گهواره ای که حوائج را برطرف می‌کند /مراسم مختک بندی در بوشهر
1402/05/04 - 10:55
تاریخ و ساعت خبر:
151609
کد خبر:

گهواره ای که حوائج را برطرف می‌کند /مراسم مختک بندی در بوشهر

مختک گردانی به عنوان یکی از آئین های سنتی بوشهر، با توسل بر کودک شش ماهه امام حسین(ع) برکات زیادی داشته و حوائج بسیاری را برطرف کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - از بوشهر؛ «مختک» که در زبان بوشهری به معنای گهواره است هم‌زمان با عزاداری سراسر کشور در شب هفتم محرم در بوشهر با پارچه‌هایی تزئین می‌شود؛ «مختک بندی» و «مختک گردانی» یکی از آیین و رسوم قدیمی بوشهری ها در عزای کودک شش ماهه امام حسین(ع) است.
شرح حال این آئین را امروز از زبان آسیه افسری یکی از خادمان قدیمی این آئین می‌شنویم و لحظاتی با وی همکلام خواهیم شد.
افسری در ابتدا گفت: این آئین از زمان های قدیم بوده است یعنی قدمتش تازه یا مربوط به ۶۰ یا ۷۰سال پیش نیست شاید بالغ بر ۱۵۰ سال عمر دارد.

وی حال و هوای این مراسم را توصیف کرد و ادامه داد: شب هفتم با عده‌ای از بانوان گهواره را از منزل بانی حسینیه با گل و گلاب و شیرینی به حسینیه می آوریم و همانجا لالایی می خوانیم، تکانش میدهیم و به یاد شش ماهه امام حسین(ع) مرثیه‌سرایی می‌کنیم.
افسری برکاتی از این گهواره دیده بود برکاتی که آن‌ها را معجزه تلقی میکرد و می‌گفت: ما هر چیزی که الان داریم لطف و کرم همین باب الحوائج هست. خیلی ها حاجت روا شدند؛ مریض هایی که شفا گرفتند و بانوانی که مادر شدند، همگی خود را مدیون باب الحوائج امام حسین(ع) می‌دانند.
وی از سال‌های خدمتش در این دستگاه گفت و اظهار کرد: من از ۱۷سالگی شروع به خواندن کردم و الان ۵۵سالی است که الحمدالله خادمی و نوحه خوانی اباعبدالله الحسین(ع) را انجام میدهم.
حال و هوای مختک گردانی و لالایی خوانی سنتی بوشهری را در ادامه و در قالب کلیپی کوتاه با خوانش فرزانه سناسیری تقدیم مخاطبان زنان نیوز خواهد شد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ایین عزاداری، استان بوشهر، مختک گردانی، بزگداشت حضرت علی اصغر(ع)، عزاداری کودک ششه ماه حسین بن علی (ع)،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا