جمعیت با نشاط، پویا و نوآور؛ رگ حیاتی یک کشور است
1403/02/16 - 09:58
تاریخ و ساعت خبر:
192883
کد خبر:
یادداشت

جمعیت با نشاط، پویا و نوآور؛ رگ حیاتی یک کشور است

جمعیت با نشاط، سالم، پویا و نوآور، در واقع رگ حیاتی یک کشور است. پویایی و بالندگی کشور وابسته به جمعیت جوان آن است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - از استان مرکزی شهرستان ساوه؛ زهرا هاشمی در اهمیت جوانی جمعیت نوشت: بحث جوانی جمعیت از مباحث مهم اجتماعی و اقتصادی در هر جامعه است و جمعیت از نظر ساخت، ترکیب و توزیع از مولفه های اقتدار و استحکام هر جامعه به شمار می رود. افزایش میانگین سنی جمعیت و کمی نسل جوان از مشکلاتی است که پیشرفت هر جامعه را با رکود مواجه می کند . با افزایش نسل جوان مولد در کنار پیشکسوتان با تجربه موفقیت در جامعه بیشتر خواهد شد.
در دین مبین اسلام و روایات گوناگون بر موضوع تشکیل خانواده و فرزند آوری تاکید شده است، پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: وَ لَمُولُودٌ فی اُمَّتی اَحَبُّ اِلَیَّ مِمّا طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمس.یک مولود در امتم، برای من محبوبتر است از آنچه خورشید بر آن می تابد.
حفظ تعادل و پویایی ساختار جمعیت، اساسی ترین عامل در بر نامه ریزی توسعه است. سیاست های جمعیتی با مسائلی همچون اشتغال، درآمد زایی، مولد بودن، آموزش، مسکن، امکانات رفاهی، پیشرفت اقتصادی، تغییرات اجتماعی، تحولات محیط زیست و .... همراه است و عدم تعادل آن آسیب جدی وارد می کند که جبران آن به راحتی امکان پذیر نیست.
جمعیت با نشاط، سالم، پویا و نوآور، در واقع رگ حیاتی یک کشور است. پویایی و بالندگی کشور وابسته به جمعیت جوان آن است. با کاهش جمعیت جوان تغییرات محسوسی در تحرک و پویایی جامعه و کند شدن همه فرآیندهای اجتماعی و اقتصادی و حتی فرهنگی شکل می گیرد.
با پرورش فرزندان سالم و صالح، جامعه به سمت سلامت و موفقیت خواهد رفت. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: خانه ای که کودکان در آن نباشند، برکت ندارد.
فرزند آوری با افزایش نیروی کار فعال به رشد صنعت و اقتصاد کشور کمک می کند، مقام معظم رهبری می فرمایند: جامعه اسلامي، بدون بهره مندي کشور از نهاد خانواده سالم، سرزنده و با نشاط، اصلا امکان ندارد پيشرفت کند.
یا در جای دیگری می‌فرماید: قوي تر شدن نيازمند ابزارهايي است، يکي از اين ابزارها حفظ اکثريت جمعيت جوان کشور است."
اصلا اساس جامعه سالم تشکیل خانواده و ازدواج است. خداوند در سوره روم می فرمایند: از نشانه هاي او اينکه از نوع خودتان همسراني براي شما آفريد تا بدانها آرام گيريد.
حفظ کيان خانواده از مهم ترين وظايف و مسئوليت هاي یک زوج و جامعه است. تداوم نسل ایرانی با ازدواج و تشکیل خانواده راهی براي تکامل اخلاقی، تامين سلامت جامعه و دوام و بقاي نسل است.
با کاهش نرخ جوانی جمعیت طی سال های آینده و سالخوردگی جمعیت مشکلات مختلفی از نظر برنامه ریزی های اجتماعی و اقتصادی و بویژه سرمایه گذاری های مملکتی به وجود می آید، سالخوردگانی که در تولید و افزایش توسعه اقتصادی کشور نقشی ندارند و صرفا مصرف کننده هستند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جوانی جمعیت، کشور، بالندگی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا