زنان با مشاغل خانگی ستونی استوار و امیدوار کننده برای اقتصاد خُرد
1401/05/01 - 08:32
تاریخ و ساعت خبر:
140049
کد خبر:

زنان با مشاغل خانگی ستونی استوار و امیدوار کننده برای اقتصاد خُرد

بانوی هنرمند و شاغل در خانه از شهرستان ایوان ، گفت: فکر اشتغال خانگی با تعریف ها و استقبال های خوب خانواده و دوستان از محصولات خانگی که برای خودمان درست می کردم ، قوت گرفت. خداروشکر اکنون از طریق فضای مجازی و راه اندازی صفحه ای در اینستاگرام به تبلیغ محصولاتم می پردازم و رضایت مشتری ها به حدی است که اعلام رضایت شان خود بهترین تبلیغ برای کارم است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - از ایلام - رقیه ویسی: مشاغل یکی از عرصه های با قدمت تولید و اشتغال بوده است که در جوامعی با تاریخ کهن چون ایران شواهد و مستندات قابل دسترسی نیز از اهمیت آن در دوره های مختلف وجود داد. اما شاید مفهوم اشتغال خانگی و رونق گرفتن آن در عصری که به عصر دیجیتال و تکنولوژی معروف است، امری کم صرفه و به دور از شرایط شهرنشینی تبدیل شده باشد در حالیکه کارآفرینی خانگی و ایجاد شبکه خانوادگی مشاغل خانگی علاوه بر اینکه کاهش بیکاری را همراه دارد به افزایش تولید و توان اقتصادی جامعه نیز کمک زیادی می‌کند. از آنجایی که زنان خانه دار و دختران و پسران جویای کر 40 تا 50 درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند که اگر برای این افراد شغل و کار مشخصی تعریف شود تا آنان در خانه به فعالیت مشغول شوند، مشکل بیکاری آنان حل شده و بخشی از هزینه‌های خانواده‌ها نیز تامین می‌شود. از سوی دیگر کارآفرینی فقط به ایجاد یک روش برای اشتغالزایی در محیطی کارخانه‌ای یا کارگاهی نیست بلکه هر فعالیتی در هر مکانی بتواند اشتغال ایجاد کند کارآفرینی محسوب می‌شود. در حقیقت توسعه مشاغل خانگی یک نوع استفاده بهینه از انرژی و توان افراد در محیطی آرام مانند خانه است. بطوریکه ما می‌توانیم از خانه‌ها به عنوان مکان‌هایی برای تولید کالا و خدمات استفاده کنیم.

خبرنگار طنین یاس در این روزهای که برای گذران زندگی راحت تر خانواده باید دست به دست هم بدهند و مرد و زن در کنار یکدیگر مایحتاج گذران زندگی را تأمین کنند، به سراغ یکی از کارآفرینان نمونه شهرستان ایوان رفته است ...
* لطفا آنطور که دوست دارید خوانندگان ما با شما آشنا شوند خودتان را معرفی کنید.
رقیه ویسی هستم، متولد 1354 در شهرستان ایوان از توابع استان ایلام، متأهل و دارای دو فرزند دختر 18 و 14 ساله و فرزند شهید هستم. تحصیلاتم در مقطع کارشناسی ادبیات بود که بدلیل ازدواج و سپس بچه داری و بخاطر اهمیت خانواده و البته نبود وقت کافی، نتوانستم تعدادی از واحدها را بگذرانم و نیمه تمام ماند، ولی هنوز در فکر اتمام آن هستم.
* همسرتان به چه کاری مشغول است؟
شوهرم کار ثابت ندارد قبلا شغل جوشکاری و کمباینداری داشتیم؛ اما بدلیل جراحی های روی گردن و کمر، دیگر قادر به انجام کار سخت نیست، ولی در کارها کمک حال من است.
* از کار و موفقیت های تان برای مان بگویید
تقریبا 4 سال است در بحث مشاغل خانگی با تهیه ترشیجات کارم را شروع کردم و الان نیز تنوع بیشتری به فعالیت ها دادم. از جمله در تهیه: انواع و اقسام ترشیجات، رب گوجه، رب انار، آب انار، زیتون پرورده، کشمش، ترشک، کشک، دوغ محلی، کره محلی، روغن حیوانی، لواشک، سرکه سیب خانگی، ترخینه، و ... فعال هستم. این را هم اضافه کنم که کل ترشیجات من با نمک طبیعی دریا درست می شود که مضرر نباشد.
یک باغ کوچک داریم با درختان گردو، انار، انجیر، زردآلو، توت و ... که از محصول آنها استفاده می کنم. رب انار، مربای انجیر، انجیر خشک، مربای توت، توت خشک، لواشک زردآلو و ... که بدانید اغلب مشتقات حاصل دسترنج خودمان است.

* چرا و چگونه به شغل علاقمند شدید و مشوق شما چه کسانی بودند؟

جرقه و ایده اولیه آنجا زده شد که ترشی برای مصرف شخصی درست می کردم، افرادیکه از ترشی هایم تناول می کردند، تعریف و تمجید می شد که چرا برای فروش درست نمی کنم! قطعا مشتری های خوبی خواهم داشت، من نیز کم کم با مقدار کم ترشی و با هزینه 400- 500 هزار تومان شروع کردم که به مرور، کارم در تهیه محصولات تنوع بیشتری به خود گرفت و خداروشکر مشتریانم نیز استقبال خوبی داشتند و از درآمدم رضایت دارم؛ کلا با مهارت خاص خودم هر کاری را انجام می دهم.
* غیر از این کار، به امور دیگر هم مشغول هستید؟
بله. خیاطی، پرده دوزی. (با لبخند) حتی از استانهای دیگر برنج محلی، چای، پارچه برای فروش می آورم و درآمد خوبی برایم دارد. البته پرورش مرغ و جوجه محلی هم دارم. همچنین کاشت سبزیجات معطر و استفاده آن در محصولاتم نیز هست. چون مشک برقی دارم با خرید شیر محلی آن را به ماست و مشتقات آن (دوغ، کره، روغن محلی، روغن حیوانی، توف، کشک، پنیر ...) تبدیل می کنم.
مثلا دوغ نعناعی که تحویل مشتری می دهم، نعناع آن را خودم کشت می کنم. سبزی کاری (شوید، جعفری، نعناع، ...) از بازار نمی گیرم، دوست دارم دست رنج خودم باشد. از کوه بنه تر (ونوشک) در فصل خاص خودش را برداشت و خشک یا فریز می کنم برای دوغ استفاده می کنم تا مزه بخصوصی بخود بگیرد.

* همسر شما در کارها پشتیبانتان بودند یا مخالف اینگونه کار کردن شما بودند؟
همسرم نه تنها ساز مخالف نزدند بلکه همواره مشوقم بودن و در کارها نیز کمک کارم بودند.
* نظر فرزندان شما درباره کارتان چه بود؟
اوایل برایشان سخت بود. آن را عیب و عار می دانستند و می گفتند انجام اینکار زشت است؛ الان که بزرگتر و داناتر شدند و می بینند خیلی ها بدین شکل درآمدزایی می کنند و در کارها نیز کمکم می کنند.
* چگونه بازاریابی می کنید و محصولات و کالاها را به فروش می رسانید؟
از طریق فضای مجازی و راه اندازی صفحه ای در اینستاگرام به تبلیغ محصولاتم در قالب کلیپ و عکس اقدام دارم. مشتری ها آنقدر به کارم ایمان دارند بعد از خرید و پسندیدن، به مُبلغی چهره به چهره برایم تبدیل شدند.
* ظاهرا ذوق هنری هم دارید و به کار عکاسی علاقه دارید؟
از بچگی دوستدار طبیعت بودم، آن زمان با دوربین عکاسی شخصی که داشتم از طبیعت عکس می گرفتم و چاپ می کردم. الان هم با گوشی های جدید از هر چیزی که زیباست عکاسی می کنم و برای کانال های شهرستان ارسال می کنم. خیلی دوست داشتم نمایشگاهی از عکس هایم دائر می کردم. آنقدر کارم را دوست داشتم که همه تصاویر زیبای طبیعت را داخل چند رم ذخیره کردم تا زمانی به آرزویم که راه اندازی نمایشگاه است برسم؛ البته به کار تکثیر گل هم علاقه دارم و آن را انجام می دهم.
* این کارها به وظایف مادری شما لطمه نزده است؟
خیر. هم به کار خانه داری، هم زندگی شخصی و فرزندانم می رسم و هم کسب و کارم را دارم و مشتری ها را راه می اندازم و دوست دارم کار تمیز هم تحویل مشتری بدهم.

* اشتغال و کارآفرینی را چگونه معنی می کنید؟
قطعا شغل فقط اداری و پشت میزنشین بودن نیست. به نظرم هیچکاری نشد ندارد و فقط غیرت می خواهد. زن و مرد هم ندارد هرجا باشد می توان لقمه ای نان حلال در آورد. خیلی ها در همین فضای مجازی وقت خود را به بطالت می گذرانند در صورتیکه می شود درآمد ایجاد کرد و بجای بهانه کرایه های سرسام آور مغازه ها از آن بهره بگیرند.
* توصیه شما به بانوان جهت انجام مشاغل خانگی چیست؟
برخی را می بینم محتاج دست این و آن هستند یا گدایی می کنند در صورتی که با همین شغل های ساده می توانند خرج یک زندگی را در بیاورند. برخی استعداد دارند اما استفاده نمی کنند. خداوند به هر کسی یک توانایی داده، برخی تن به کار می دهند برخی نمی دهند؛ اگر بخواهید شروع کنید با پول کم هم می شود ولو با قرض هم شده شروع کنید. حقیقتا می بینم بانوانی که برای خرید سبزی آماده مراجعه می کنند، تا حدودی کارشان برایم ناراحت کننده است که چرا وقت نمی گذارند خودشان سبزی بخرند که هزینه هم برایشان کمتر در بیاید. با وجود کمر درد و آرتروز وقتی مشتری از کارم راضی باشد ذوق و روحیه خاصی برای ادامه کار پیدا می کنم.
* از انجام اینکار چه احساسی دارید؟
واقعا خوشحالم و حس خوبی دارد که از عهده یک کاری بر می آیم و مفید هستم. وقتی در بازار کالایی وجود دارد که می توانم آن را بخرم ولی خودم توانایی درست کردن آن را دارم و انجامش می دهم خوشحال کننده است.
* از مسئولین چه تقاضایی دارید؟
در حالیکه فرزند شهید هستم 2 سال است به بنیاد شهید درخواست وام خود اشتغالی دادم ولی تاکنون نتیجه ای نگرفتم. تنها درخواستم حمایت و دریافت وام است، دوست دارم بسیج در این کار با اعطای وام به من کمک کند؛ با وجود اینکه تاکنون وام خوداشتغالی و کمکی از جایی دریافت نکردم، درآمد ماهیانه ام از یک کارمند بهتر است. اگر حمایت بشوم می توانم اشتغالزایی کرده و چند نفر را مشغول بکار کنم و حتی برای خرید یخچال مخصوص و تهیه مکانی که همه بتوانند دسترسی راحت به محصولاتم جهت خرید داشته باشند اقدام کنم. حتی به فکر این هستم بسته های 200 گرمی گوشت، مرغ، لوبیا و سبزی و هر آنچه نیاز یک خانه است را مهیا کنم.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان با مشاغل خانگی ستونی استوار و امیدوار کننده برای اقتصاد خُرد
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا