واکسن چینی کرونا امروز به ایران می‌رسد | رعایت کنید تا نوروز آرام داشته باشیم
1399/12/09 - 20:21
تاریخ و ساعت خبر:
98702
کد خبر:

واکسن چینی کرونا امروز به ایران می‌رسد | رعایت کنید تا نوروز آرام داشته باشیم

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت این بیماری در کشور گفت: گرچه وضعیت روند بیماری در کشور، یک وضعیت تقریبا باثبات است، اما استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری از استان‌هایی هستند که آمار بیماری در آنها افزیش یافته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت بیماری کرونا در دنیا گفت: وضعیت این بیماری در دنیا مطلوب نیست و تاکنون بیش از ۱۱۴ میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا شده‌اند و ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر فوت کرده‌اند. در این میان کشور آمریکا سهم بسیار بالایی دارد و بیش از ۵۲۰ هزار فوتی ناشی از این بیماری فقط مربوط به این کشور است. در انگلیس هم میزان مرگ‌ومیر بالایی دارد. انگلیس در اروپا تقریبا رتبه اول را در ابتلا و مرگ و میر دارد.
وی افزود: بر همین اساس محدودیت های شدیدی در کشورهایی نظیر ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس در حال اجراست و این ویروس جهش‌یافته که از انگلیس شروع شده، همه اروپا را درگیر کرده و در انگلیس هم می توان گفت که جایگزین ویروس ووهان شده است. سیستم بهداشت و درمان انگلیس و سیستم سلامت آلمان بسیار قوی هستند اما در مقابل این ویروس به زانو درآمده‌اند.
گردش ویروس انگلیسی در خوزستان
رئیسی ادامه داد: در سطح کشور خودمان گرچه وضعیت روند بیماری یک وضعیت تقریبا باثبات است اما خوزستان و چهارمحال و بختیاری از استان هایی هستند که بیماری در آنها افزیش یافته است. به خصوص خوزستان که در اهواز و آبادان و برخی شهرهای دیگر که گردش ویروس جهش یافته بالاست و منجر به آن شده که تعداد زیادی از افراد مبتلا شوند و میزان بستری هم بالاست.
وی افزود: اقدامات خوبی در خوزستان شروع شده و میزان رعایت پروتکل‌ها در دزفول و شادگان بهتر از قبل شده است و به نظر می رسد روند افزایشی بیمار تا حدودی دارد کنترل می‌شود. در این راستا اقدامات خوبی در بیماریابی انجام شده و در همین زمینه نیز روزانه ۱۲ هزار تست فقط در خوزستان انجام می شود. در کشور هم بالای ۱۰۰ هزار تست در روز انجام می‌شود که این روند می‌تواند به تشخیص زودرس بیماران و اطرافیان آنها کمک کند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر در خوزستان ۱۱ شهر قرمز داریم که شامل اهواز، آبادان، بندرماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه است. امیدوارم با افزایش رعایت پروتکل‌ها بتوانند از وضعیت قرمز خارج شوند.
وی اضافه کرد: در سطح کشور اکنون ۳۲ شهر نارنجی، ۲۵۱ شهر زرد و ۱۵۴ در وضعیت آبی کرونا هستند.
آغاز واکسیناسیون گروه جدید علیه کووید۱۹
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برنامه واکسیناسیون علیه کووید۱۹ نیز گفت: پنجشنبه گذشته با حضور وزیر بهداشت در سرای سالمندان کهریزک، واکسیناسیون گروه جدید را شروع کردیم. در این دوره جدید افراد مقیم خانه سالمندان و افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی در مراکز نگهداری در سراسر کشور، جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد و بویژه جانبازان تنفسی و غسال‌ها در آرامستان‌ها واکسینه می شوند.

علاوه بر آن باقیمانده پرسنل آی‌سی‌یو و بخش‌های ویژه کرونا، آزمایشگاه‌هایی که آزمایش کووید انجام می دهند، مراکز منتخب کووید در بخش سرپایی و بهداشت و همچنین اورژانس های بیمارستان جزو گروه جدید واکسیناسیون هستند.
رئیسی در ادامه از ورود ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم (واکسن چینی) به کشور از امروز (۹ اسفند) خبر داد و افزود: در آینده نزدیک واکسن‌های دیگر از جمله واکسن هندوستان هم وارد کشور می‌شود. همچنین کووکس هم امروز یا فردا تاریخ وورد ۴.۲ میلیون دوز واکسن را اعلام خواهند کرد.
او افزود: به این ترتیب امیدواریم واکسیناسیون گروه پرخطر را که شامل یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر هستند، قبل از پایان سال شروع کنیم و تا فروردین واکسیناسیون گروه پرخطر مرحله اول را انجام دهیم. بقیه واکسیناسیون هم به تدریج بر اساس سند ملی واکسیناسیون مصوب ستاد ملی انجام می شود.
رعایت کنید تا نوروز آرامی داشته باشیم
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور گفت: میزان رعایت پروتکل‌ها را باید به شدت رصد و دقت کنیم و بالاتر ببریم. این چند هفته باقیمانده تا عید به شدت و با دقت رصد شود تا بتوانیم ایام نوروز آرامی را سپری کنیم.
وی افزود: ماهیت ویروس کرونا طوری است که خیلی قابل پیش‌بینی نیست و به محض عدم رعایت، موجی از بیماری می‌تواند شهرها، استان‌ها و کشور را در برگیرد. ویروس انگلیسی هم که قدرت سرایت بسیار بالایی دارد.
تشدید کنترل مرزهای غربی کشور
این مسئول درباره کنترل مرزهای کشور نیز گفت: در ارتباط با کنترل مرزها در ستاد بحث شد و قرار شد نیروهای جمعیت هلال احمر برای مراقبت مرزی به کمک نیروهای بهداشت آیند. در حال حاضر مرزهای غربی کشور بسته شده و به شدت هم کنترل می شوند. امیدواریم بتوانیم مرز هوایی و زمینی و آبی را به دقت کنترل کنیم. گرچه ویروس انگلیسی در کشور به گردش درآمده اما در هر صورت باید از انتشار بیشتر آن جلوگیری کنیم و راهکار هم این است که بیمار و اطرافیانش را فوری شناسایی کنیم.
رئیسی گفت: ضمن تشکر از همه هموطنانم که به خوبی رعایت می کنند، امیدوارم دست به دست هم دهیم و بتوانیم این چند هفته با رعایت پروتکل‌ها مانع از انتشار وسیع بیماری در سطح کشور شویم و ایام عید نوروز آرامی را سپری کنیم.
همشهری آنلاین
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
وزارت بهداشت و درمان، كرونا در ايران، واکسن،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا