سبک زندگی شیرین یزدی هاو رکوردارشدنشان در دیابت
1402/08/29 - 08:47
تاریخ و ساعت خبر:
176666
کد خبر:

سبک زندگی شیرین یزدی هاو رکوردارشدنشان در دیابت

استان یزد براساس آخرین مطالعات براساس معیار هموگلوبین ای وان سی(HBA۱c) رتبه اول را دارد ولی به رغم رتبه اول شیوع دیابت در کشور، به لحاظ آگاهی و پوشش درمانی دیابت وضعیت خوبی در کشور با اختصاص رتبه هشتم دارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - دیابت نوعی بیماری متابولیکی (مربوط به متابولیسم بدن) و یکی از شایع ترین بیماری های غدد است که با سطح قند خون بالا (گلوکز) همراه است و به دنبال نقص در ترشح انسولین یا عملکرد آن یا هر دو ایجاد می‌شود. سطح بالای گلوکز خون (هیپرگلیسمی) می‌تواند منجر به مشکلات جدی در سلامت شود.

در واقع انسولین هورمونی است که از غدد پانکراس که واقع در پشت و زیر معده است ترشح می‌شود. پانکراس انسولین را به جریان خون منتقل می‌کند. انسولین در گردش باعث می‌شود، که قند وارد سلول‌های بدن شده و مقدار قند موجود در خون را کاهش می‌دهد. همانطور که میزان قند خون شما کاهش می‌یابد، ترشح انسولین از پانکراس نیز کم می‌شود.
استان یزد براساس آخرین مطالعات براساس معیار هموگلوبین ای وان سی(HBA۱c) رتبه اول را دارد ولی به رغم رتبه اول شیوع دیابت در کشور، به لحاظ آگاهی و پوشش درمانی دیابت وضعیت خوبی در کشور با اختصاص رتبه هشتم دارد به طوری که ۷۳ درصد مردم یزد نسبت به این بیماری گاهی دارند و ۴۵ درصد نیز تحتعلی رغم این که بسیاری افراد از بیماری خود مطلع هستند و برای درمان نیز به مراکز درمانی و پزشکان مراجعه می‌کنند ولی درمان موثر تنها ۲۶ درصد بیماران دیابتی در استان را شامل می‌‍شود و ضرورت دارد با اهتمام بیشتر به درمان موثر دیابت از بروز عوارض این بیماری پیشگیری شود.
کارشناسان بر این باورند که بالا بودن شیوع دیابت در میان یزدی‌ها ناشی از فرهنگ مردم در مصرف انواع شیرینی و نبات با چای و تنوع زیاد شیرینی های سنتی با قند زیاد در این استان در کنار عواملی مانند سبک نامناسب زندگی، عوامل ژنتیکی، اضطراب و تمایل خانواده‌ها به‌ویژه جوانان به مصرف غذاهای آماده عنوان می‌کنند.
اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و پرفشاری خون همزمان با سراسر کشور در هفته دیابت در یزد در حال انجام است
بیماریابی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها، اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و پرفشاری خون از اهداف اجرای این پویش ملی هستند.
پویش ملی غربالگری دیابت و پرفشاری خون برای ارتقای سلامت خانواده در شبکه‌های بهداشتی درمانی روستایی و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر و ۹۳ شهر مجری پزشک خانواده شهری به میزان ۱۰۰ درصد جمعیت هدف صورت می‌گیرد
کلیه افراد ۱۸ سال و بالاتر ایرانی ساکن در استان و بانوان باردار در همه گروه‌های سنی می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت در سطح استان جهت اندازه گیری فشارخون و سنجش قند خون به صورت ناشتا اقدام می کنند.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
دیابت،یزد،سبک زندگی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا