آویشن را از قابلمه بیرون بیاورید. مواد را بچشید و به آن به اندازه‌ی کافی نمک و فلفل اضافه کنید.
۵. فر را روی ۱۸۰ درجه‌ی سانتی گراد قرار دهید تا گرم شود. یک قابلمه را پر از آب سرد بکنید و سیب‌زمینی‌ها را به آن اضافه کنید و کمی نمک درون قابلمه بریزید. قابلمه را روی اجاق قرار دهید و اجازه دهید تا آب به جوش بیاید و سیب‌زمینی‌ها بپزند و له شوند. در همین زمان، ۵ قاشق غذاخوری روغن زیتون باقیمانده را در یک کاسه‌ی کوچک با پونه‌ی گیاهی مخلوط کنید.
پوست بادمجان‌ها را بگیرید و به دارازا برش بزنید. یک قلمو بردارید و با آن مخلوط روغن زیتون و پونه را روی بادمجان‌ها بمالید و روی آن‌ها کمی نمک بپاشید. یک ماهیتابه روی اجاق بگذارید و هر طرف از بادمجان‌ها را به مدت سه دقیقه درون آن سرخ کنید تا نرم شوند.
۶. زیر قابلمه‌ی حاوی سیب‌زمینی‌ها را خاموش کنید و آب را دور بریزید و پوست سیب‌زمینی‌ها را بکنید. سپس آن‌ها را درون یک قابلمه‌ی دیگر بریزید و با گوشتکوب له کنید تا پوره مانند شوند. شیر سویا را به سیب‌زمینی‌ها اضافه کنید و به اندازه‌ی کافی آن را با نمک و فلفل طعم‌دار کنید.
۷. ظرف مستطیلی پیرکس را بردارید و سس را کف آن بریزید و با قاشق صاف کنید. نصفی از بادمجان‌های سرخ شده را روی آن بگذارید. سپس پوره‌ی سیب‌زمینی را در لایه‌ی بعد قرار دهید و با یک قاشق، آن را به طور مساوی روی بادمجان‌ها پخش کنید.
باقیمانده‌ی مخلوط روغن زیتون و پونه‌ی کوهی را با قلمو روی پوره‌ی سیب‌زمینی بمالید. در لایه‌ی آخر هم نصف دیگر بادمجان‌ها را قرار دهید. ظرف را به مدت ۲۵ تا ۳۵ دقیقه در فر قرار دهید تا طلایی شود. سپس ظرف را از فر خارج کنید. موساکای گیاهی آماده است. نوش جانتان.
مجله دیجی‌کالا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
غذا با بادمجان ، غذای ایرانی ، بادمجان ، آشپزی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا