آنچه والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی باید برای بازگشت دوباره فرزندان به مدرسه بدانند
1400/08/04 - 13:51
تاریخ و ساعت خبر:
114360
کد خبر:
در گفت وگو با طنین یاس مطرح شد،

آنچه والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی باید برای بازگشت دوباره فرزندان به مدرسه بدانند

مدارس با آرام شدن نسبی کرونا در کشور طی تزریق واکسن بازگشایی شده است و احتمالا معلمان پایه های تحصیلی دوم و سوم دبستان که دانش آموزان شان سابقه حضور در مدرسه و کلاس را نداشته اند با پدیده ای رو به رو می شوند که شاید بتوان از آن تحت عنوان « دانش آموزان مدارس خانگی » نام برد که مهارت های حضور در کلاس درس فضای حقیقی ندارند و این مسئله باید به نحوی مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - شیوع ویروس منحوس کوئید19 و موج های کرونایی که یکی پس از دیگری جامعه را درگیر بیماری خطرناک کرونا کرده است، مدارس بسیاری از کشورها به ویژه کشور ما را به تعطیلی کشانده است. تعطیلی که منحصرا به حضور دانش آموزان در مدرسه و محیط های آموزشی مربوط می شد.
اگر چه دانش آموزان در فرصتی که کرونا برای شان ایجاد کرد با نحوه آموزش مجازی از طریق شبکه های مختلف آموزشی به ویژه شبکه شاد و در کنار آن مدرسه تلویزیونی، آشنا شدند اما آنچه از گفته های مسئولین و به ویژه والدین می توان استنباط کرد هیچ یک از این روش ها نتوانسته جایگزین خوب و مفیدی برای تدریس حضوری در کلاس و آموزش چهره به چهره معلم برای دانش آموزان باشد و کیفیت آموزشی مدارس ما و حتی دانشگاه ها در برخی از رشته های به شدت پایین آمد.
مدرسه خانگی و تبدیل شدن والدین به ویژه مادران به کمک معلم مانند تیغه دو لبه ای بود که در اکثر مواقع نتوانست بایدها و نبایدهای آموزش را فراهم کند چرا که در پایه های تحصیلی مقطع ابتدایی مخصوصا سه سال اول شاهد مادر دانش آموزانی هستیم که در قالب حمایت از فرزندان در کنارشان در طول پرسش و پاسخ ها و انجام تکالیف حضور دارند و این مورد فرصت تشخیص کیفیت یادگیری دانش آموزان را از معلمان گرفته است.
فاطمه اطهری یکی از مادرانی است که دارای دو فرزند دانش آموز در پایه های تحصیلی اول و سوم دبستان است . او می گوید که در ابتدا وقتی معلم از بچه ها سوالی می پرسید و فرزند 8 ساله من تایپ کردن را بلد نبود من پاسخ را برای معلم تایپ می کردم این کمک رسانی من به پسرم وقتی با رقابت بین دانش آموزان همراه شد، ناخودآگاه انگیزه پاسخ گویی و تایپ زودتر جواب باعث شد فرزندم را نادیده گرفته و من جای او را در کلاس مجازی پر کنم! و معلم بر اساس تلاش من آنطرف موبایل یا تبلت فرزندم را ارزیابی می کرد!
برای آنچه این مادر بیان می کند کلیپ ها و طنزهای زیادی در فضای مجازی ساخته شده است. شوخی ها و طنزپردازی هایی که دور از ذهن نیست و گاها حتی مستند کلاس هاست.
زهره تقی زاده مادر دانش آموز پایه دهم است یکی از مدارس دولتی است و می گوید: تا قبل از شیوع کرونا و باز بودن مدارس، پسرم با انگیزه بیشتر و بنابر وظیفه ای که مدرسه بر دانش آموز وارد می کند، با حواسی جمع تر و تعهد بیشتر به تکالیف مدارس می پرداخت اما در طی این دو سال آموزشی کرونایی از نظر درسی افت کرده است .
وی در ادامه با شفاف سازی این واقعیت که کمتر کسی شاید شهامت گفتن آن را داشته باشد در خصوص امتحاناتی که در فضای مجازی از دانش آموزان گرفته می شود چندین و چند نحوه تقلب را که از سوی دانش آموزان انجام می شود، گفت و افزود: دانش آموزی را می شناسم که تفاوت نمره امتحانات حضوری او با امتحان مجازی بیش از 8 تا 9 نمره بوده است!.
محسن اسدی ، پدر دانش آموزی است که در منطقه ای از تهران ساکن هستند که آنتن دهی اینترنت بسیار ضعیف است . این پدر با بیان اینکه من سه دانش آموز در مقاطع تحصیلی متفاوت دارم، می گوید: در کمتر از سه ماه اینترنت اهدایی دانش آموزان به پایان می رسد و من بارها مجبور به خرید اینترنتی شدم که هزینه زیادی را بر سبد خانواده افزوده است. در حالیکه مسئله نگران کننده این نیست ، بیشترین نگرانی من آشنایی کودکان و ورود آنها به فضای مجازی قبل از سنینی است که ما در نظر داشتیم .
اما در کنار تمام این دغدغه ها که بیشتر مباحث کیفیت آموزشی را در بر می گیرد، مادران کلاس اولی ها پارسال که اکنون وارد کلاس دوم شده اند دغدغه ای شاید عجیب داشته باشند، چیزی که شاید بتوان آن را به آموزش تجربی «حضور در کلاس، برخورد با معلم و همکلاسی ها» نامید.
به قطع کلاس دومی هایی که امسال به تدریج وارد محیط مدرسه می شوند و معلمین از آنها توقع رعایت آداب نشستن سر کلاس را بلد باشد. از جمله نحوه گفت وگو با معلم و تعامل با همکلاسی ها و طرز پاسخ گویی به سوالات و ...
این موارد دقیقا تا کنون با نظارت والدین در فضای مجازی برای دانش آموزانی که سابقه حضور در کلاس درس را ندارند اجرا می شد! حال معلمان باید با سعه صدر بیشتری این نقیصه را به یک مهارت تبدیل کنند .
منیره توکلی کارشناس اجتماعی که خود سابقه تدریس در مدارس را دارد معتقد است: والدین و مربیان مدرسه در برخورد با دانش آموزان کلاس دوم و سوم که یا سابقه حضور در کلاس را ندارند یا کمترین زمان را در مدرسه گذرانده اند آنچه را در نظر بگیرند که در برخورد با دانش آموزان کلاس اولی لحاظ می کنند یعنی آموزش های لازم را به آنها بدهند و تحمل خود را بالا ببرند.
وی در ادامه با بیان اینکه در دروان کرونا ساعت خواب دانش آموزان و دقایق حضورشان در کلاس درس با مدرسه بسیار متفاوت بوده است گفت: احتمالا یکی از دغدغه های والدین تنظیم خواب دانش آموزانی است که در پایه های اول، دوم و سوم دبستان تحصیل می کنند از این رو والدین اگر اگر برای زمان خواب و بیداری کودک خود قانون خاصی ندارید، شک نکنید که با باز شدن درهای مدارس به روی دانش آموزان با مشکل واجه می شوند. بنابراین بهتر است در مدت زمان کوتاهی که پیش رو دارند، آرام آرام ساعت خواب کودکتان را تنظیم کنند و او را به زود خوابیدن و زود بیدار شدن عادت دهند.
این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه احتمالا دانش آموزانی که دو سالی همراه یکی از والدین در کلاس های غیرحضوری ، شرکت کرده اند با تکیه کردن به یکی از والد مهارت دقیق گوش دادن را به خوبی فرانگرفته اند ، گفت: مادران و معلمان با پذیرفتن این واقعیت باید تمرین و فرصت لازم برای فراگیری این مهارت را به دانش آموزان بدهند از این رو روی مهارت گوش دادن کودک خود کار کنید. دانش آموز کلاس اول تمام اطلاعات و یادگیری خود را از طریق گوش دادن کسب می کند.
توکلی افزود، درک مطلب یک مهارت است که نیاز به تمرین دارد و این مسئله دفعی بر دانش آموز کلاس های اول و دوم حادث نمی شود بلکه به پیشینه مطالعاتی او و میزان کتاب و قصه هایی که مادر برایش تعریف کرده بعد از کودک خواسته تا فهم خود را از داستان بیان کند، برمی گردد. چنین تمرین هایی دانش آموز ما را به یک شنونده خوب در کلاس درس تبدیل کرده و قوانین مربوط به مکالمات مثل رعایت نوبت، جمله سازی و بیان صحیح ساختار عبارات را فرا می گیرد.
وی توجه به این نکته که اضطراب ورود به مدرسه برای دانش آموزی که تجربه حضور فیزیکی در مدرسه و کلاس درس را ندارد امری طبیعی است هر چند کلاس دوم یا حتی سوم دبستان باشد، گفت: والدین باید کودک خود را با محیط مدرسه آشنا کنند به عنوان مثال به او بگویند که با ورود به مدرسه وارد محیط بزرگتری از خانه می‌شود و با دوست‌ها و همکلاسی‌های خود آشنا می‌شوند و با این روش کودک را به فضای مدرسه علاقه مند می‌کنند
این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه کودکان ممکن است احساس اضطراب کنند و یا تمایلی به بازگشت به مدرسه نداشته باشند، اظهارداشت : قطعا یکی از مواردی که باعث اضطراب دانش آموزان است چگونگی رعایت فاصله فیزیکی با دوستان و معلم هایشان می باشد چیزی که با تبلیغات رسانه ها و نگرانی های والدین به عنوان راهی برای در امان بودن از کرونا برای کودک شناخته شده است از این رو والدین می توانید در این زمینه نیز با بیان نحوه آغاز به کار مدارس و تعمیق این واقعیت که حفظ سلامت آنها توسط اولیاء مدرسه تأمین می شود آنها را از این نگرانی خارج کنند .
وی تأکید کرد: والدین حتما باید به این راهکار‌ها قبل از ورود فرزندشان به مدرسه توجه داشته باشند، مخصوصا برای کودکانی که در خانواده حالتی منزوی دارند ورود به فضای بزرگتر از خانواده برایشان سخت‌تر است.: سعی کنند کودک شان را با روش‌های مادی، معنوی، گفتاری و رفتاری برای ورود به محیط جدید و ناآشنا آماده کنند.
این کارشناس مسائل اجتماعی در پایان گفت وگو خطاب به معلمان گفت: قطعا دانش آموزانی که در مقاطعی به غیر از کلاس اول وارد مدرسه می شوند و کمترین تجربه حضور در کلاس درس را دارند باید برخی از شئونات دانش آموزی و نکات لازم برای حضور در کلاس را به تدریج فرا گیرند و در این زمینه معلم و والدین مؤثرترین افراد هستند.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مدرسه ، بازگشایی ،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا