خطبه های حضرت زهرا(س) بهترین ادله بر کمال اندیشه علمی  ایشان است
1398/11/09 - 09:12
تاریخ و ساعت خبر:
38030
کد خبر:
در گفت وگو با یک محقق علوم دینی مطرح شد:

خطبه های حضرت زهرا(س) بهترین ادله بر کمال اندیشه علمی ایشان است

یک محقق علوم دینی با بیان اینکه خطبه‌هایی که حضرت در جمع صحابه و در جمع زنان مدینه ایراد کردند بهترین دلیل و برهان بر کمال اندیشه علمی حضرت زهرا ( س ) است، گفت: این امر نشان دهنده گسترده علم و معارف و فصاحت و بلاغت و قدرت بیان حضرت است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - سمیه اکبری فرد، در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس، ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، به خطبه‌های اندیشمندانه حضرت زهرا ( س ) اشاره کرد و گفت: خطبه‌هایی که حضرت در جمع صحابه و در جمع زنان مدینه ایراد کردند بهترین دلیل و برهان بر کمال اندیشه علمی حضرت زهرا ( س ) است که نشان دهنده گسترده علم و معارف و فصاحت و بلاغت و قدرت بیان حضرت می‌باشد.
وی به تاکید هر چه بیشتر تفسیر این خطبه‌ها اشاره کرد و افزود: متاسفانه به خطبه‌های اندیشمندانه حضرت کمتر پرداخته شده و این در حالی است که خطابه‌ها هر کدام دریای ژرف و اقیانوسی از علم و معرفت است و چه خوب است مفسران در کنار رسانه‌ها بیشتر به این خطبه‌ها توجه و آن‌ها را برای افراد جامعه ترویج و تفسیر نمایند.
وی لقب ام ابیها را نشان از معرفت بیش از حد این منوره الهی دانست و گفت: ام ابیها لقبی بی مثال برای این بانوی اسلام است چرا که مردم از معرفت حضرت بریده شده‌اند و قدرت بر شناخت حقیقت ایشان ندارند، و این تفسیر اشاره به همان مقامی دارد که به واسطه آن مقام،‌ ام‌ ابیها نامیده شده است.
این محقق علوم دینی تصریح کرد: حدیثی از حضرت صادق ( ع ) روایت شده که می‌فرمایند: حضرت در بارگاه خداوند دارای نه نام مقدس به نام‌های فاطمه، صدیقه، مبارکه، طاهره، زکیه، رضیه، مرضیه، محدثه و زهرا ( س ) است.
اکبری فرد، دلیل نام گرفتن حضرت به نام مقدسه فاطمه گفت: فاطمه ( س ) ، فاطمه نامیده شده است؛ چرا که از شر و بدی بریده و جدا است. به تفصیل در منابع، روایات متعددی وارد شده است که برخی از آنها فاطمه را فاطمه گوید زیرا بریده است از خونی که زنها می بینند. این تفسیر اشاره به طهارت ظاهری زهرا سلام الله علیها است و روایت مستحکم تر اینکه فاطمه را فاطمه گفتند؛ چون شیعیان خود را، از آتش می‌رهاند و نجات می‌دهد. این تفسیر اشاره به مقام شفاعت حضرت است.
این پژوهشگر دینی در توصیه ای به برخی سخنرانان و مداحان گفت: در ایام فاطمیه، در کنار مصیبت سرایی و اتفاقات تلخ روز حادثه، بیشتر به مقام علمی، اجتماعی و زندگینامه درخشان بانو با همسر گرامیشان و تربیت فرزندان پرداخته شود تا زندگینامه حضرت الگویی برای تربیت خانوادگی و اجتماعی افراد در جامعه باشد که بسیار نیاز امروز جامعه است.
وی عفاف حضرت را نشان روح پاک سرشت این بانوی اسلام دانست و اظهار داشت: عفاف حضرت زهرا سلام الله علیها آنقدر جامع و کامل بوده است که وقتی مهمان پیامبر که فردی نابینا بوده اند به منزل آمدند حضرت بواسطه حجب و حیا از آن فرد نابینا رو گرفتند و این نشان دهنده مذهب راستین و پاک و طاهر حضرت است که می‌تواند الگویی برای جامعه زنان و دختران باشد. حتی روایات است که حضرت سفارش کردند که برای من بعد از مرگ تابوتی بسازند که اندام پوشیده و دور از چشم باشد.
وی در پایان به تاریخ شهادت حضرت اشاره کرد و گفت: درباره تاريخ شهادت حضرت زهرا ‌‌(س) روايات مختلف است. ميان علماي شيعه، دو تاريخ مشهور و مقبول است: يکي هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پيامبر ‌(ص) و ديگري نود و پنج روز. با توجه به رحلت پيامبر اسلام ‌(ص) در بيست و هشتم صفر، بنا به روايت ۷۵ روز، سيزدهم تا پانزدهم جمادي الاوّل، شهادت حضرت زهرا‌‌(س) است و اين ايام را فاطمية اوّل مي‌ خوانند. اما بنا به روايت ۹۵ روز، شهادت حضرت‌‌ زهرا (س) در سوم تا پنجم جمادي الثاني است و اين ايام را فاطمية دوم مي‌ خوانند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شهادت، حضرت زهرا سلام الله، خطبه فدک، سبک زندگی حضرت زهرا سلام الله
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا