مهارت اولویت بندی مسئولیت ها، نیاز امروز مادران شاغل
1399/05/11 - 09:14
تاریخ و ساعت خبر:
92085
کد خبر:

مهارت اولویت بندی مسئولیت ها، نیاز امروز مادران شاغل

یکی از مشکلات رایج بین مادران شاغل، تقسیم وظایف خانه داری و شغلی است، زیرا محیط کار نیازمند افرادی است که تمام انرژی و دقت خود را صرف کار کنند و محیط خانه نیز الزاماتی دارد که در این بین مادران باید مهارت اولویت بندی مسئولیت ها را داشته باشند و گاهی اوقات در لحظه تصمیم بگیرند که انجام کدام وظیفه برای آنان در اولویت قرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زهرا باقری، هرچه علم پیشرفت می کند و زندگی به سمت استفاده بیشتر از تکنولوژی ها سوق داده می شود، بحث مدیریت زمان نیز اهمیت بیشتری پیدا می کند. در گذشته، افراد دارای وظایف و کارهای مشخصی بودند که نیازمند صرف وقت طولانی ای بود، این ویژگی به همراه عدم امکان تنوع کاری، مهمترین علتی بود که باعث می شد مفهوم مدیریت زمان چندان مفهومی نداشته باشد.
مردها، صبح که از خواب بیدار می شدند، می دانستند که باید به سر کار خاص خود که معمولاً کشاورزی است بروند و تا عصر در آنجا مشغول به کار باشند و بقیه ساعات روز را هم صرف استراحت و تجدید قوا می کردند و زنان نیز هرچند در برخی مشاغل دوشادوش مردان کار می کردند اما پررنگ ترین نقش شان، خانه داری بود.
اما در حال حاضر وقتی یک نفر از خواب بیدار می شود، همزمان ذهنش به انجام چند کار مشغول است، یکی از آن ها کار موظفی اش است که برای انجام آن حقوق دریافتی ثابتی دارد و در کنار آن، چند کار پاره وقت و یا دورکار که بسته به ذوق و سلیقه فرد ‌می تواند حجم آنان زیاد یا کم باشد و از سوی دیگر دغدغه تهیه غذا و هزینه رفت و آمد هم مزید بر علتی است که باید زمان را مدیریت کرد.
این چند شغله بودن در مردان بیش از زنان است، اما در بین زنان نیز این مسئولیت های مختلف وجود دارد و زنان کارمند متأهل به صورت عینی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند زیرا آن ها، هم باید به فکر انجام وظایف خود در سر کار باشد و هم در اندیشه انجام وظایف محوله در خانه باشد و بر این اساس داشتن یک برنامه منظم و دقیق یکی از نیازهای مهم این افراد است که پیش شرط آن داشتن مدیریت زمان به عنوان یک مهارت شخصی است.
ضعف در مهارت اولویت بندی
مدیریت زمان بسته به ویژگی، توانمندی و استعداد هر فرد، موقعیت شغلی، موقعیت خانوادگی، سن و جنس متفاوت است و نمی توان یک قانون کلی برای آن در نظر گرفت اما برای تمام زنان شاغل و متأهل چند نکته مشترک در مدیریت زمان وجود دارد که یکی از آن ها مهارت اولویت بندی در کارها و فعالیت ها است.
این مهارت به ویژه برای مادرانی که شاغل هستند بسیار اهمیت دارد، به طور مثال مادری که هم می‌ خواهد در محل کار به عنوان یک مدیر خوب به وظایفش عمل کند، با دقت و کیفیت جلسات برون سازمانی را برگزار کند و بازدیدهای دوره های هم از مجموعه خود داشته باشد، از طرفی تمایل دارد که از کسب علم روز غافل نماند و همزمان علاقمند است که برای فرزندانش وقت بگذارد، ضروری است که مهارت اولویت بندی را در خود تقویت کند.
یا دختر مجردی که در سال آخر کنکور کارشناسی علاقمند است در مقطع کارشناسی ارشد در یک دانشگاه خوب قبول شود، به خاطر شرایط مالی و رفع دغدغه های تأمین هزینه های زندگی خود به دنبال پیدا کردن یک شغل مناسب است و همزمان تمایل دارد که درس های خود را با نمره عالی به پایان برساند نیز نشان می دهد که به این مهارت نیاز دارد.
اولویت بندی مسئولیت ها، نیازمند شجاعت است
این مشکل دامنگیر که اکثر زنان شاغل به آن دچار شده اند به دلیل ترس از عقب ماندن به همراه هیجان رسیدن به آرزوهای خود، است. در این موقعیت‌ ها بیشتر زنان به علت ترس از انتخاب کردن، سعی در پاک کردن صورت مسئله می کنند و با فشاری که به خود وارد می آورند، تمام این مسئولیت ها را با کیفیت پایین انجام می دهند زیرا آن ها از کنار گذاشتن گزینه ها می ترسند!
این افراد احساس می کنند که همه این خواسته ها در یک اولویت قرار دارد و از یک درجه اهمیت برخوردار است و یا اگر می توانند اولویت ‌های مسئولیت های خود را مشخص کنند، دانش یا شجاعت این اولویت بندی را ندارند.
مادران شاغل بیش از بقیه در معرض اشتباه و خطای راهبردی می شوند و آثار سوءی که برای آنان بار می شود، علاوه بر خود بر روی خانواده نیز تأثیرگذار است.
آنان تصور می کنند که اگر در مقطعی از زمان به خاطر فرزندآوری و یا تربیت فرزند در سن کودکی، مجبور به ترک کار شوند، فرصت ورود به بازار کار را برای همیشه از دست می دهند و به همین علت در فرزندآوری تأخیر می اندازند و یا همسرداری و نیز تربیت فرزند خود را با نقص انجام می دهند.
هرچند که نباید مسئولیت همسرداری و تربیت فرزند را صرفاً برای زنان در نظر گرفت و تحقیقات نیز نشان داده است که اگر مردان در کنار همسران خود در کارهای خانه و تربیت فرزند همکاری کنند، فشار کاری زنان کم می شود اما کسی هم منکر این موضوع نیست که مادران به عنوان منبع آرامش در خانواده هستند و زمانی که این منبع آرامش به قدر کافی در خانواده نتواند انرژی صرف کند، کارکرد عاطفی اعضای خانواده دچار اخلال خواهد شد.
بنابراین لازم است که مادران شاغل برای داشتن آرامش فکری و روحی خود و اعضای خانواده، مهارت اولویت بندی مسئولیت ها را در خود افزایش دهند و اگر در مقاطع حساس نمی توانند اولویت بندی درستی در وظایف شغلی و خانوادگی خود داشته باشند، می توانند از راهنمایی مشاوران خانواده بهره مند شوند.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مادران شاغل، مسولیت، اولویت بندی، مدیریت زمان
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا