عملکرد ضعیف نظام آموزشی در تفهیم حجاب به جامعه
1397/11/03 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12267
کد خبر:
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد:

عملکرد ضعیف نظام آموزشی در تفهیم حجاب به جامعه

جامه بزرگ با انتقاد از عملکرد سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی در تفهیم موضوع حجاب به افراد گفت: سیستم مدرسه و دانشگاهی ما نتوانسته افراد را طوری تربیت کند که نسبت به حجاب و عفاف خود تفکر کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع حجاب و عفاف در خانواده و جامعه و با حضور دکتر زهرا جامه بزرگ عضو شورای عالی نخبگان بسیج زنان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به روی آنتن رفت.
دکتر جامه بزرگ در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان کرد: بحث عفاف و حجاب از ابعاد مختلفی از جمله جامعه شناختی، روان شناسی، هنر و زیبایی شناسی قابل بررسی است.
وی با اشاره به دیدگاه علم جامعه شناسی و خانواده به موضوع عفاف و حجاب گفت: عفاف و حجاب پدیده ای است که علاوه بر بروز نمادهای ارتباطی می تواند کنش های اجتماعی را نیز ایجاد کند.
عضو شورای عالی نخبگان بسیج زنان افزود: به نظر می رسد خیلی عمیق به مسئله عفاف و حجاب توجه نشده است. اگر ما تفکر و فلسفه عفاف و حجاب را برای مردم و جامعه از طریق نهادهای فرهنگی و آموزشی مشخص می کردیم شاید با وضعیت فعلی مواجه نبودیم.
دکتر جامه بزرگ تصریح کرد: متاسفانه سیاست گزاری در این رابطه بسیار سطحی انجام شده است. پایه و اساس وجودی هر انسان از حیا است و این حیا به او اجازه نمی دهد که برهنه ظاهر شود. اگر این حس را تربیت و آن را به یک ارزش و هنجار تبدیل کنیم به عفت دست می یابیم. عفت یعنی بسیاری از کارهایی را که وجهه انسانی ما را به خطر می اندازد انجام ندهیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد: یکی از ابعاد وجودی انسان در مهارت های شناختی که باید به آن توجه شود، مهارپاسخ یا همان مدیریت درونی است. بدین معنا که انسان در برابر یک محرک خارجی و چگونگی پاسخ دادن به آن فکر می کند و برای هر محرکی پاسخی مناسب طراحی می نماید. عفت هم همینگونه است و باید جزو برنامه های تربیتی انسان قرار گیرد.
این استاد دانشگاه همچنین در ادامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو بیان داشت: یکی از نمادهای عفت درونی، پوشش و ظاهر است. این تفکر که فرد به خود اجازه هر رفتاری را نمی دهد در پوشش او هم دیده می شود و یک نماد اجتماعی به خود می گیرد.
عضو شورای عالی نخبگان بسیج زنان اضافه کرد: اگر از ابتدا به افراد آموزش داده می شد که حجاب جزئی از وجهه شخصیتی و حریم انسانی آنهاست، هر کسی به خود اجازه نمی داد که با هر پوششی در جامعه ظاهر شود و حداقل سعی می کردند خود را به هنجارها و ارزش های موردنظر جامعه نزدیک کنند.
دکتر جامه بزرگ با انتقاد از عملکرد سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی در تفهیم موضوع حجاب به افراد گفت: متأسفانه سیستم مدرسه و دانشگاهی ما حتی نتوانسته افراد را طوری تربیت کند نسبت به پوشش و حجاب و عفاف خود تفکر کنند. عفاف و حجاب مظلوم واقع شده اند و ما آنطور که باید و شاید به فرزندانمان آموزش نداده ایم.

منبع: رادیو گفت وگو
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
رادیو گفت وگو، دکتر جامعه بزرگی، حجاب، جامعه، نظام آموزشی، طنین یاس
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا