چرا برطرف کردن موانع تولید مهم است؟/ پشتیبانی از تولید با مانع زدایی
1400/01/14 - 09:08
تاریخ و ساعت خبر:
99370
کد خبر:

چرا برطرف کردن موانع تولید مهم است؟/ پشتیبانی از تولید با مانع زدایی

شناسایی موانع تولید بایستی در ابتدا در دستور کار مدیران اقتصادی کشور قرار گیرد و با برخورد جدی با آنها تولید را تقویت کنند. هر چقدر تولید تقویت شود اقتصادی ملی نیز قوی تر می شود و قطعا طی این مسیر باعث می شود که رفاه عمومی بالا برود و افرادی با بنیه اقتصادی بالا در جامعه حضور بیابند که به تولید متوسط بسنده نکنند و با بالارفتن انگیزه تولید جامعه شاهد قدرتمند شدن اقتصاد کشور خواهیم بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیر حمزه نژاد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ هجری شمسی را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند. اشاره ایشان به موضوع رفع موانع موضوعی بسیار محوری و مهم است. موانع تولید از جمله مهمترین مسائلی است که سبب می شود تولید رونق نگیرد و کشوری در حوزه‌ای که پتانسیل های فراوانی دارد عقب بماند و از ظرفیت هایش نتواند به صورت بایسته استفاده کند. این روزها کشورمان در حوزه اقتصادی وضعیت مطلوبی ندارد اما به مدد تولید داخل تواسته است روی پای خود بایستد و این ایستادگی در شرایطی است که موانع زیادی پیش پای تولید کنندگان وجود دارد.
وضعیت بازار پرتلاطم که ریسک تولید را بالا می برد یکی از این موانع است. درواقع ضرب المثل اقتصادی وجود دارد که عنوان می کند «سرمایه ترسو است». فحوای کلام این ضرب المثل این است که سرمایه گذار برای اینکه به نتیجه برسد پول خود را سرمایه گذاری کند باید در ابتدا از امنیت آن مطمئن شود و بعد از آن باید برای او این اطمینان حاصل شود که می تواند از سرمایه گذاری که می کند سود حاصل کند. هر چقدر هم تخمین این سود بیشتر باشد، انگیزه سرمایه گذار بالاتر می رود. بنابراین زمانی که بی ثباتی اقتصادی بروز می کند سرمایه گذار با ریسک بالاتری باید سرمایه گذاری کند و این موضوع یکی از موانع اصلی تولید به شمار می رود، زیرا اگر سرمایه گذاری نباشد و انباشت پولی و مالی صورت نگیرد، تولیدی نیز در کار نخواهد بود. به اصطلاح در دریای طوفان زده نمی توان ماهیگیری کرد و دستکم ماهیگیران بایستی خودشان را از مهلکه نجات دهند. از این رو مدیران کشور بایستی اقتصاد کشور را طوری سامان دهند که در آن بی ثباتی رخ ندهد.
اما با نگاهی به وضعیت ثبات اقتصادی بیشتر همان دریای طوفان زده مد نظر می آید تا محیطی آرام برای سرمایه گذاری. خصوصا نوسانات قیمت ارز باعث شده است که بسیاری به جای تولید به سمت واسطه گری و دلالی روی بیاروند. این عامل هم یکی از عمده موانع تولید به شمار می آید. یعنی وقتی افراد ببیند که بدون زحمت و تنها با واسطه گری می توانند پول بیشتری به دست بیاورند سوداگری را به جای تولید انتخاب می کنند. همین افراد دلال نیز خود مانعی برای سود تولید کنندگان می شود. بسیار شنیده ایم که برای اینکه تولید قوت بگیرد باید واسطه گری را حذف کنیم؛ چراکه دلالان وارد بازار می شوند و با در دست گرفتن فعل و انفعالات بازار و مدیریت آن سود حاصله از تولید را به سمت خود می کشانند و از این رهگذر تولید کننده ضعیف و ضعیف تر می شود تا اینکه نسبت به این وضعیت اعلام نارضایتی می کند. به عنوان مثال سلف خری محصولات کشاورزی و یا ارزان خری ثمره کار مزرعه داران توسط دلالان یکی از همین موانع تولید است. اخباری شنیده می شود که مثلا پیاز که در دوره ای از سال قیمتش بسیار افزایش پیدا می کند توسط دلالان به بهای اندک از کشاورزان خریداری و انبار می شود و در زمانی که باید بازار تنظیم شود تا گرانی یقه مشتری را نگیرد، این دلالان اقدام به احتکار می کنند و با تزریق قطره چکانی کالا هم سود خود را می برند و از پایین آمدن قیمت‌ها جلوگیری می کنند.
بنابراین شناسایی موانع تولید بایستی در ابتدا در دستور کار مدیران اقتصادی کشور قرار گیرد و با برخورد جدی با آنها تولید را تقویت کنند. هر چقدر تولید تقویت شود اقتصادی ملی نیز قوی تر می شود و قطعا طی این مسیر باعث می شود که رفاه عمومی بالا برود و افرادی با بنیه اقتصادی بالا در جامعه حضور بیابند که به تولید متوسط بسنده نکنند و با بالارفتن انگیزه تولید جامعه شاهد قدرتمند شدن اقتصاد کشور خواهیم بود. پتانسیل تولید هم در بسیاری از ایرانیان وجود دارد. اگر به جوانان مستعد و انگیزه آنها برای تولید نگاهی بیندازیم به خوبی این پتانسیل نهفته را می بینیم که بایستی با برطرف کردن موانع آزاد شود و به شکوفایی بیانجامد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شعار سال، تولید، مانع زدایی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا