معرفی جاذبه های طبیعی شهرستان پل دختر استان لرستان + تصویر
1400/10/05 - 08:32
تاریخ و ساعت خبر:
115902
کد خبر:

معرفی جاذبه های طبیعی شهرستان پل دختر استان لرستان + تصویر

:شهرستان پلدختر در استان لرستان از جمله شهرهای گردشگری است که از جنبه‌ های مختلف گردشگری برای علاقمندان دارای جاذبه‌ های مختلف است و چه از حیث آثار باستانی و چشم انداز طبیعی قدمت دیرینه ایی دارد که نقشی منحصر به خود گرفته و برگ زرینی از هزاره های تاریخ در گذرگاه اسرار آمیز بشر دارد. در این شهر می توانید از آبشار های بسیار دیدنی و هیجان انگیز تا مکان های تاریخی را دیدن کنید و از سفرتان به این منطقه نهایت لذت را ببرید . شهر پل دختر نامش برگرفته از پلی تاریخی به نام پل دختر است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - لرستان- حکیمه عزیزی :شهرستان پلدختر در استان لرستان از جمله شهرهای گردشگری است که از جنبه‌ های مختلف گردشگری برای علاقمندان دارای جاذبه‌ های مختلف است و چه از حیث آثار باستانی و چشم انداز طبیعی قدمت دیرینه ایی دارد که نقشی منحصر به خود گرفته و برگ زرینی از هزاره های تاریخ در گذرگاه اسرار آمیز بشر دارد. در این شهر می توانید از آبشار های بسیار دیدنی و هیجان انگیز تا مکان های تاریخی را دیدن کنید و از سفرتان به این منطقه نهایت لذت را ببرید . شهر پل دختر نامش برگرفته از پلی تاریخی به نام پل دختر است. این منطقه در دامنه کوه مَلِه، از رشته کوه زاگرس قرار دارد. امروزه از 8 طاق آن تنها یک طاق به جای مانده است که برای گذر از آن باید از زیر جاده‌ای بین شهری عبور کنید. مردمش با لهجه لری بالاگریوه‌ای سخن می‌گویند که یکی از گویش های لری در جنوب غربی استان لرستان است . شهرستان پُلدُختَر یکی از شهرستان‌هایی که جاذبه های گردشگری فراوان استان لرستان را در برمیگیرد که در جنوب این استان قرار گرفته‌است. پل‌دختر یک شهرستان کوهستانی و در میان کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس واقع شده‌است. کوهِ مله در قسمت شمالِ غربی شهر با ۲۰۰۴ متر و کوه اثر در قسمت شرقی شهرستان (منطقه دهلیچ) با ۲۱۵۰متر .
راه اصلی خرم‌آباد – اندیمشک از شهرستان پل دختر می‌گذرد. از این شهرستان به سوی شمال تا خرم‌آباد حدود ۱۱۰ کیلومتر و به سوی جنوب خاوری تا اندیمشک حدود ۱۰۲ کیلومتر فاصله ‌است. شهر پلدختر به عنوان مرکز این شهرستان در محدوده 47درجه و 44 دقیقه طول شرقی و33درجه 8 دقیقه عرض شمالی و در 110 کیلومتری جنوب خرم آباد واقع گردیده است . ارتفاع این شهر از سطح دریا 680 متر و متوسط فشار هوا در سطح زمین 931 هکتو پاسکال می باشد ..بلند ترین نقطه آن کوه اسد با ارتفاع 2610 متر در دهستان میانکوه شرقی و پست ترین نقطه آن منطقه چشمه شور با ارتفاع 473 متر از سطح دریا در جنوب این شهرستان واقع شده است وسعت این شهرستان بالغ بر 3615 کیلومتر مربع است که 9/12 درصد کل مساحت استان لرستان را در بر می گیرد . حدود 5/87 درصد مساحت آن را نواحی کوهستانی و باقیمانده را دشت ها در بر می گیرند . از نظر وسعت چهارمین شهرستان استان می باشد.
آداب و سنن و گویش مردم پلدختر : بیشتر مردم شهرستان پلدختر به گویش لری صحبت می کنند و کمتر از گویش های دیگر استفاده می کنند انجام سنت صله رحم در قالب شب نشینی فامیلی همچنان در این منطقه پابرجا است. یکی از فرهنگ های مردم این دیار که بیشتر به دلیل خویشاوندی صورت می گیرد حضور مردم در مراسمات عزا و شادی است که هر کس در هر لباس و منصب در هر جای این کشور باشد به خاطر تعلق خاطر و مهر و محبتی که همچنان بین این مردم است در این مراسمات حضور پیدا می کنند.
دیدنی های پل دختر :
از هر چه بگذریم از جذابیت‌های طبیعی شهرستان پل دختر نمی‌توان گذشت. یکی از جاهای دیدنی این منطقه که نزدیک به شهرستان ایلام هم است، آبشار آفرینه نام دارد. این آبشار در 38 کیلومتری خرم آباد با به هم پیوستن رودهای افرینه و چشمک شکل گرفته است. اینجا می‌توانید یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه های ایران را ببینید که از فراز ساختاری سنگی ، بر روی دیواره‌ای صخره‌ای جاری می‌شود و پس از سقوط در حوضچه‌ای می‌ریزد. فضای اطراف آبشار آفرینه و دسترسی راحت به این مکان تماشایی، می‌تواند یک روز خوب برای خانواده‌ها خلق سازد.

دره خزینه
دره خزینه نام جاذبه‌ای منحصر به فرد است که در میانه‌های جاده پلدختر به اندیمشک و در جوار روستایی به همین نام قرار دارد. این دره نشانه‌هایی از فرسایش در طی سال‌های دور و دراز را دارد و گویی پس از فراز و نشیب‌های بسیار به شکل امروزی خود درآمده‌ است.دره خزینه یکی از شگفتی‌های طبیعت ایران به‌شمار می‌رود که در اثر سال‌ها فرسایش به وجود آمده‌ است. این دره میزبان یک پل معلق است که از آن با عنوان بلندترین پل معلق ایران یاد می‌شود. این دره شباهت‌های زیادی به گرندکانیون آمریکا دارد.

پل کر و دختر پلدختر
این پل به دستور شاپور اول ساسانی ساخته شده است. طول پل دویست و هفتاد متر و ارتفاع آن از رودخانه سی متر است. رودی که در زیر این پل جریان دارد کشکان نام دارد که در طول مسیر با پیوستن به رودهای دیگر به کرخه تبدیل میشود. پل دختر در جاده شاهی قرار داشت که شهر استخر را به بیشاپور وصل میکرد و از آنجا به شهرهای بین النهرین مانند تیسفون وهترا میرسید. این پل از هشت تاق تشکیل شده بود که اکنون فقط یکی از آنها باقی مانده است و به صورت تونلی درآمده است که جاده آسفالت امروزی از زیر آن می گذرد.

غار کلماکره
غار کلماکره یک غار با اهمیت تاریخی در استان لرستان در غرب ایران است. این غار در شهرستان پلدختر در استان لرستان واقع شده‌ است. کاسه‌های ماهی بادامی این غار بسیار معروف است. تکوک‌های بسیار نفیسی از این خزانه ایران باستان به خارج از کشور قاچاق شد. گفته می‌شود که این خزانه یکی از مهم‌ترین خزائن دولت‌های ایران باستان مانند هخامنشیان و ساسانیان بوده‌ است.



غار کوگان
غار کوگان، که در شهر پل‌دختر قرار دارد، به دست انسان‌ها و در دوره اشکانیان ساخته شده است. این غار با مساحت ۲۸۱ متر در دو طبقه بنا شده که طبقه اول با طبقه دوم آن سه‌ چهارم متر فاصله دارد. درون این غار ۴ اتاق تو‌در‌تو و دست‌کند وجود دارد که داخل آن‌ها مخزن‌های آب قرار گرفته است و بنابر آثار باقی‌مانده مانند محراب و آبدان این مکان را به معبد آیین‌ مهر، آیینی که بر پایه پرستش میترا در زمان قبل از ظهور زرتشت بنا شده بود، نسبت می‌دهند. غار کوگان در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.



تالاب های پلدختر
تالاب ‌های پلدختر در میان کوه چول در دامنه شمالی ارتفاعات کبیرکوه که یکی از قسمت‌ های زاگرس محسوب می‌ شود، واقع شده‌اند. این منطقه در کل دارای سیزده تالاب است که در گویش محلی گوری نامیده می ‌شوند. از این تعداد دو تالاب خشک شده و یازده تالاب دیگر فعال است. یکی از این یازده تالاب نیز در نزدیکی بروجرد واقع شده که بنام تالاب بیشه دان شناخته میشود. پل دختر بعلت مجاورت با استان خوزستان و دارا بودن زمستان‌ های معتدل، یکی از مناطق مناسب و زیبای لرستان برای جلب پرندگان مهاجر و دیگر جانوران وحشی به شمار می ‌آید. زمین ‌های آن منشأ آهکی داشته و تالاب‌ ها از محلول شدن مواد آهکی کوه‌ ها طی زمان طولانی حاصل شده‌اند. پلدختر داراي تالاب هاي فصلي و دائمي هم چون گري بلمک، گري جمجمه، تکانه، لفانه، کبود و زردابه است که تالاب «گري بلمک» با بيش از پانصد هکتار وسعت بزرگترين آنهاست. اين تالاب ها زيستگاه پرندگاني هم چون چنگر، کشيم، حواصيل خاکستري، اردک ارده اي و اردک سر سبز است. همچنين داراي گياهاني همچون سرخس آبزي، پونه، يونجه، شبدر، جلبک سبز، شقايق و خارشتر است. شکار کردن در اين تالابها به علت حضور پرندگان مهاجر و بومي ممنوع است.


انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
معرفی جاذبه های طبیعی شهرستان پل دختر استان لرستان + تصویر
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا