اهمیت یادگیری مهارت های گفت وگو در زندگی مشترک / از چه سنی آموزش مهارت‌های گفت و گو را شروع کنیم؟
1401/01/22 - 11:29
تاریخ و ساعت خبر:
138114
کد خبر:
در گفت وگوی تفضیلی با روانشناس مثبت گرا مطرح شد،

اهمیت یادگیری مهارت های گفت وگو در زندگی مشترک / از چه سنی آموزش مهارت‌های گفت و گو را شروع کنیم؟

روانشناسان معتقدند که 40 درصد اختلافات و مشکلات خانوادگی با تعامل سازنده بر اساس اصول مهارت های گفت وگو قابل حل است و این مهارت ها باید سال ها قبل از تشکیل بنیان خانواده به افراد در جامعه آموزش داده شود . اصولی که فرایند یک ارتباط سازنده و کامل را فراهم کرده و پیغام و مفهوم اولیه را بین زوجین رد و بدل می کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - مطهره همتی کارشناسی ارشد، روانشناسی اسلامی گرایش روانشناسی مبت گرا در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس در سمنان ضمن تعریف مهارت و ارتباط ، به بیان اهمیت اصول مهارت های گفت وگو بین زوجین در استحکام بنیان خانواده و کم شدن اختلافات بین زن و شوهر پرداخت و گفت: در ابتدا 2 اصطلاح مهم که در این سوال بکار رفته را مختصرا تعریف می کنم . مهارت عبارت است از توانایی انجام یک کاردر کوتاه ترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت وحداقل خطا و ارتباط عبارت است از فرایندی است آگاهانه یا ناآکاهانه، خواسته یا نا خواسته از طریق آن احساسات و نظرات به شکل پیام هایی کلامی و یا غیر کلامی بیان شده سپس ارسال ، ادراک و دریافت می شوند.
وی با بیان اینکه در فرایند ارتباط فرستنده، گیرنده و پیام وجود دارد و هرگونه اشکال در انتقال پیام می تواند باغث اختلال درارتباط شود اگر پیام به نحوی انتقال یابد که در ذهن فرستنده و یا گیرنده یک معنی واحد شکل بگیرد می توان گفت یک ارتباط کامل بوده است، افزود: انسان موجودیست اجتماعی و وئبه وسیله ارتباط با دیگرا نیازهای خودش را رفع می کند 75% ازموفقیت های انسان به رابطه سالم و موثرش با دیگران گره خورده است، پس مهمترین نیاز و لازمه زندگی موفق ارتباط موثر و کار آمد و تداوم آن در زندگی است.
از نظر این رواشناس اسلامی چهار مهارت اصلی زندگی مشترک که یادگیری آنهای برای زوج ضروری است عبارتند از :
1- مهارت ارتباطی با همسر(، خانواده همسر و... )
2- مهارت حل تعارض
3- مهاارت فرزند پروری
4- مهارت مدیریت مالی واقتصادی
همتی تصریح کرد : یادگیری این 4 مهارت را برای زوجین ضروری می دانم ..
وی با بیان اینکه نزدیک ترین فرد به یک انسان متأهل همسرش است و بیشترین ساعات زندگی اش را با او سپری می کند پس باید بداند به چه شکل ارتباط موثر و سالم با او برقرار بکند. ادامه داد: باید یادآور شوم که اصول حاکم بر ارتباطات فردی واجتماعی به این قرار است:
1-ما نمی توانیم ارتباط برقرار نکنیم
2-ارتباط غیرقابل برگشت است
3-در نا کارآمدی ارتباط هر دو طرف سهم دارند و مسئول هستند
4-بخش عمده پیام ها غیر کلامی است 65%تا70%(
5-پیام ها کلامی وغیر کلامی نا همخوان باعث ایجاد سوء تفاهم می شوند
6-ارتباط موثر یک مهارت وقابل یادگیری و اکتسابی است
همتی گفت:هر زوج باید این مهارت ها را آکاه باشند و در زندگی بکار برند که در جهت تحکیم، ترمیم و ارتقاء سطح زندگی شان موثر باشند. یک نکته بسیار مهم در مباحث مهارت های ارتباطی آشنایی زوجین با سبک های ارتباطی و تعاملی است که توسط متخصصان علوم تربیتی آموزش داده می شوند :
1- سبک منفعلانه
2- سبک پرخاشگرانه
3- سبک جرات مندانه
وی در تعریف سبک های ارتباطی با اشاره به اینکه هر سه سبک اصالت بشری دارد، توضیح داد: سبک منفعلانه محورش رضایت دیگری برای فرد مهم است. سبک پرخاشگرانه محور خود فرد هست رضایت من و سبک جرات مندانه سبکی است که از نظر روانشناسی غربی بهترین سبک بر مبنی قاطعیت و جرات در ارتباط است اما مخاطب ما همسران و زوجین مسلمان هستند که بنده سبک ارتباطی مومنانه ، عفیفانه را خدمتشان معرفی می کنم که این سبک ارتباطی انسان مسلمان است، سبکی که رضایت خداوند مد نظر است .
در ادامه این روانشناس مثبت گرا در پاسخ یه این سوال که به نظر شما بهترین زمان یادگری مهارت های ارتباط کلامی چه زمانی است ، قبل یا بعد از ازدواج؟ گفت: انسان از لحظه تولدش با اطرافیان در حال برقراری ارتباط است .گریه آغازین زمان تولد یک ارتباط با جهان پیرامون وخارج است از این رو می توانیم بگوییم زمان یادگیری مهارت های ارتباطی از لحظه تولد انسان آغاز می شود و والدین باید یک برنامه تربیتی برای آموزش این مهارت برای فرزندان خودشان داشته باشند .
وی با اشاره به اینکه آموزش مهارت های ارتباطی به صورت رسمی و غیررسمی یعنی در محیط خانواده، مدرسه دانشگاه باید به آن پرداخته شود، یادآور شد: یادگیری مهارت های کلامی نقش مهمی در روابط روزمره ما داره مثًلاً در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی از حدود قرن نوزده میلادی به مهارت کلامی توجه ویژه ای شده است. مثلاً در کشورهایی مثل سوئد ، نروژ، آمریکا، آلمان این مهارت ها در تمامی مدارس و دانشگاه ها به عنوان یک درس آکادمیک تدریس می شود.
همتی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه الحمدالله در مدارس ما هم تا آنجا که بنده اطلاع دارم، آموزش مهارت های دهگانه زندگی از مقطع پیش دبستانی به بچه ها آموزش داده می شود ، افزو: از این رو یادگیری مهارت های گفت وگو می تواند از سنین ابتدائی شروع شود یعنی به صورت غیرمستقیم وقتی زوجین ارتباط درستی با هم برقرار می کنند و ارتباط سالمی دارند و فرزند در فضای خونه به صورت غیررسمی مورد آموزش قرار می گیرد.
خبرنگار : مهدیه خاکپاش
ادامه دارد...

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اهمیت یادگیری مهارت های گفت وگو در زندگی مشترک / سن آغاز آموزش اصول مهارت های گفت وگو از چه سنی است؟
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا