بهبود کیفیت تصاویر MRI با غباری از الماس
1403/02/13 - 09:37
تاریخ و ساعت خبر:
192797
کد خبر:

بهبود کیفیت تصاویر MRI با غباری از الماس

کشف غیر منتظره یک دانشمند در مؤسسه سیستم‌های هوشمند ماکس پلانک در اشتوتگارت، ممکن است انقلابی در تصویربرداری پزشکی ایجاد کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - این دانشمند دریافت که غبارهای از جنس ذرات الماس به اندازه چند نانومتر که برای یک هدف کاملاً متفاوت در نظر گرفته شده بودند، در یک آزمایش تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی به خوبی می‌درخشیدند و درخشش آنها بسیار روشن‌تر از ماده کنتراست‌دهنده نظیر فلز سنگین گادولینیوم است.
شاید در آینده بتوان از آن به عنوان یک ماده کنتراست جدید برای MRI استفاده کرد. البته غبارهای نانویی از جنس الماس در تحویل دارو به درمان سلول‌های تومور قابل استفاده هستند.
برخی از بزرگترین اکتشافات جهان به طور تصادفی اتفاق افتاده است. در حالی که کشف پتانسیل غبار الماس به عنوان یک عامل کنتراست MRI آینده ممکن است نقطه عطفی در تاریخ علم در نظر گرفته نشود، با این وجود خواص تقویت کننده سیگنال آن یک یافته غیر منتظره است که ممکن است امکانات جدیدی را فراهم کند.
گادولینیوم فلز سنگینی است که در کلینیک‌ها برای تشخیص تومور، التهاب یا ناهنجاری‌های عروقی از ۳۰ سال پیش تاکنون استفاده می‌شود. روشنایی این فلز تصویر مناطق آسیب‌دیده را تقویت می‌کند. با این حال، هنگامی که به جریان خون بیمار تزریق می‌شود، گادولینیوم نه تنها به بافت تومور بلکه به بافت سالم اطراف نیز می‌رود.
گادولینیوم در مغز و کلیه‌ها باقی می‌ماند که ماه‌ها تا سال‌ها ممکن است در آنجا سکنی‌گزیند. اثرات طولانی مدت گادولینیوم بر بیمار هنوز مشخص نیست. گادولینیوم همچنین باعث ایجاد برخی عوارض جانبی دیگر می‌شود. جستجوی جایگزینی برای آن سال‌هاست که در حال انجام است.
آیا غبار الماس می‌تواند به یک جایگزین قابل تحمل تبدیل شود؟ ژلنا لازوویک زینانتی از محققانی که روی غبار الماس برای هدفی کاملا متفاوت کار می‌کرد، دریافت هنگامی که ذرات ۳ تا ۵ نانومتر غبار الماس را در کپسول‌هایی از ژلاتین قرار می‌دهد، اتفاق شگفت‌انگیزی رخ می‌دهد.
ژلنا می‌گوید: من قصد داشتم از این گرد و غبار فقط برای گرم کردن کپسول‌های حامل دارو استفاده کنم. من از گادولینیوم برای ردیابی موقعیت ذرات گرد و غبار استفاده کردم. قصد داشتم بفهمم که آیا کپسول‌ها در داخل بدن خوب گرم می‌شوند. به دلیل نشست گادولینیوم از این آزمایش ناامید شدم. تصمیم گرفتم که گادولینیوم را کنار بگذارم. وقتی چند روز بعد تصاویر MRI را گرفتم، در کمال تعجب، کپسول‌ها هنوز روشن بودند. وای، این جالب است، من انتظار آن را نداشتم.
ژلنا با تزریق گرد و غبار الماس به جنین مرغ زنده، این آزمایش را گسترش داد. او فهمید در حالی که گادولینیوم در همه جا پخش می‌شود، نانوذرات الماس در رگ‌های خونی باقی مانده بودند.
به نقل از ستاد نانو، اگر گرد و غبار الماس توسط بیماران به خوبی تحمل شود، این پتانسیل را دارد که به یک گزینه جدید برای کنتراست دادن استفاده شود.
ایسنا
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فناوري نانو اطلاعات تصویر برداری MRI
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا