علیرضا عاصی، هماهنگ کننده اولین راهپیمایی ضد شاه شهر کاشمر/  علمدار واحد تخریب با بمب 700 پوندی آلمانی آسمانی شد
1400/09/14 - 10:01
تاریخ و ساعت خبر:
115346
کد خبر:
در گفت وگو با خانواده شهید عاصی، نویسنده کتاب های آموزشی و مخترع واحد تخریب:

علیرضا عاصی، هماهنگ کننده اولین راهپیمایی ضد شاه شهر کاشمر/ علمدار واحد تخریب با بمب 700 پوندی آلمانی آسمانی شد

عاصمی از سرداران دفاع مقدس بود که در دوران حضورش در مناطق جنگی، فرماندهی تخریب قرارگاه‌های خاتم‌الانبیا، کربلا و نجف را بر عهده داشت. وی ۱۳ دی‌ ۱۳۶۵ درحالی‌که عضو شورای فرماندهی و مسئول گردان تخریب ویژه پاسداران بود هنگام خنثی‌سازی بمب در منطقه کرمانشاه و در سن ۲۴ سالگی به درجه رفیع شهادت نائل شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - صبح روز جمعه 13 دی ماه سال 1398 بود ، به محض روشن کردن تلویزیون خبر دردناک شهادت سردار را از زیرنویس شبکه خبر دیدم، بر قلبم احساس سنگینی شدیدی می کردم ،اشک هایم بی امان میریختند ، احساس خفگی میکردم، به سرعت خود را به کنار پنجره رساندم که ناگهان یادمان شهدای مسجد شهید عاصمی که همچون یک مروارید در وسط مسجد می درخشید را دیدم با خود گفتم آری شهدا زنده اند و در تلخ ترین لحظات زندگی بر دردهای ما مرحم هستند و نور خدا را از آسمان بر دل های ما میتابانند، خود را به مسجد رساندم و شروع به خواندن فاتحه و زیارت عاشورا کردم ناگهان متوجه شدم که تاریخ شهادت سردار شهید علیرضا عاصمی و یارانش 13 دی ماه سال سال 1365 بود ه آرام زیر لب زمزمه کردم سردار عاصمی عزیز امروز در سالگرد عروج ملکویت به آسمان و بعد از گذشت 33 سال میزبان سردار سلیمانی عزیز هستید در نزد مهمان عزیزت به درگاه خدا شفیع ما در دنیا و آخرت باشید .
در سال گذشته با عنایت خداوند یک یادواره مشترک به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی و شهدای مسجد شهید عاصمی به کمک دوستان در مسجد برگزار کردیم و امسال تصمیم به تهیه یک مصاحبه با خانواده شهید علیرضا عاصمی گرفتیم امروز ما طی یک مصاحبه در فضای مجازی ( به دلیل شرایط کرونا ) در خدمت همسر ، خواهرزاده و خواهر شهید عاصمی هستیم .
عرض سلام و ادب دارم خدمت شما خانم زهراعاصمی ، مرضیه نبی اللهی نجف آبادی و آقای سید مصطفی قرشی یزدی ممنون که وقت گرانبهاتون رو در اختیار من قرار دادید با اجازه شما سوالاتم رو آغاز می کنم. خانم عاصی به عنوان خواهر شهید مدت زمان بیشتری را در کنار ایشان زندگی کرده اید لطفا ایشان را برای خواننده های ما معرفی کنید.

سلام علیکم شهید علیرضا عاصمی ، در سال 1341 در کاشمر به دنیا آمد ، دوران کودکی را با پاکی خاص آن دوران پشت سر گذاشت و وارد دبستان شد در دوران ابتدایی به فراگیری قرآن مشغول شد . در دوران راهنمایی در راه اندازی اردوهای دانش آموزی و اکیپ های کوهنوردی بسیار فعال بود و اولین کتابخانه مدرسه شان را با همت جمعی از دوستان تاسیس کرد در مهر ماه سال 1357 به همت علی و دوستانش ، اولین راهپیمایی دانش آموزی در کاشمر برگزار شد که خود سرآغاز حرکت های مردمی در این شهر گردید.
اولین باری که شهید عازم جبهه شدند کی و کجا بود ؟
حدودا یک هفته بعد از جنگ تحمیلی برای اولین بار به جبهه اعزام شد شهید عاصمی در بیشتر رشته های نظامی سر آمد بود و بعد ها در کسوت فرماندهی تخریب چندین تیپ و لشکر و قرارگاه از جمله قرارگاه خاتم الانبیا (ص) ، کربلا ، نجف اشرف ، لشکر امام علی (ع) و تیپ 43 ویژه پاسداران آثار فراورانی از خود بر جای گذاشت عاصمی ادامه داد : برادرم بیش از 72 ماه در اکثر عملیات ها با مسئولیت های مختلف از خط شکن تا فرمانده ایفای نقش کرد و دارای تخصص در گروه تخریب بود .او با چاپ کتاب هایی در زمینه آموزش همرزمانش گام هایی به یاد ماندنی برداشته است .

اولین باری که شهید عازم جبهه شدند کی و کجا بود ؟
حدودا یک هفته بعد از جنگ تحمیلی برای اولین بار به جبهه اعزام شد شهید عاصمی در بیشتر رشته های نظامی سر آمد بود و بعد ها در کسوت فرماندهی تخریب چندین تیپ و لشکر و قرارگاه از جمله قرارگاه خاتم الانبیا (ص) ، کربلا ، نجف اشرف ، لشکر امام علی (ع) و تیپ 43 ویژه پاسداران آثار فراورانی از خود بر جای گذاشت عاصمی ادامه داد : برادرم بیش از 72 ماه در اکثر عملیات ها با مسئولیت های مختلف از خط شکن تا فرمانده ایفای نقش کرد و دارای تخصص در گروه تخریب بود . شهید عاصمی با چاپ کتاب هایی در زمینه آموزش همرزمانش گام هایی به یاد ماندنی برداشته است .
خانم مرضیه نجف آبادی خیلی خوش وقتم که با شما صحبت می کنم، ممنون می شوم درباره همسرتان و سال های زندگی مشترک با ایشان برای مان بگویید.
سال 62 با علیرضا عاصمی ازدواج کردم و در سال 63 خداوند فرزندی به ما داد که نامش را رسول گذاشتیم دو سال بعد از به دنیا آمدن فرزندمان بود که علیرضا به شهادت رسید وی افزود : در سه سالی که با همسرم زندگی می کردم تمام مدت در مناطق جنگی سوسنگرد ، اهواز ، هویزه و جاهای دیگر بودیم به خاطر دارم که شهید همیشه می گفت وقتی در کنارش هستم آرامش خوبی دارد و می خواست تا در مناطق جنگی در کنارش باشم هر چند فرصت زیادی برای با هم بودن نداشتیم .

لطفا در مورد نحوه شهادت شهید عاصمی توضیح بفرمایید ؟
13 دی 1365 هواپیماهای عراقی کرمانشاه را با پنج بمب لغزنده 700 پوندی ساخت آلمان ، بمباران می کنند که در این بمباران دو بمب عمل نکرد و در عمق 10 متری زمین باقی ماند وی ادامه داد: از اینرو شهید عاصمی به همراه شهید کشاورز برای خنثی سازی این بمب ها وارد عمل می شوند اما در حین خنثی سازی یکی از بمب ها منفجر می شود که بر اثر آن از شهید عاصمی ، کشاورز و سه همراه دیگر ، چیزی جز یک تکه لاله گوش و مقداری پارچه های سوخته چیزی باقی نمی ماند . شهید عاصمی در زمان شهادت 24 سال سن بیشتر نداشت.
آقای قرشی یزدی نسبت خود را با شهید بفرمایید ؟
من سید مصطفی قرشی یزدی ،خواهر زاده شهید عاصمی هستم .
آیا آثاری از شهید باقی مانده است ؟
سردار بیش از 13 طرح ، اختراع و ابتکار نظامی از جمله " موشک ذوالفقار ،آتشبار آر .پی .جی ، سیم خار بردار هیرولیکی " و موارد دیگر را در طول جنگ تحمیلی به ثبت رساند

چه کتاب هایی در رابطه با زندگینامه شهید عاصمی به چاپ رسیده است ؟
کتاب هایی از جمله " نگین تخریب " به همت مجید جعفر آبادی ، " سردار آفتاب " توسط سالاری و با همکاری موسسه فرهنگی هنری ریحانه ولایت ، بنیادحفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و بنیاد شهید ، " سردار گمنام " توسط دکتر محسن اسماعیلی ، " نردبان آسمان " در خصوص زندگینامه شهید به چاپ رسیده است .
آیا وصیت نامه ای از شهید باقی مانده است ؟
از شهید چیزی به نام وصیت نامه وجود ندارد وی ادامه داد : ولی نمونه های زیادی از نامه ها و نصایحی که برای دوستان و آشنایان نوشته موجود است برای مثال نمونه زیر :
" مادر و پدر عزیزم مواظب باشید که امتحانات الهی ، یکی پس از دیگری اجرا می شود و این ما هستیم که باید از خدا بخواهیم که لحظه ای ما را به خودمان وا نگذارد . شاید یکی از علل آمدن من به جبهه همین بود که نخواستم خودم را فدای خودخواهی و خود بینی های بعضی بکنم و با آمدن به جبهه از لجنزاری که بعضی سود جویان و فرصت طلبان در شهر درست کرده بودند و زندگی را در خوب خوردن و خوب زندگی کردن می دیدند ، بیرون آمدم و در محیطی الهی و خدایی قرار گرفتم که دیگر کسی برای مقام و منصب کار نمی کند و معیار برتری ، همان " ان اکرمکم عند الله اتقیکم "هست و چیزی که در اینجا معنی ندارد ، مسئله من و تو است که همه ما هستیم .
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شهیدعلیرضا عاصی، سردار تخریب ، دفاع مقدس،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا