نگاهی بر نیم قرن فعالیت نخستین فیلسوف زن ایرانی/ بانویی که همزمان در عرصه علم و خانواده خوش درخشید
1399/06/24 - 10:21
تاریخ و ساعت خبر:
93409
کد خبر:
به مناسبت درگذشت طوبی کرمانی:

نگاهی بر نیم قرن فعالیت نخستین فیلسوف زن ایرانی/ بانویی که همزمان در عرصه علم و خانواده خوش درخشید

طوبی کرمانی، نخستین زن فوق دکترای فلسفه در ایران درحالی چشم از جهان فروبست که از خود آثار و فعالیت های متعددی را به جای گذارد و به واقع نشان داد که زنان می توانند هم در عرصه علمی، فرهنگی و اجرایی منشاء اثر باشند و هم نقش همسری و مادری خود را به خوبی ایفا کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زهرا باقری، زمانی که رهبر معظم انقلاب در مورد الگوی سوم زنان جهان متن پیامی را به کنگره 7هزار زن شهید ارسال کردند و اشاره فرمودند که «زنان در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس، زنانی ظهور کردند که می توانند تعریف زن و حضور او در ساحت رشد و تهذیب خویش، و در ساحت حفظ خانه ی سالم و خانواده ی متعادل، و در ساحت ولایت اجتماعی و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و جهاد اجتماعی را جهانی کنند و بن بستهای بزرگ را در هم بشکنند» شاید به ذهن کمتر کسی می رسید که در بستر انقلاب اسلامی بانوانی همچون طوبی کرمانی بتوانند نمونه ای موفق از این الگو باشند.
دکتر طوبی کرمانی استاد فلسفه و کلام دانشگاه تهران و عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان که در روز شنبه 22 شهریورماه دارفانی را وداع گفت، در عرصه علمی و اجرایی سوابق درخشانی را در کارنامه خود ثبت کرده است.
در مقام علمی ایشان که دارای مدرک فوق دکتری فلسفه اسلامی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران، نخستین زن فوق دکترای فلسفه در ایران و فارغ التحصیل فلسفه تطبیقی و کلام بود که باعث شد ایشان به عنوان نخستین زن فیلسوف ایرانی شناخته شوند و این سطح از اطلاعات علمی منشاء آثار علمی و فرهنگی متعددی از ایشان شد.
بخشی از فعالیت های علمی- فرهنگی دکتر کرمانی
مرحوم کرمانی مولف و مترجم برتر بین الملل دانشگاه تهران، صاحب تألیف بیش از ۶۰ مقاله، مؤلف و مصنف ۱۲ کتاب علمی و اجتماعی بود که سابقه حضور در بیش از ۸۰ کنگره ملی و بین المللی در داخل و خارج کشور را در کارنامه علمی خود ثبت کرده است و در بعد علمی- اجرایی هم مشاور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عضو شورای خیرین سلامت کشور و مدیرکل سابق امور اجتماعی و ایرانیان خارج از کشور و سرپرست واحد خواهران دانشگاه علوم اسلامی رضوی بود.
اما آنچه بیش از سایر فعالیت های ایشان در ذهن ها ماندگار شد، حضور به عنوان اولین زن رایزن علمی و فرهنگی در یونان است که در کنار سایر فعالیت های حوزه زنان مانند دبیرکلی اتحادیه جهانی زنان مسلمان، مشاور دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در امور بانوان، عضویت در شورای سیاستگذاری زنان اهل بیت(ع)، مدیر مسئولی کتاب علمی پژوهشی «زنان»، عضو کمیسیون بانوان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در شورای مرکزی شورای فرهنگی اجتماعی زنان بود که منشاء حرکت های موفقی در حوزه زنان شد.
ابعاد شخصیتی بانو کرمانی از نگاه دیگران
گوشه ای از شخصیت این بانوی گرانقدر را می توان از پیام های تسلیتی که شخصیت های مختلف از مراکز متعدد ارسال کرده اند، دریافت، همانطور که در بخشی از متن پیامی که رئیس شورای حوزه‌های علمیه استان تهران و مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به مناسبت درگذشت این بانوی فرهیخته منتشر کرده بعد از اشاره به گوشه ای از مسئولیت ها و فعالیت های وی در مورد شخصیت بانو کرمانی آورده است: «این کمترین که طی سنوات متمادی وی را از نزدیک می‌شناختم، شهادت می‌دهم که او نمونه‌ی یک بانوی متقی، متعهد، فاضل و فرهیخته‌ی طراز عصر بود».
تولیت آستان قدس رضوی نیز در بخشی بخشی از متن پیام تسلیت رحلت این بانوی فیلسوف آورده اند: «ولایتمداری، طرفداری عالمانه از گفتمان انقلاب اسلامی، پایبندی و پاسداری نسبت به آرمان‌های انقلاب اسلامی و اخلاق‌مداری از ویژگی‌های بارز این بانوی فرهیخته و با فضیلت بود».
نکته ظریفی که رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، دکتر کبری خزعلی در پیام تسلیت به مناسبت درگذشت این بانوی فعال در عرصه زنان مورد توجه قرار داده است، توجه به بعد خانوادگی بانو کرمانی است.
دکتر کرمانی در کنار حجم وسیعی از فعالیت های علمی، فرهنگی و اجرایی، وظیفه و رسالت همسری و مادری را هم بر عهده داشتند و دارای 2 فرزند بودند که به تعبیر دکتر خزعلی با تربیت فرزندانی موفق و صالح به این وظیفه خود نیز به بهترین وجه عمل کرده بود.
پایگاه اطلاع رسانی طنین یاس نیز درگذشت این بانوی فرهیخته را به همه فعالین و دغدغه مندان حوزه زن و خانواده تسلیت عرض می کند و ضمن آرزوی علو درجات برای آن زن انقلابی و نمونه عینی الگوی سوم زنان جهان، امیدوار است که راه ایشان همواره پر رهرو بماند و بیش از پیش شاهد بالندگی زنان انقلابی ای همچون دکتر طوبی کرمانی، در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی، در سطح ملی و بین المللی باشیم.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
طوبی کرمانی، الگوی سوم، فیلسوف زن، رایزن فرهنگی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا