تحلیلی بر پیش نیازهای تحقق شعار سال
1403/01/08 - 11:15
تاریخ و ساعت خبر:
191418
کد خبر:

تحلیلی بر پیش نیازهای تحقق شعار سال

جهش تولید با مشارکت مردم یک رویکرد اقتصادی است. این ایده با تکیه بر مشارکت فعال مردم در فرآیندهای تولیدی و توسعه اقتصادی می‌تواند به بهبود عملکرد اقتصادی و افزایش بهره‌وری کمک کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - از خوزستان، مسعد سلیتی طی یادداشتی در خصوص علت نام گذاری شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری با موضوع جهش تولید با مشارکت مردم افزود: این رویکرد معمولاً شامل ایجاد فرصت‌های مشارکت مردمی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، ایجاد کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، ترویج کارآفرینی و نوآوری، توسعه زیرساخت‌های اقتصادی محلی و النهایه تولید، اشتغال‌زایی، کارآفرینی و نوآوری است.
دعوت رهبری از مردم برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید می‌تواند نقش بسیار مهمی در تحقق اهداف اقتصادی و جهش تولید ایفا کند. وقتی‌که رهبران اقتصادی و سیاسی به مردم اعتماد کنند و آن‌ها را به‌عنوان شریکان اصلی در فرآیند توسعه ملی موردتوجه قرار دهند، باعث ایجاد یک محیط مطمئن و پایدار برای سرمایه‌گذاری و توسعه اقتصادی خواهد شد.
مقام معظم رهبری با برقراری ارتباط مثبت با مردم و گوش دادن به نیازها و مشکلات آن‌ها، به شکل فعال تشویق‌کننده و خواهان مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی شدند. این امر می‌تواند به ایجاد فرصت‌های مشارکت مردمی، ارتقاء اعتمادبه‌نفس و اعتماد اجتماعی، تشویق به مشارکت فعال و ایجاد ارتباط مثبت با مردم کمک کند.

درخواست رهبر انقلاب از مردم برای مشارکت در تولید به‌منظور، ایجاد شرایط اقتصادی بهتر، ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری، تحقق رشد اقتصادی، افزایش توانمندی‌های ملی و ارتقاء رفاه اجتماعی است.
اما باید توجه داشت که تحقق جهش تولید با مشارکت مردم نیازمند ایجاد شرایط و الزاماتی است که شهروندان را ترغیب به مشارکت در فرآیندهای تولیدی و اقتصادی خواهد کرد.
تصویب مقررات مناسب و ارتقاء سیاست‌ها و قوانین حمایتی از کارآفرینی و نوآوری و قانونمندی و رعایت آن‌ها به‌منظور تشویق فعالیت‌های اقتصادی مشارکتی عاملی تأثیرگذار در تحقق جهش تولید با مشارکت مردم و ترغیب شهروندان به مشارکت در فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی است، مقررات باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که ارتقاء تولید و مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی را تشویق کنند.
امنیت اقتصادی اهمیت زیادی در ایجاد زمینه‌های مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی دارد که با حفظ زیرساخت‌های مهم اقتصادی و منابع طبیعی و فناوری‌های حیاتی، مقابله با تهدیدات امنیتی ازجمله سایبری، اقتصادی و سیاسی و حفظ فضایی امن برای تحقق جهش تولید، ایجاد اطمینان و پایداری اقتصادی جهت اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران و حفظ حقوق مالکیت معنوی و مادی به وجود می‌آید.
مبارزه با فساد می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در مشارکت مردم در تولید داشته باشد؛ زیرا فساد ارتقاء اقتصادی و اجتماعی را مختل کرده و افراد را از مشارکت در فعالیت‌های تولیدی منع می‌کند. مبارزه با فساد منجر به افزایش اعتماد عمومی به‌نظام اقتصادی و دولت و ترغیب افراد به مشارکت در فعالیت‌های تولیدی، افزایش شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی و دولتی و تضمین عدالت در فرآیندهای تصمیم‌گیری اقتصادی، افزایش امکان دسترسی به منابع و ارتقاء روحیه کارآفرینی منجر شود، مواردی که به افزایش مشارکت مردم در فعالیت‌های تولیدی کمک می‌کند.
دادرسی عادلانه از اهمیت بسزایی برخوردار است و تأثیر مثبت گسترده‌ای برجهش تولید با مشارکت مردم خواهد داشت، این موضوع اعتماد عمومی را تقویت کرده، انگیزه مردم برای مشارکت در فعالیت‌های تولیدی را افزایش داده و به بهبود عملکرد اقتصادی کشور منجر می‌شود، دادرسی عادلانه به افزایش اعتماد عمومی به سیستم قضایی و دولت و ترغیب شهروندان به مشارکت در فعالیت‌های تولیدی، تضمین حقوق مالکیت و قراردادها، کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و حفظ نظم اقتصادی و جهش تولید می‌گردد.
دسترسی به اینترنت پرسرعت تأثیر مهمی برجهش تولید دارد، اینترنت، به‌عنوان یک ابزار قدرتمند، منجر به اشتراک‌گذاری دانش و منابع اطلاعاتی، ارتباطات تجاری و بازاریابی و بهبود دسترسی به بازارهای جهانی و توسعه کسب‌وکارها، ترویج کارآفرینی و نوآوری و توسعه فناوری و ارتقاء صنایع خواهد شد.
همچنین ارائه آموزش‌های مرتبط با فرآیندهای تولید و کسب‌وکار به مردم به‌منظور افزایش دانش و توانمندی‌های آن‌ها، تشویق به فرهنگ کارآفرینی و نوآوری به‌منظور افزایش مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی، فراهم کردن فرصت‌های مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با توسعه صنایع و فرآیندهای تولیدی، ارائه پلتفرم‌ها و فضاهایی برای مشارکت مردم در فرآیندهای تصمیم‌گیری و ایجاد ایده‌های نوآورانه، تسهیل و آسان‌تر کردن فرآیند راه‌اندازی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به‌منظور تشویق مردم به فعالیت‌های تولیدی، ارائه تسهیلات مالی و کاهش مالیات برای کسب‌وکارهای فعال در تحقق جهش تولید مشارکت، ارائه تشویق‌ها و پاداش‌های مرتبط با نوآوری و توسعه فناوری به‌منظور تحریک افراد به ایجاد راهکارهای نوآورانه در تولید، تشویق و حمایت از کسب‌وکارهای محلی و اقتصاد اشتراکی به‌منظور توسعه اقتصاد محلی و ارتقاء رفاه اجتماعی، سرمایه‌گذاری در ارتقاء زیرساخت‌های تولیدی و اقتصادی مانند حمل‌ونقل، انرژی و فناوری به‌منظور افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها. بهره‌برداری از منابع محلی و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی محلی به‌منظور ایجاد فرصت‌های توسعه محلی، ارائه فرصت‌های آموزش حرفه‌ای و توسعه مهارت‌های فنی برای افراد به‌منظور افزایش توانایی‌های تولیدی، استفاده از فناوری‌های نوین به‌منظور تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و ایجاد فرصت‌های نوآوری بخشی از اقداماتی که برای تحقق جهش تولید الزامی است.
ضمناً دعوت از ایرانیان خارج از کشور و اعطای فرصت به آن‌ها که می‌توانند با داشتن تجربیات بین‌المللی، دانش فنی و مدیریتی، سرمایه‌گذاری‌های خارجی و ارتباطات بین‌المللی نقش مهمی در جهش تولید و توسعه صنایع مختلف و ارتقاء فناوری در ایران خواهند شد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شعار سال 1403، جهش تولید با مشارکت مردم ، تحقق جهش تولید، ملزومات جهش تولید
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا