وقتی جنایت ساواک و ادعای پوچش باعث نبش قبر دختر هفت ساله شد / شهید رضوان نخستین شهید انقلاب در نجف آباد اصفهان
1400/12/11 - 10:00
تاریخ و ساعت خبر:
127333
کد خبر:

وقتی جنایت ساواک و ادعای پوچش باعث نبش قبر دختر هفت ساله شد / شهید رضوان نخستین شهید انقلاب در نجف آباد اصفهان

نخستین شهید انقلاب در نجف آباد دختر بچه‌ی ۷ ساله، به نام رضوان مرادی که توسط ساواک کشته شد و قتل او را به گردن پدرش انداختند‌.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - اصفهان: محرم سال ۱۳۵۷ نقطه عطفی در مبارزات مردم شهرهای مختلف علیه رژیم پهلوی محسوب می‌شود. در این راستا مردم انقلابی در شهرهای مختلف با برپایی مراسمات و تظاهرات چهره سفاک رژیم را به جهانیان نشان می‌دادند.
یکی از این تجاوزات بی‌حد رژیم در شهر اصفهان و نجف‌آباد بعد از تاسوعا و عاشورا اتفاق افتاد. در این زمینه در کتاب «محرم ۱۳۵۷ به روایت اسناد» که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است که در مورد این جنایت رژیم می‌خوانیم:
«بعد از تظاهرات باشکوه مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا و حضور میلیونی آن‌ها در این دو تظاهرات در سرتاسر کشور و قطعنامه کوبنده آن‌ها که سرنوشت انقلاب، رژیم پهلوی و آینده کشور را مشخص کرد، رژیم پهلوی چون غریقی که در حال غـرق شدن است برای نجات خود دست به هرکاری زد تا خود را نجات بدهد.

رژیم اقدام به تلاش‌های مذبوحانه‌ای نمود، تلاش‌هایی چون راه‌اندازی تظاهرات به ظاهـر میهن‌پرستانه‌ای در طرفداری از رژیم که افـراد آن را نظامیان و اراذل و اوباش تشکیل می‌داد، ولی این تظاهرات چنان محقر می‌نمود که رژیم بعد از چند روز مجبور به متوقف‌کردن آن شد».

این تظاهرات بیشتر در شهرستان‌ها و به‌خصوص در اصفهان و نجف‌آباد رخ داد که حوادث آن بدین شرح است «از حوادث دیگر این روز، انتشار اعلامیه‌ای از امام (ره) در تشکر از راهپیمایی میلیونی و گسترده مردم بود که انتشار آن بر اشتیاق و شادی مردم در آن روزها افزود».
در تاسوعای سال ۵۷ مردم نجف آباد مجسمه شاه را از میدان اصلی شهر به زیر کشیدند . رژیم شاه انتقام خود را در سه روز با غارت و آتش زدن مغازه‌ها ،خانه‌ها و تیر اندازی به مردم گرفت. در این ماجرا دختری ۷ ساله که با مادرش‌ از مدرسه بر می گشت، به هنگام نوشیدن آب مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

به گفته خواهر شهید، مردم رضوان را به بیمارستان بردند و پدر او که برای کمک به زخمی های انقلابی به بیمارستان رفته بود، فرزند خود را به دلیل جراحات و خون زیادی که بر اثر اصابت گلوله به سرش بر چهره اش پاشیده شده بود ، نمی شناسد!.
پرستاران بیمارستان گفتند:«اگر در این بیمارستان بماند ساواک کودک را خواهد کشت و جنازه را با خود میبرد»، سپس مردم رضوان را به اصفهان بردند اما کودک به شهادت رسیده بود مردم نجف آباد برای اینکه جنازه کودک به دست ساواک نیفتد با سرعت به خاک می سپارند!
ساوک که دستش به جنازه نرسیده می خواهد پدر رضوان را زندانی کند و مدعی می شود که کودک به دست پدرکشته شده است که علمای شهر برای نجات پدر و برای اینکه مردم با سرعت او را به خاک سپردن و خون شهید از خاک بالا زده بود به دلیل این دو مورد اجازه نبش قبر را دادند و با تایید پزشکان شهر معلوم شد کودک در اثر اصابت گلوله به شهادت رسیده است و دوباره رضوان با تانک ها با نظارت و کنترل ساواک به خاک سپرده ش
خبرنگار: فاطمه طاهری

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
وقتی جنایت ساواک و ادعای پوچش باعث نبش قبر دختر هفت ساله شد / شهید رضوان نخستین شهید انقلاب در نجف آباد اصفهان
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا