ماه مبارک رمضان، فرصت طلایی احیای آرامش روانی خانواده / بالا رفتن سرانه همدلی و همصحبتی اعضای خانواده پای سفره سحری و افطار
1403/01/08 - 12:49
تاریخ و ساعت خبر:
191423
کد خبر:
طلبه و فعال اجتماعی :

ماه مبارک رمضان، فرصت طلایی احیای آرامش روانی خانواده / بالا رفتن سرانه همدلی و همصحبتی اعضای خانواده پای سفره سحری و افطار

یک کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه اعضای خانواده در ماه رمضان، زمان بیشتری به‌ویژه هنگام سحر و افطار با یکدیگر می‌گذرانند، گفت:در ماه مبارک معمولاً همه اعضا در سفره سحر و افطار کنار هم هستند و در صورتی که آداب این ماه در تقوای لسانی و احترام به والدین و کودکان رعایت شود، این ارتباطات موجب بهبود سلامت روان افراد و ایجاد صمیمیت میان افراد خانواده می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - _سیستان و بلوچستان ، رقیه پودینه طلبه و فعال اجتماعی در گفتگو با خبر نگار زنان ایران در خصوص ارتباط و تاثیر روزه و عبادت بر زندگی فردی و اجتماعی و خانواده گفت : نقش روزه در سلامتی روان و طهارت روح به مراتب بیشتر از فواید جسمی آن است،و از آنجایی که ماه مبارک رمضان ماه خودسازی است در نتیجه روزه تأثیر بیشتری در این امر دارد.
وی گفت : ارتباط با معبود در این ماه مبارک، عامل مهمی در ایجاد آرامش فردی و به دنبال آن آرامش خانواده و جامعه است؛ زیرا انسان تحت تأثیر تعالیم دینی در این ماه و فضای معنوی حاکم بر آن، با پروردگار ارتباط بیشتری برقرار می‌کند و آرامش در پرتو روزه‌داری، افزون بر فواید کم‌خوری می‌تواند باعث سلامتی جسمی نیز بشود.
پودینه گفت : حذف عبادات و باورهای دینی در زندگی فردی و خانوادگی، مشکلات متعددی را ایجاد میکند که خداوند در قرآن از آن به زندگی تنگ و سخت یاد کرده است و می فرماید: ( و هر کس از یاد من روی گرداند، همانا برایش زندگی دشواری خواهد بود). در تفسیر این آیه شریفه آمده است: (زندگی آرام و شیرین فقط در پرتو یاد و ذکر خداست).بنابراین ترک عبادت، آرامش و لذت را از زندگی انسان سلب می‌کند و موجب اضطراب، حیرت و حسرت می‌شود.
وی افزود : متأسفانه یکی از معضلات جامعه امروز، نبود آرامش و وجود تنش‌ها، استرس‌ها و ناراحتی‌هایی است که گاه به صورت افسردگی و گاه به صورت خشم و عصبانیت جلوه می‌کند و به طور طبیعی دیگر کارکردهای خانواده را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. در تحقیقات علمی اثبات شده است که افراد دارای اعتقادات مذهبی قوی‌تر از سلامت روان بالاتری نیز برخوردارند.
فعال اجتماعی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف و کارکردهای خانواده،ایجاد آرامش روانی و سکون قلبی است گفت: آرامش روانی زن و شوهر و به دنبال آن فرزندان در سایه برقراری روابط عاطفی است وبا توجه به آیات الهی می توان گفت از نشانه‌های خداوند این است که از نوع خودمان همسرانی برای ما آفرید تا در کنار آن‌ها آرامش یابیم و میانمان دوستی و رحمت قرار داد.
پودینه افزود : اعضای خانواده به عنوان یک جامعه کوچک در این ماه، زمان بیشتری به‌ویژه هنگام سحر و افطار با یکدیگر می‌گذرانند. شاید در دیگر ایام به دلیل مشغله‌های کاری و تحصیلی، زمان صرف غذا و حضور در منزل برای هر یک از اعضای خانواده متفاوت باشد؛ اما در ماه مبارک معمولاً همه اعضا در سفره سحر و افطار کنار هم هستند و در صورتی که آداب این ماه در تقوای لسانی و احترام به والدین و کودکان رعایت شود، این ارتباطات موجب بهبود سلامت روان افراد و ایجاد صمیمیت میان افراد خانواده می‌شود. بسیار دیده شده است که میان همه اعضای خانواده به دلیل روزه داری، همکاری بیشتری نیز برای انجام امور منزل مانند آماده کردن افطار و سحر وجود دارد.
وی در پایان گفت : روزه‌داری یکی از بهترین فرصت‌ها برای ایجاد محبت و درک متقابل و احساس نزدیکی میان اعضای خانواده است.
انتهای پیام/*-

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ماه رمضان، آرامش روانی خانواده، برکات ماه رمضان ، رمضان و استحکام بنیان خانواده
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا