مهمترین وظایف وکیل طلاق چیست؟
1401/02/01 - 14:21
تاریخ و ساعت خبر:
138359
کد خبر:

مهمترین وظایف وکیل طلاق چیست؟

یکی از دعاوی که امروزه بسیار شیوع پیدا کرده و ممکن است برای بسیاری از افراد رخ دهد، طلاق است. اغلب افراد به قوانین و مقررات طلاق اشراف ندارند و این امر ممکن است سبب سردرگمی و طولانی شدن این کار گردد. همچنین در بسیاری از موارد مواجهه با همسر برای فردی که متقاضی طلاق است امری آزاردهنده می‌شود. بنابراین بسیاری ترجیح می‌دهند پیگیری دعوای طلاق را به وکیلی کارکشته بسپارند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - یکی از دعاوی که امروزه بسیار شیوع پیدا کرده و ممکن است برای بسیاری از افراد رخ دهد، طلاق است. اغلب افراد به قوانین و مقررات طلاق اشراف ندارند و این امر ممکن است سبب سردرگمی و طولانی شدن این کار گردد. همچنین در بسیاری از موارد مواجهه با همسر برای فردی که متقاضی طلاق است امری آزاردهنده می‌شود. بنابراین بسیاری ترجیح می‌دهند پیگیری دعوای طلاق را به وکیلی کارکشته بسپارند.
اما تصوری اشتباه در ذهن عموم مردم جا افتاده که مراجعه به وکیل همانا و پرداخت هزینه های هنگفت همان. همین تصور باعث می‌شود بسیاری از افراد قید مراجعه به وکیل را زده و خود پرونده را دنبال کنند. در نتیجه با مشکلات بیشتر مواجه شده و آسیب بیشتری متوجهشان می‌شود. بنابراین در این مقاله به وکالت در اقسام مختلف خواهیم پرداخت و هزینه های آنها را مقایسه میکنیم تا در پایان ببینیم آیا مراجعه به وکیل برای طلاق امری بصرفه است یا خیر؟
وکیل طلاق توافقی
در طلاق توافقی زن و شوهر پیش از مراجعه به دادگاه در امور مختلف مانند مهریه، نفقه، ‌حضانت و سایر امور مالی توافق می‌کنند. دادگاه نیز پس از انجام مشاوره توسط زوجین در مراکز بهزیستی بر اساس آنچه بین زوجین توافق شده گواهی عدم امکان صادر کرده و زوجین با مراجعه به دفترخانه طلاق خود را ثبت می‌کنند.
اما وکیل در طلاق توافقی چه نقشی میتواند داشته باشد؟‌ نکته اول این است که اگر برای این کار وکیل بگیرید دیگر در هیچ یک از مراحل نیاز به حضور در دادگاه ندارید. همچنین وکیل در طلاق توافقی می‌تواند با استفاده از راه‌های قانونی مدت زمان انجام طلاق را به طور چشم‌گیری کاهش دهد. این کار به واسطه حذف جلسات مشاوره و همچنین آشنایی با مقررات و رویه های قضایی رخ می‌دهد. یکی دیگر از فواید استفاده از وکیل در طلاق توافقی ثبت کردن توافقات به شکلی محکم و عادلانه است که حقوق طرفین به نوعی در آن تامین شود.
وکیل طلاق از طرف زن
زن تحت شرایط خاصی می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند. این حق گاهی ناشی از وکالتی است که مرد ضمن عقد ازدواج یا ضمن سندی جداگانه به او داده است و یا به واسطه دلایل قانونی مانند عدم پرداخت نفقه و یا عسر و حرج ایجاد می‌شود. در صورت اثبات این امور دادگاه مرد را ملزم به طلاق دادن زن کرده و در صورت امتناع خود از جانب مرد زن را طلاق می‌دهد.
اما وکیل در طلاق از جانب زن چه ضرورتی دارد؟ در زمانی که زن میخواهد تقاضای طلاق کند باید اموری را اثبات کند که این کار دشوار و دارای پیچیدگی است. مثلا اگر مرد به نحو مشروط به زن حق طلاق داده باشد، حصول شرط باید توسط زن اثبات شود. یا اگر زن مدعی عسر و حرج باشد، باید حتما این عسر و حرج اثبات شود.
همچنین تکلیف برخی از حقوق زن مانند مهریه، نفقه و حضانت فرزندان باید مشخص شود. در این نوع از طلاق بدلیل اینکه توافقی بین زن و مرد در کار نیست، احتمال پایمال شدن حقوق زن یا مرد وجود دارد. پس حضور یک وکیل در طلاق توسط زن چه از جانب زن و حتی از جانب مرد به تامین بهتر حقوق وی کمک بسیاری خواهد کرد.
وکیل طلاق از طرف مرد
حق طلاق در اختیار مرد است. البته مرد برای طلاق دادن زن باید مراحلی را طی کند. همچنین او باید تمام حقوق مالی زن را نیز بپردازد. مهمترین مزیت استفاده از وکیل در طلاق از جنب مرد این است که در هیچ مرحله ای از مراحل مانند داوری یا دادگاه دیگر نیازی به حضور مرد نخواهد بود. همچنین با توجه به اینکه موضوع طلاق دارای رسیدگی ۳ مرحله ای است،‌ استفاده از وکیل مجرب و خبره می‌تواند به کاهش زمان پرونده و تسریع امر کمک بسیاری کند.
هزینه وکیل طلاق
یکی از مهمترین سوالاتی که می‌شود این است که هزینه وکالت در طلاق چقدر است؟‌ حقالزحمه وکلا بر اساس توافق میان موکل و وکیل تعیین می‌شود. اما در صورت عدم تعیین حق‌الوکاله بر اساس تعرفه ای که برای وکلا تعریف شده است مبلغی بین ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان برای دعاوی خانواده می‌توان گرفت.
به طور متدوال در حال حاضر بسته به شرایط پرونده و شهرستان محل طرح دعوا و نیز تبحر و تجربه وکیل مبالغی برای حق‌الزحمه وکالت اخذ می‌شود. باید دانست که ممکن است این اعداد کاملا تغییر کنند.
برای طلاق توافقی به طور میانگین مبلغی حدود ۳ تا ۶ میلیون تومان برای هر نفر به وکیل باید پرداخت. این هزینه برای طلاق از جانب زن به دلیل سختی و پیچیدگی بیشتر متفاوت بوده و مبلغی بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان و حتی بالاتر پرداخت می‌گردد. در مورد طلاق از جانب مرد به دلیل اینکه کار کمی ساده تر است، هزینه ای بین ۳ تا ۱۰ میلیون تومان به نحو متغیر برای حق الزحمه وکیل در نظر باید گرفت. البته هزینه طلاق توافقی بدون وکیل کمتر خواهد بود ولی به علت طولانی شدن روند و صرفه جویی در زمان و انرژی، بهتر است این کار را به وکیل بسپارید.
مدت زمان گرفتن طلاق با وکیل
همانطور که حق الزحمه وکیل بسته به شرایط ممکن است متغیر باشد، زمان حصول نتیجه در پرونده‌های طلاق نیز با توجه به شرایط پرونده متغیر خواهد بود. بنابراین تنها می‌توان به شکلی تقریبی از زمان طلاق گرفتن سخن گفت.
در پرونده‌های طلاق توافقی اگر زوجین خودشان دعوا را دنبال کنند، زمانی بین ۳ تا ۶ ماه زمان لازم است اما اگر کار به وکیلی ماهر سپرده شود، ممکن است در زمانی بین یک تا دو ماه پرونده مختومه گردد. در پرونده‌های طلاقی که زن درخواست طلاق داده است، به دلیل پیچیدگی بیشتر، با اقدام خود زن ممکن است زمانی بین دو تا سه سال مورد نیاز باشد اما اگر از خدمات وکیل بهره‌مند شوید غالبا ظرف مدت یک سال طلاق به سرانجام می‌رسد. طلاق توسط مرد نیز به زمانی حدود ۶ ماه نیاز دارد.
مهمترین وظایف وکیل طلاق چیست؟
به طور خلاصه مزایای استفاده از وکیل در پرونده طلاق عبارت است از:
پیگیری پرونده به نحوی تخصصی و حرفه ای به شکلی که خیال فرد از انجام به موقع امور آسوده است.
عدم مواجهه زوجین با یکدیگر یا مواجهه کمتر در روند رسیدگی به پرونده.
تسریع در روند انجام پرونده و جلوگیری از اتلاف بیهوده وقت.
انتخاب بهترین راه برای حصول نتیجه مورد نظر.
تضمین بهتر حق و حقوق مالی و غیرمالی فرد به دلیل آگاهی وکیل نسبت به این حقوق.
جلوگیری از ضرر وزیان مالی.
بنابراین گرچه مراجعه به وکیل در طلاق مستلزم هزینه است اما با توجه به محاسن این کار بسیار مقرون به صرفه بوده و در وقت و پول شما صرفه‌جویی خواهد کرد.
ویژگی‌های یک وکیل طلاق خوب
وکلا می‌توانند در هر موضوعی از موضوعات حقوقی اعلام قبول وکالت کنند. اما باید بدانید که موضوعات حقوقی مانند طلاق کاملا تخصصی بوده و برای اینکه به نتیجه بهتر برسید باید با وکلایی همراه شوید که در زمینه خانواده تخصص و دانش و تجربه کافی داشته باشند. بهترین راه برای شناخت یک وکیل خوب نگاه به تجارب و موفقیت‌های او در پرونده‌هایش است.
ایرنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
وکیل,طلاق,دعوا,
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا