ملزومات رشد مطلوب جمعیت چیست؟/ برای خروج از پیری جمعیت بسته فرهنگی اقتصادی لازم است
1399/03/21 - 07:08
تاریخ و ساعت خبر:
90838
کد خبر:

ملزومات رشد مطلوب جمعیت چیست؟/ برای خروج از پیری جمعیت بسته فرهنگی اقتصادی لازم است

این روزها موضوع نگرانی برای پیری جمعیت در رسانه ها و میان مسئولان مطرح شده است. رهبر معظم انقلاب چندین سال است که نسبت به موضوع جمعیت هشدار داده اند. متاسفانه تغافل جدی نسبت به این موضوع در بعد اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیرحمزه نژاد: این روزها موضوع نگرانی برای پیری جمعیت در رسانه ها و میان مسئولان مطرح شده است. رهبر معظم انقلاب چندین سال است که نسبت به موضوع جمعیت هشدار داده اند. متاسفانه تغافل جدی نسبت به این موضوع در بعد اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته است.
رسیدن به رشد مطلوب جمعیت متعلقات و ملزوماتی دارد. دولت در این عرصه برای تسهیل ازدواج اقدام به اعطای وام و تسهیلاتی دیگر کرده است. موضوعی که با توجه به مسئله گرانی سرسام آور کالاها و لوازم برای شروع یک زندگی مشترک متاسفانه چندان راهگشا نیست.
رشد جمعیت نیازمند چند عامل جدی است. موضوع رفاه اجتماعی و تهیه معیشت از جمله این موارد است که در سایه مشکلات اقتصادی با چالش جدی روبرو شده است. در این حوزه آمار و ارقام حکایت از کاهش شدید قدرت خرید مردم دارد. این روند قطعا در ازدواج جوانان تاثیرگذار است. از سوی دیگر موضوع ازدواج از لحاظ فرهنگی و اجتماعی با چالش های جدی مواجه است. واقعیت این است که هزینه شروع یک زندگی مشترک در کشورمان در برخی از موارد بسیار افزایش پیدا کرده است.
دختران برای تهیه جهیزیه با رشد قیمت لوازم و اسباب و اثاث منزل با مشکل جدی روبرو هستند. این روزها برخی ازلوازم اساسی خانه از جمله یخچال و اجاق گاز و ... با قیمت بالا در بازار عرضه می شود. این روزها تهیه یک جهیزیه معمولی حداقل با 50 الی 70 میلیون تومان هم شکل نمی گیرد. تازه اگر لوازم جانبی را فاکتور بگیریم شاید با این پول بتوان لوازم اساسی منزل را تهیه کرد. هر چند که بعدها لوازم دیگر در زندگی مورد نیاز است که تهیه این موارد به دوش زوج های جوان می افتد.
از سوی دیگر آقایان هم با مشکلات عدیده ای برای شروع زندگی مواجه هستند. از تهیه منزل مسکونی گرفته تا شغل مداوم و ... از جمله این موارد است. تهیه لوازم شروع زندگی از جمله پول تالار و طلا و لوازم برگزاری سنت حسنه ازدواج بر دوش اقایان هست و این موضوع مشکلات را افزون تر کرده است. مسئله ای که همواره درباره ازدواج آسان و کم خرج در جامعه صحبت شده است اما متاسفانه همواره در امر ازدواج با چشم و هم چشمی و تبختر در این حوزه شاهد بالارفتن بیش از حد هزینه ازدواج هستیم.
آنچه امروز در حوزه امر جمعیت و ازدواج مطرح است بایستی فرهنگ سازی در کنار ایجاد تسهیلات اقتصادی به عنوان یک بسته فرهنگی اجتماعی و اقتصادی تهیه شود.
موضوع ازدواج جوانان از بحث اقتصادی تا فرهنگی و سنت ها و مسائل اجتماعی گسترده است و از این نظر بایستی به عنوان یک بسته تسهیلاتی آنرا نگریست و برای تسهیل امر ازدواج برنامه مدون فرهنگی اجتماعی و اقتصادی شغلی لازم است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
رشد جمعیت، پیری جمعیت، کاهش نرخ موالید، رشدمطلوب جمعیت، بسته فرهنگی، وضعیت اقتصادی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا