«مربی محله» طرحی برای تحویل کودکان توانمند و دیندار به جامعه اسلامی
1399/12/18 - 10:10
تاریخ و ساعت خبر:
98898
کد خبر:
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور مطرح کرد؛

«مربی محله» طرحی برای تحویل کودکان توانمند و دیندار به جامعه اسلامی

«بیش از یکسال است که مردم در شب و روز‌های کرونایی به سر می‌برند و با توجه به محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، ساختار آموزشی و فعالیت‌های تربیتی قشر نونهال و کودک با تغییرات و محدودیت‌هایی رو‌به‌رو شده که همین امر نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. با توجه به اهمیت این موضوع، مؤسسه طلوع نسل نور وابسته به بنیاد تعاون بسیج، با همکاری بسیج جامعه زنان کشور، طرحی نو راه انداخته‌ است تحت عنوان «مربی محله»، که شرح آن را از زبان رییس بسیج جامعه زنان کشور می‌خوانیم.»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - مینا بیابانی درباره طرح مذکور اظهار داشت: «مربی محله»، طرحی است که به یاری خداوند با مشارکت موسسه طلوع نسل نور و بسیج جامعه زنان در همه محلات کشور، برگزار خواهد شد. باتوجه به اینکه بیش از یکسال است که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم و بسیاری از والدین به جهت وجود بیماری، خیلی راغب به سپردن فرزندانشان به مهدکودک‌ها نیستند، برهمین اساس موسسه طلوع نسل نور و بسیج جامعه زنان، درصدد استفاده بهینه از فرصت پیش آمده برآمده و با آموزش مربیان مجرب سعی کردیم در راستای ارتقاء سطح آگاهی والدین به ویژه مادران و همینطور تربیت کودکان گامی موثر برداریم. طرح مربی محله طرحی است که به همین منظور تهیه، تدوین و انشاالله به زودی در کلیه محلات اجرا خواهد شد.
تربیت فرزندان 3 تا 7 ساله با روشی نو
رئیس بسیج جامعه زنان ادامه داد: در اجرای این طرح، تلاش می‌شود والدین بویژه مادران در ارتباط نزدیک با مربیان آموزش دیده قرار بگیرند، اطلاعات والدین نسبت به نحوه تربیت فرزندانشان که بین سه تا هفت سال هستند ارتقاء بیابد و آنها با نحوه تربیت فرزندان با شیوه های مختلف علمی و مذهبی آشنا شوند .همینطور در اجرای این طرح، کودکان نیز در ارتباط مستقیم با مربیان محله قرار خواهند گرفت و مهارت های لازم متناسب با سنین آنان از طریق آموزش ها و بازی های کودکانه به آنان منتقل خواهد شد.
تفاوت بین طرح مربی محله با طرح های قدیمی
وی افزون بر بیان اینکه این طرح ویژه شرایط کرونایی درنظر گرفته شده است، درخصوص تفاوت طرح مربی محله با روشهایی که در مهدهای قرآنی بسیج آموزش داده می‌شد گفت: در این طرح جدید، والدین و مربیان بیشتر در ارتباط با هم خواهند بود و مربیان سعی می‌کنند در تعاملات خود با والدین، آگاهی آنها را نسبت به تربیت کودکانشان بالا ببرند. همچنین این نکته درنظر گرفته شده است که باتوجه به اینکه تجمعات در مراکز خاص بخاطر بیماری کرونا دارای محدودیت‌هایی می‌باشد، در طرح مربی محله به گونه‌ای برنامه‌ریزی خواهد شد که این تجمعات به حداقل برسد و پروتکل‌های بهداشتی در مواجهه با بیماری کرونا مورد توجه قرار گرفته و رعایت شود.
بیابانی ضمن بیان اینکه مربیان محله، بعد از گذراندن آموزش‌های لازم و آزمون پایان دوره و گرفتن گواهینامه معتبر از مراکز مرتبط به محلات خواهند رفت، تصریح کرد: این مربیان ازجمله خواهران بسیجی و غیر بسیجی که آموزش ها و دوره های ویژه ای را طی نموده اند هستند که به عنوان مربیان این طرح در محلات به فعالیت خواهند پرداخت. مرکزیت این فعالیت‌ها در پایگاه‌های بسیج برادران و خواهران می‌باشد. همچنین باید گفت؛ ممکن است این مربیان از میان معلمان، طلاب و خواهرانی که در رشته‌های مرتبط با تربیت کودک تحصیل کرده‌اند و اکثر آنها دارای مدارک کارشناسی و یا بالاتر هستند و علاقه و انگیزه کار در حوزه کودک را دارند، باشند. لذا این افراد قبل از حضور در دوره های مجازی، تست های مختلفی از آنان گرفته می شود و پس از تایید توانمندی، آنها وارد دوره‌های مجازی میشوند و توسط اساتید مجرب تحت آموزش‌های لازم قرار می‌گیرند. بعد از آزمون، افرادی که نمره قابل قبول احراز کرده‌اند، مدارک معتبری را دریافت و کار خود را در محلات شروع می‌کنند.
رییس سازمان بسیج جامعه زنان درخصوص نحوه جذب خانواده‌های دارای فرزند در این طرح گفت: مربیان ما با اطلاعاتی که از پایگاه محله درمورد خانواده‌هایی که دارای فرزندان سه تا هفت ساله هستند دریافت می‌کنند، به منازل آنها مراجعه کرده و درصورت تمایل والدین، در منزل به آموزش فرزندان آنها مبادرت می‌ورزند و یا ممکن است در آپارتمان‌هایی که دارای فضای مشترک هستند، دو یا سه کودک را باهم مورد تعلیم قرار دهند.
مربیان به کمک مادران شاغل می‌آیند
وی در ادامه به آمادگی مربیان برای همکاری با مادران شاغل که در ادارات هستند و نمی‌توانند بچه‌های خود را به مهدکودک‌هایی که دارای جمیت زیاد است بسپارند، اشاره کرد و مربی محله را یک راهکار برای مشکل آنها دانست و نیز یادآور شد: در مساجد و پایگاه‌های مقاومت هم این کلاسها بصورت م
حدود وجود دارد اما همانطور که گفتم مربیان محله سعی می‌کنند هم آموزش‌های لازم را برای تربیت نونهالان و فرزندان خردسال بدهند و هم آگاهی‌های لازم تربیتی را در اختیار والدین کودکان ۳ تا ۷ سال قرار دهند. این یک شیوه‌ای است که می‌تواند کودکان را در این دوران مواجه با بیماری کرونا، از آموزش‌های مطلوب با روش‌های پیشرفته‌ای که امروزه هم به لحاظ مذهبی و هم به لحاظ علمی مورد تایید است، بهره‌مند کند.
مربیان محله مجهز به انواع آموزش ها هستند
بیابانی، درباره تجهیز مربیان محله به انواع آموزش‌ها گفت: مربیان می‌توانند برای بازی‌های کودکانه به خانواده ها مشورت بدهند که چه بازی‌هایی می‌تواند توانمندی‌ها و مهارت‌های کودکان را افزایش بدهد، یا اینکه والدین چه کتاب‌هایی را برای فرزندان بخوانند و از چه قصه‌هایی استفاده کنند، حتی با چه اسباب بازی هایی می‌توانند بازی کنند که برای تربیت آینده آنها آسیب‌زا نباشد و بچه‌ها به لحاظ روحی و روانی و آداب اجتماعی توانمند شوند و بتوانند در آینده افراد مفید و موثری برای جامعه اسلامی باشند.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مواردی که گفته شد، فعالیت‌های ابتدایی است که برای طرح مربی محله درنظر گرفته شده است. مربیان محله وصل به پایگاه های بسیج هستند و از میان بهترین افراد و کاملا قابل اعتماد برای خانواده ها انتخاب می‌شوند. همچنین مربیان پس از گذراندن دوره، مادامی که به عنوان مربی محله فعالیت میکنند، اساتید مجرب موسسه طلوع نسل نور آموزش های لازم را برای ارتقاء سطح توانمندی و به روز ماندن سطح آگاهی های تربیتی آنان از طریق فضای مجازی بطور مستمر به آنان ارائه خواهند داد.
وی در پایان اظهار داشت: همچنین طرح های بهتری هم درحال تکمیل شدن برای نونهالان عزیز کشورمان داریم که به مرور زمان در تداوم طرح به آن اضافه خواهد شد. جا دارد بگویم در این طرح بسیج طلاب، فرهنگیان، محلات و مساجد، دانشجویی و مجموعه‌های ذیربط نیز با ما همکاری کرده اند.
گفتگو از فرزانه همتی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
طرح مربی محله، کودکان، جامعه اسلامی، بسیج جامعه زنان کشور، بنیاد تعاون بسیج،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا