طالخونچه زادگاه وزیر شیعه مذهب آل بویه
1400/06/06 - 12:35
تاریخ و ساعت خبر:
112874
کد خبر:
روایتی از قدمت پربار استان اصفهان؛

طالخونچه زادگاه وزیر شیعه مذهب آل بویه

شهری مملو از قلعه های باستانی و مساجد قدیمی، که عالمان بزرگی چون صاحب بن عباد، وزیر شیعه مذهب آل بویه را پرورش داده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - اصفهان- زهرا شجاعی: شهر طالخونچه با قدمتی چند هزار ساله در منتها الیه جنوب غربی استان اصفهان و شهرستان مبارکه، آثار تاریخی زیادی در خود جای داده است و همچنین زادگاه صاحب بن عباد، یکی از وزرای مسلمان می باشد.
اسماعیل بن ابی الحسن که به صاحب بن عباد مشهور بوده، یکی از نویسندگان، ادبا و دانشمندان برجسته عصر عباسی سوم و وزیر دانشمند آل بویه بود. او در سال ٣٢۶ قمری در روستای طالقان جی(نام قدیمی طالخونچه) به دنیا آمد.

صاحب بن عباد نزد دانشمندانی چون ابن عمید و احمد بن فارس بن زکریا، دانشمند و لغت شناس عصر خود، شاگردی کرد و با تلاش بسیار در کسب علم و فضیلت به دانشمند، ادیب و سیاستمداری توانا تبدیل شد. او که از مذهب شیعه و دوستدار اهل بیت علیهم السلام بود را کافی الکفاه می نامیدند. صاحب بن عباد سالیان بسیار در مسند وزارت آل بویه حضوری قدرتمند داشت.
پس از وفات موید الدوله از سمت خود استعفا داد اما عدم پذیرش توسط فخرالدوله سبب شد همچنان به کار خود ادامه دهد. این چهره نامدار ادبی و سیاسی و مذهبی، سرانجام در سال ٣٨۵هجری هنگامی که ۵٩ سال داشت از دنیا رفت.
طالخونچه شهری مملو از آثار تاریخی همچون مساجدی با معماری دوران صفویه و قلعه های تاریخی است. از جمله آثار باستانی شهر طالخونچه می توان به قلعه ورثه ی یاوری با مساحتی حدود ٧٠٠ متر مربع از دوران قاجار اشاره کرد.
این قلعه دارای خانه ای به مساحت ١۵٠٠ متر مربع، دو برج کبوتر و هفت برج نگهبانی است و هم اکنون در مرحله پاياني ثبت ملي قرار دارد. مسجد حضرت قائم واقع در شهر طالخونچه نیز، با مساحتی حدود ٨٠٠ متر مربع و قدمتی ٢٠٠ ساله در مرحله پایانی ثبت ملي قرار دارد. این مسجد آجری دارای ستون های سنگی بسیار زیبایی است و در سال ١٣٨۵ توسط سازمان میراث فرهنگی استان مرمت گردیده است.
قلعه کاظمی از اوایل دوران قاجار در شهر طالخونچه، مساحتی حدود ۴٠٠٠ متر مربع دارد و دارای خانه ای به مساحت ٧۵٠ متر مربع و چهار برج نگهبانی است. این قلعه نیز در مرحله پایانی ثبت ملي می باشد. و همچنین مسجد امام علی(ع) واقع شده در شهر طالخونچه، قدمتی بیش از ۶٠٠ سال و مساحتی حدود ١٢٠ متر مربع دارد. این مسجد دارای ستون های سنگی زیبایی می باشد و برج کبوتر پنج قلو در پشت آن، نمایی زیبا برای مسجد ایجاد کرده است.
انتهای پیام/ *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
گزارش، اصفهان، طالخونچه، قلعه باستانی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا