بودجه 1400 به نفع تشکیل خانواده و فرزندآوری نیست/ تغییر چهره جمعیتی ایران با تصویب قانون «جوانی جمعیت و خانواده»
1399/12/11 - 10:48
تاریخ و ساعت خبر:
98753
کد خبر:
دبیر کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی:

بودجه 1400 به نفع تشکیل خانواده و فرزندآوری نیست/ تغییر چهره جمعیتی ایران با تصویب قانون «جوانی جمعیت و خانواده»

«افزایش جمعیت، نیازمند مقدماتی است و باید با مشوق‌های اقتصادی همراه باشد. راه برون‌رفت از سیاهچاله جمعیتی‌ای که برای آینده ایران پیش‌بینی شده است، تشویق مردم به فرزندآوری با مشوق‌های حمایتی و تشویقی به‌ویژه مشوق‌های اقتصادی و معیشتی است.» در رابطه با کارآمد بودن یا نبودن مشوق‌های اقتصادی مجلس برای فرزندآوری، با دکتر فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس یازدهم، گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - فرزانه همتی – محمدبیگی عضو فراکسیون زنان مجلس اظهار داشت: سیاستهای جمعیتی کشور ما تا سال 93، در راستای کاهش جمعیت بوده است. امسال برای اولین بار، در طول تاریخ کشور، ما درحال تدوین سیاستهای جامع افزایش جمعیت هستیم. در سال 93، یکسری سیاست‌ها اصلاح شد؛ مانند مرخصی زایمان، لغو برخی بخش‌های مربوط به تنظیم خانواده، مرخصی به پدران و چند مورد کارانه‌هایی که پرداخت شد.
وام ازدواج، تطبیقی با افزایش تورم ندارد
وی به وام ازدواج جوانان به عنوان دیگر مشوق اقتصادی افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: متاسفانه این وام، همان رقم 50 میلیون تومان باقی مانده است که تطبیقی با افزایش تورم ندارد و پاسخگوی ازدواج جوانان نیست. کمیسیون اجتماعی در جلسات اخیر، پیشنهاد افزایش وام ازدواج تا مبلغ 100 میلیون تومان را هم ارائه داد. اما پیشنهاد منطقی حداقل 65 میلیون تومان است زیرا با وضعیت بودجه فعلی، ممکن است وام صدمیلیونی قابلیت تحقق نداشته باشد. درمجموع، من بودجه 1400 را به نفع جوانان، تشکیل خانواده و فرزندآوری نمی‌بینم. این بودجه، در حوزه تامین مسکن جوانان و اجرای مفاد قانون تسهیل ازدواج، ضعیف است. بیشتر بودجه، هزینه‌ای بوده و صرف افزایش حقوق کارکنان دولت شده است و بجز ردیف‌های گفته شده، بودجه خاصی درخصوص افزایش جمعیت نمی‌بینیم. همچنین انتظار داشتیم در حوزه آمار و ایجاد سامانه‌های رصد جمعیت، بهداشت و سلامت باروری، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان فعال در درمان ناباروری، حتما بودجه ویژه‌ای تصویب شود که نشده است. ما نمایندگان مجلس، در این زمینه پیشنهادهایی را برای تنظیم و اصلاح لایحه داده‌ایم، هرچند که ممکن است مجلس، کلیات بودجه را رد کند.
محمدبیگی یادآور شد: تا امروز که مشغول تنظیم سیاست‌های کاملتر و بسته‌های جامع‌تری هستیم که هشت بخش را شامل می‌شود و به عنوان طرح «جوانی جمعیت و خانواده» در مجلس درحال تصویب است، قانونی غیر از اینها نداشته‌ایم.
قانون «جوانی جمعیت و خانواده»، نقطه عطفی در تاریخ جمعیت ایران
این نماینده مجلس، درخصوص بخش‌هایی که این طرح جامع دارد، توضیح داد: این طرح شامل، بخش سلامت و بهداشت، حمایت از زایمان طبیعی، درمان ناباروری، فرهنگ سازی اجتماعی، بیمه و خدمات استخدامی، حمایت از زنان شاغل، حمایت از زنان خانه‌دار، بسته‌های کمک معیشتی، حمایت از مادران باردار و کودکان شیرخواره در گروه‌های ضعیف جامعه، حمایت از مسکن و ازدواج جوانان، تامین مالی و طرح‌های کلان بودجه‌ای و سنواتی است که فکر میکنم طرح کاملا جامع و خوبی برای تغییر چهره جمعیتی ایران باشد و از این باب، قانون «جوانی جمعیت و خانواده» را نقطه عطفی در تاریخ جمعیت و تحولات اجتماعی ایران می‌بینم.
اجرای قانون، سرعت پدیده سالمندی را می‌گیرد
وی با بیان اینکه اگر امسال قانون «جوانی جمعیت و خانواده» در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و دولت و نخبگان جامعه برای اجرای آن کمر همت ببندند، این نوید را به مردم داد که پدیده سالمندی و کاهش رُشد جمعیت را با شیب ملایم‌تری در آینده طی کنیم و همچنین افزود: اگر تا 5 سال آینده با سرعت این قانون را دنبال کنیم و مفاد آن را محقق کنیم، از فرو رفتن به سیاهچاله جمعیتی نجات پیدا خواهیم کرد اما قطعا وارد سیاهچاله جمعیتی خواهیم شد زیرا الان حدود سه سال است که در لبه این سیاهچاله بسر می‌بریم اما با اجرای قانون مذکور، سرعت فرو رفتن به قعر سیاهچاله کمتر خواهد شد.
در چند سال آخر پنجره جمعیتی هستیم
محمدبیگی تصریح کرد: درحقیقت ما به تازگی وارد پدیده سالمندی شده‌ایم و در چند سال آخر پنجره جمعیتی هستیم، حدود 15 سال آینده وارد مراحل بعدی پدیده سالمندی و حدود 30 سال دیگر وارد مراحل بسیار جدی و خطرناکتر میشویم و اگر امروز فکر 30 سال آینده را نکنیم، فردا دیر است و به ازای هر سالی که از دست میدهیم، ضررهای بسیار زیادی را متحمل خواهیم شد.
در آینده صندوق‌های بیمه ورشکسته خواهند شد
دبیر کمیسیون بهداشت مجلس در پایان هشدار داد: نسل‌های آینده ما، کسی را برای مراقبت از خود در دوره سالمندی‌شان نخواهند داشت. در آینده صندوق‌های بیمه ورشکسته خواهند شد زیرا نسل جوانی که بیمه پرداخت کند کم است، افراد جوان و نیروی کاری
نیست که صندوق‌های بیمه را پُر کنند. اگر مسئولین اقتصادی و سازمان تامین اجتماعی، از امروز به فکر حل مشکلات مردم و فرزندآوری جوانان نباشند، قطعا در آینده‌ای نه چندان دور، صندوق‌های بیمه با ورشکستگی سنگینی روبرو خواهند شد و این یک تراژدی برای کشور خواهد بود.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قانون، جوانی جمعیت و خانواده، فرزندآوری، مجلس شورای اسلامی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا