نتیجه قطع شدن یارانه نوزدان؛ کاهش غیرمستقیم جمعیت!/ زنگ خطر پیر شدن کشور در سایه بی برنامگی دولت
1399/03/20 - 13:01
تاریخ و ساعت خبر:
90813
کد خبر:

نتیجه قطع شدن یارانه نوزدان؛ کاهش غیرمستقیم جمعیت!/ زنگ خطر پیر شدن کشور در سایه بی برنامگی دولت

زنگ خطر پیری جمعیت در ایران به صدا در آمده است، از یک سو افزایش سن سالمندان جامعه و از سویی دیگر روند نزولی رشد جمعیت جوان و افزایش مشکلات ناباروری، پازل کاهش جمعیت انسانی در کشور پهناور ایران را رقم زده است، جمعیتی که بستر رشد تمامی ابعاد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فناوری و... را پایه ریزی می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زنگ خطر پیری جمعیت در ایران به صدا در آمده است، از یک سو افزایش سن سالمندان جامعه و از سویی دیگر روند نزولی رشد جمعیت جوان و افزایش مشکلات ناباروری، پازل کاهش جمعیت انسانی در کشور پهناور ایران را رقم زده است،جمعیتی که بستر رشد تمامی ابعاد اجتماعی،سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و فناوری و... را پایه ریزی می‌کند.
علی رغم افزایش سطح این هشدارها در سالهای اخیر اما روند توجه دولت‌ها سطح کاهشی داشته است، به طوری که اقتصاد به عنوان یکی از شاخصه‌های مهم شکل گیری خانواده و در مراتب بعدی جمعیت کشور، در این سالها مورد توجه جدی دولت‌ها قرار نگرفته است. کارشناسان جمعیتی معتقدند برای بسترسازی افزایش جمعیت باید بسته‌های حمایتی از جمله مسکن، اشتغال، بیمه و ... برای خانواده‌ها تامین شود تا خطر کاهش جمعیت کشور را بیش از پیش‌ تهدید نکند. باید دید دولت‌ها در طول این سالها توانسته‌اند در این حوزه ایفای نقش درستی کنند یا چون گذشته سیاست‌های نادرست جمعیتی را پیش گرفته و همچنان باید منتظر خطرات این مجموعه مشکلات باشیم.
فاطمه رحمانی نماینده مردم مشهد در مجلس شوای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی دانا اظهار کرد: یکی از مولفه های مهم و اساسی یک کشور جمعیت آن است و جزو سرمایه آن به شمار می آید. آمارهای رسمی از جمعیت کشور نشان می‌دهد که این رقم به زیر یک درصد رسیده است و این به معنای واقعی مواجه شدن یک بحران جمعیتی در آینده است.
این نماینده مجلس ادامه داد: متاسفانه نمی دانم چرا به موضوع جمعیت توجه جدی نمی‌شود و دولت همچنان برنامه جامع و موثری درباره افزایش جمعیت ندارد چرا که مدتهاست زنگ خطر کاهش جمعیت در کشور به صدا درآمده است.
پیام قطع شدن یارانه نوزدان، کاهش غیرمستقیم جمعیت است
رحمانی نقش دولت در افزایش نرخ موالید را مهم دانست و عنوان کرد: مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نادیده گرفته شده و دولت هم علاوه بر اینکه برنامه‌ جامعی ندارد می‌بینیم با انواع روش‌ها مانع افزایش جمعیت کشور می شود، به طور مثال اینکه یارانه معیشتی فرزند چهارم قطع می‌شود، این مبلغ شاید کلان نباشد اما در جامعه تاثیر روانی بالایی دارد.
وی یادآور شد: در مصوبه اخیر دولت نیز تاکید شده که یارانه نوزدان تازه متولد شده با تایید سازمان هدفمندی یارانه و در بعد دوم در صورت وجود منابع اعطا می شود، باید پرسید دولتی که همیشه از کمبود منابع صحبت می کند چگونه می تواند این رقم را پرداخت کند.قطع یارانه نوزدان تازه متولد شده مهمترین پیام غیر مستقیم آن کاهش جمعیت است
نماینده مردم مشهد در مجلس، اقدامات فرهنگی را یکی از الزامات مهم برای ترغیب مردم در افزایش جمعیت عنوان کرد و گفت: در موضوع افزایش جمعیت تنها مولفه های مالی شاید اثرگذار نباشد بلکه اقدامات فرهنگی و صداوسیما و فضای رهاشده مجازی نیز باید انجام شود.
زوجین ناباور نیازمند حمایت جدی دولت هستند
وی به بررسی مجموعه عوامل پنهان در کاهش نرخ جمعیت پرداخت و اظهار کرد: باید دولت به موضوع ناباروری ورود پیدا کند و برای آن تلاش جدی شود، افزایش جمعیت کشور نیازمند یک بسته حمایتی است، مشکلات زوجین ناباور، مشکل ازدواج جوانان، تغذیه صحیح بانوان و مشکلات مسکن تماما در افزایش یا کاهش جمعیت نقش بسزایی را دارند.
وی در عین حال مشکل بیمه زوجین نابارور را هم ارزیابی کرد و تصریح کرد: این مشکل اساسی است و مجلس جدید به آن ورود پیدا می کند چرا که هزینه‌های فرزند دار شدن این خانواده ها بسیار بالاست و باید حمایت شوند.
دکتر شهلا کاظمی جمعیت شناس و استاد دانشگاه در گفت وگو نیز در گفت وگو با دانا اظهار کرد: تحولات جمعیتی در کشور از اوایل دهه ۷۰ در کشور صورت گرفت،سیاستهای کنترل موالید و تنظیم خانواده از طریق عوامل گوناگون موجب شد تا میزان باروری در ایران کاهش پیدا کند.
وی با پیش بینی کاهش شدید نرخ رشد جمعیت و متوقف شدن زالد و ولد در سال‌های آینده، تصریح کرد: شواهد نشان می دهد که کاهش رشد جمعیت کشور روند ادامه دار خواهد بود و پیش بینی ها نشان می دهد از سال ۱۴۲۵ به بعد رشد جمعیت ایران به صفر خواهد رسید. با روند کاهش ازدواج و ولادت از یک سو و افزایش مرگ و میر در سنین بزرگسالی از سویی دیگر می توان گفت که منفی شدن رشد جمعیت به طور قطع رخ خواهد داد.
وی ترغیب خانواده‌ها به فرزند آوری را یکی از عوامل مهم در افزایش نرخ موالید در کشور دانست و بیان کرد: سیاست های کنترل موالید در بیشتر کشور هاسریع پاسخ مثبت می دهد اما این سیاستها در افزایش باروری بسیار دیرتر پاسخ مثبت می‌گوید چرا که این نوع به دلیل شهرنشینی، عواملی مانند رفاه بالاتر و با سوادی به وجود امده است و به همین دلایل است که افراد حاضر نیستند سطح رفاه زندگی خود را تقلیل داده و برای فرزند بیشتر اقدام کنند.
تعداد افراد در معرض ازدواج کاهش یافته است
کاظمی با انتقاد شدیداز سیاست‌های نادرست دولت در بخش خانواده و جمعیت ابراز کرد: سیاستهای حمایتی درستی باید در دستور دولت قرار گیرد، اینکه دولت یارانه نوزدان تازه متولد شده را منوط به بودجه دولت بداند از عوامل ترغیب خانواده ها به سمت تک فرزندی یا زندگی بدون فرزند می تواند باشد.
وی کاهش آمار ازدواج در کشور را دستاوردهای سیاست‌های نادرست اقتصادی در گذشته دانست و تصریح کرد: درست است سن ازدواج بالا رفته و میزان آن کاهش یافته است اما باید دانست که تعداد افراد در معرض ازدواج کاهش یافته و پس از ازدواج نیز فرزند آوری را چندین سال به تاخیر انداخته و به این ترتیب میزان زالد و ولد در جامعه کاهش می یابد. از طرفی دیگر وقتی زوجین مساله فرزند آوری را به تاخیر می اندازند به طور قطع با مشکل ناباروری روبرو خواهند شد و این نیز در کاهش جمعیت کشور موثر است.
این جمعیت شناس خواستار نگاه ویژه دولت به بیمه‌های بهداشتی خانواده‌ها شد و تاکید کرد: باید دولت بخشی از بودجه را به سمت بیمه های بهداشتی سوق دهد، به طور مثال بیمه های ناباروری باید مورد نگاه جدی دولت قرار بگیرد چرا که جمعیت نابارور کشور به دلایل گوناگون روبه رشد است.
با این حال، حرکت جامعه ایرانی به سوی پیری جمعیت را هیچ کدام از کارشناسان و جامعه شناسان رد نمی‌کنند و تمامی آنها به گونه متفق القول بر مولفه‌ و دغدغه‌های اقتصادی به عنوان یک رکن اساسی در خانواده‌ها برای افزایش جمعیت تاکید دارند. حقیقتا اگر دولت نگاه جدی بر این امر نداشته باشد باید شاهد سرعت قطار پیری جمعیت در کشور با شیب تند باشیم.
دانا
انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
یارانه نوزادان،قطع رایانه نوزادان، کاهش جمعیت، پیری جمعیت،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا