ابعاد حضور زنان‌ در نهضت‌ عاشورا
1398/06/14 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
34880
کد خبر:
حسینیه زنان/4

ابعاد حضور زنان‌ در نهضت‌ عاشورا

یکی از درس های آموزنده ای که بانوان نهضت عاشورا به تاریخ عرضه داشتند، مدیریت صحنه های دشوار و بحرانی و ترویج روحیه مقاومت و تحمل زنان در تحمل سختی های دفاع از اسلام و شهادت عزیزان شان بود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - پریا مشهدی: با نگاهي‌ به‌ تاريخ‌ عاشورا، مشاهده‌ مي‌ شود که‌ زناني‌ که‌ در صحنه‌هاي‌ کربلا حضور داشتند با به‌ عهده‌ گرفتن‌ نقش‌هاي‌ گوناگون‌، اين‌ نهضت‌ را ماندگار کردند. در واقع ‌درس‌هاي‌ آموزنده‌ اين‌ نهضت‌ که‌ بانوان‌ فداکار آن‌ را عرضه‌ کردند، هرکدام‌ اين‌ واقعيت‌ را آشکار مي‌کند که‌ نيمي‌ از تاريخ‌ وقايع‌ عاشورا را زنان‌ به‌ دوش‌ کشيده‌اند. از جمله‌ ابعاد آموزندة‌ اين‌ حضور مي‌توان‌ به‌ موارد زير اشاره‌ کرد:
ـ مشارکت‌ زنان‌ در جهاد: شرکت‌ در جبهة‌ پيکار و همدلي‌ و همراهي‌ با نهضت‌ مردانة‌ امام‌ حسين‌ و مشارکت‌ در ابعاد مختلف‌ آن‌ از جلوه‌هاي‌ اين‌ حضور است‌. چه‌ همکاري‌ «طوعه‌» در کوفه‌ با نهضت‌ مسلم‌، چه‌ همراهي‌ همسران‌ برخي‌ شهداي‌ کربلا،چه‌ اعتراض‌ و انتقاد برخي‌ همسران‌ سپاه‌ کوفه‌ به‌ جنايت‌هاي‌ شوهرانشان‌، مثل‌«زن‌خولي‌».
ـ آموزش‌ صبر: روحية‌ مقاومت‌ و تحمل‌ زنان‌ به‌ شهادت‌ها در کربلا، درس‌ ديگر نهضت‌ بود. اوج‌ اين‌ صبوري‌ و پايداري‌ در رفتار و روحيات‌ «زينب‌ کبري‌» جلوه‌گر بود.
ـ پيام‌ رساني‌: افشاگري‌هاي‌ زنان‌ و دختران‌ کاروان‌ کربلا، چه‌ در اسارت‌ و چه‌ دربازگشت‌ به‌ مدينه‌، نشانة‌ پاسداري‌ از خون‌ شهدا بود. بانوان‌ در خطبه‌ها و در گفت‌و گوهاي‌ پراکنده‌ خويش‌ که‌ به‌ تناسب‌ زمان‌ و مکان‌ بود، امويان‌ را نشانه‌ گرفتند.
حضور زنان‌ در همراهي‌ بعضي‌ انبيا و پيامبر خاتم‌ و نهضت‌ عظيم‌ عاشورا نشان‌مي‌دهد که‌ اين‌ حضور مي‌تواند بار عاطفي‌ را در اين‌ گونه‌ حرکت‌ها افزايش‌ دهد، ضمن‌اين‌ که‌ در پيام‌ رساني‌ در ادامه‌ حرکت‌ نيز مؤثر بوده‌اند.
پرستاري‌: رسيدگي‌ به‌ بيماران‌ و مداواي‌ مجروحان‌ از نقش‌هاي‌ ديگر زنان‌ درجبهه‌ها از جمله‌ عاشوراست‌. نقش‌ پرستاري‌ و مراقبت‌ حضرت‌ زينب‌ از امام‌ سجاد از اين‌نمونه‌هاست.‌
مديريت‌: بروز صحنه‌هاي‌ دشوار و بحراني‌، استعداد افراد را شکوفا مي‌سازد. نقش‌ حضرت‌ زينب‌ در نهضت‌ عاشورا و سرپرستي‌ کاروان‌ اُسرا، درس‌ مديريت‌ در شرايط‌بحران‌ را مي‌آموزد. وي‌ مجموعة‌ بازمانده‌ را براي‌ اهداف‌ نهضت‌ هدايت‌ کرد و با هر اقدام‌خنثي‌ کنندة‌ نتايج‌ عاشورا از سوي‌ دشمن‌ مقابله‌ نمود و نقشة‌ ا´نان‌ را خنثي‌ کرد.
حفظ‌ ارزش‌ها: درس‌ ديگر زنان‌ قهرمان‌ در کربلا، حفظ‌ ارزش‌هاي‌ ديني‌ واعتراض‌ به‌ هتک‌ حُرمت‌ خاندان‌ نبوت‌ و رعايت‌ عفاف‌ و حجاب‌ در برابر چشم‌هاي‌ آلوده‌است‌. زنان‌ اهل‌بيت‌ با آن‌که‌ اسير بودند و لباس‌ها و خيمه‌هايشان‌ غارت‌ شده‌ بود و با وضع‌نامطلوب‌ در معرض‌ ديد تماشاچيان‌ بودند؛ اما اعتراض‌کنان‌ بر حفظ‌ عفاف‌ تأکيدمي‌کردند. ام‌ کلثوم‌ در کوفه‌ فرياد کشيد: «آيا شرم‌ نمي‌کنيد براي‌ تماشاي‌ اهل‌بيت‌ پيامبرجمع‌ شده‌ايد؟»
وقتي‌ هم‌ که‌ در کوفه‌ در خانه‌اي‌ بازداشت‌ بودند، زينب‌ اجازه‌ نداد جز کنيزان‌، کسي‌وارد خانه‌ شوند. در سخنراني‌ خود در کاخ‌ يزيد نيز به‌ شهر به‌ شهر گرداندن‌ بانوان‌اعتراض‌کرد.
تغيير ماهيت‌ اسارت‌: اسارت‌ را به‌ آزادي‌ بخشي‌ تبديل‌ کردند و در قالب‌ اسارت‌ به‌اسيران‌ واقعي‌ درس‌ آزادگي‌ دادند.
ـ عمق‌ بخشيدن‌ به‌ بعد عاطفي‌ و تراژديک‌ کربلا: گريه‌ها، شيون‌ها، عزاداري‌ برشهدا و تحريک‌ عواطف‌ مردم‌ به‌ ماجراي‌ کربلا عمق‌ بخشيد و بر احساسات‌ نيز تأثيرگذاشت‌ و از اين‌ رهگذر ماندگارتر شد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نهضت عاشورا، زنان عاشورایی، زنان کربلایی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا