عروسک خیمه شب بازی حقوق بشری غرب که رسوا شد/ «آنگ سان سوچی» و تاوانی که جامعه بشری باید بپردازد
1398/09/19 - 07:59
تاریخ و ساعت خبر:
37038
کد خبر:

عروسک خیمه شب بازی حقوق بشری غرب که رسوا شد/ «آنگ سان سوچی» و تاوانی که جامعه بشری باید بپردازد

اینکه یک زن که خود را نماد صلح و دوستی با کمک کشورهای غربی نشان داده بود چشم بر تجاوز و کشتار زنان و کودکان مسلمان میانمار بست برای بسیاری که نگران حقوق بشر در دنیا هستند یک فاجعه جدی بود و خشم این افراد را برانگیخت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیر حمزه نژاد: «آنگ سان سوچی» برنده جایزه صلح نوبل و نماد دموکراسی خواهی روزگاری از سوی غرب بسیار مورد حمایت قرار گرفت. حتی کشور کانادا به وی تابعیت افتخاری اعطا کرد. همچنین «باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا با وی دیدار کرد سوچی را مورد حمایت و پشتیبانی خود قرار داد. با همین حمایت ها بود که با اعتراضات مردمی میانمار نیم قرن حکومت نظامی این کشور پایان یافت. پس از این بود که سوچی به عنوان رهبر دوفاکتو یا همان غیر رسمی در مسند امور قرار گرفت. اما متاسفانه با روی کار آمدن وی ماجرای نسل کشی مسلمانان میانمار رقم خورد و وی که تا پیش از این با کمک رسانه های غربی چهره ای صلح طلب از خود نشان داده بود به یکباره به یک جلاد بین المللی تبدیل شد.
درواقع با حمایت های وی بود که ارتش میانمار با شدت بیشتری به سرکوب و کشتار مسلمانان روهینگیا اقدام کرد. سوچی در این زمان از خود یک چهره نژادپرست افراطی و جلاد نژادی به دنیا نشان داد.
بیش از ۷۳۰ هزار مسلمان روهینگیا از سال ۲۰۱۷ با حمله ارتش میانمار به کشور همسایه بنگلادش گریخته‌اند. تحقیقات سازمان ملل نشان می دهد که حملات ارتش میانمار به قصد «نسل کشی» رخ داده است ادعایی که میانمار با قاطعیت رد کرده است.
تحقیقات سازمان ملل همچنین نشان می دهد که نظامیان میانماری از ابزار خشونت و تجاوز جنسی علیه زنان و دختران روهینگیایی استفاده کرده‌اند و با آتش زدن خانه‌ها، آنها را مجبور به فرار از کشور کرده‌آند.سازمان ملل می گوید ارتش میانمار قصد دارد که اقلیت قومی عمدتا مسلمان روهینگیا را نابود کند. به همین جهت است که به کشتار مسلمانان میانمار یک نسل کشی آشکار گفته می شود.
اینکه یک زن که خود را نماد صلح و دوستی با کمک کشورهای غربی نشان داده بود چشم بر تجاوز و کشتار زنان و کودکان مسلمان میانمار بست برای بسیاری که نگران حقوق بشر در دنیا هستند یک فاجعه جدی بود و خشم این افراد را برانگیخت.
از همین رو بود که بسیاری از افرادی که در جهان برای تحقق حقوق بشر واقعی تلاش می کنند، نسبت به محاکمه وی در دادگاه لاهه اقدام کردند. البته جالب است که سوچی پذیرفت و به این دادگاه رفت تا اتهامات وی مورد بررسی قرار گیرد. اتهاماتی که آشکار است اما به نظر می رسد که سوچی در این دادگاه آماده شده است که از یک بازی باخت باخت جلوگیری کند. امکان دارد که وی تصمیم گرفته تا به علت نگرش بدی که افکارعمومی جهان درباره او پیدا کرده است و آبروی جهانی وی رفته خود را به دادگاه بسپارد تا از این بابت کمی از انتقادات نسبت به خود بکاهد و شاید بتواند درهمین زمینه از حیثیت خود دفاع کند. هر چند که ماجرای کشتار و تجاوز به زنان و کودکان روهینگیا موضوعی نیست که بتوان آنرا کتمان کرد و جامعه جهانی آنرا فراموش کند.
سوچی به سبب اینکه رهبر مخالفان و اپوزیسیون حکومت نظامی میانمار بود در حوزه بین المللی شناخته شد و توسط سیاستمدران و رسانه های غربی مورد حمایت قرار گرفت. بعد از این بود که با رانت و پیشتبانی غرب جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. پس از اقدامات سوچی در میانمار و حمایت از نسل کشی مسلمانان این کشور بود که جامعه جهانی فاتحه جایزه صلح نوبل را خواند و موضوع «مرگ نوبل» مطرح شد.
درواقع مطرح می شود که موسسه «چتم هاوس» یکی اندیشکده های مطرح غربی از وی حمایت می کرده است و وی در این موسسه رفت و آمد زیادی داشته است.
این موسسه، به نام مقر اصلی آن در میدان سنت جیمز لندن، به «چتم هاوس» معروف شد. چتم هاوس در بین متخصصان سیاست خارجی به عنوان تاثیرگذارترین، یا لااقل یکی از تاثیرگذارترین، اندیشکده‌های دنیا شناخته می‌شود.
چتم هاوس به طور مرتب از شماری از سرشناس‌ترین چهره‌های عرصه بین‌الملل برای سخنرانی در دامنه وسیعی از موضوعات بین‌المللی و جهانی دعوت می‌کند. گزارش‌هایی که توسط این موسسه ارایه می‌شود، نقش پررنگی در تعیین سرفصل‌های سیاست خارجی، نه فقط در بریتانیا، که در تقریبا همه کشورهای توسعه‌یافته بازی می‌کند.
حالا عروسک خیمه شب بازی دیگری که در حوزه حقوق بشر غربی ساخته شده است با ماجرای کشتار وحشتناک مسلمانان روهینگیا رسوا می شود. این واقعه نشان می دهد آنچه امروز جامعه جهانی نیاز دارد حقوق بشرواقعی برای علاج دردهای جامعه بشری مانند مواردی است که در کشتار مسلمانان میانمار اتفاق افتاد، نه حقوق بشر پوشالی که با بزرگ شدن کسانی چون سوچی در موسسات سیاست خارجی غربی ساخته و پرداخته می شوند و به زور به جامعه جهانی تزریق می شوند. هر چند که خورشید همیشه پشت ابر نمی ماند و این افراد به زودی با اعمال ضد بشری خود رسوای عالم و آدم می شوند اما متاسفانه مردم و جامعه بشری تاوان این عروسک های قلابی حقوق بشری را می دهند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
آنگ سان سوچی، میانمار، حقوق بشر،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا