عوامل مؤثر بر استحکام و سلامت و امنیت در خانواده
1399/08/06 - 17:22
تاریخ و ساعت خبر:
95070
کد خبر:

عوامل مؤثر بر استحکام و سلامت و امنیت در خانواده

یک کارشناس مددکاری در یادداشتی عوامل مؤثر بر استحکام و سلامت و امنیت در خانواده را بررسی کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - عفت السادات محمود پناهی کارشناس اداره مشاوره و مددکاری پلیس پیشگیری پایتخت در یادداشتی نوشت:
«بحث تحکیم بنیان خانواده یکی از مهم‌ترین بحث‌ها و چالش‌های امروزی جامعه است. چند سالی است که بحث تحکیم خانواده به عنوان هسته تشکیل دهنده جامعه از نکاتی است که نه تنها مورد توجه کارشناسان مسائل اجتماعی و خانوادگی بلکه مورد عنایت و گاهاً تذکر مقام معظم رهبری قرار گرفته است.
قام معظم رهبری در مورد اهمیت برکت و رحمتی که خداوند به واسطه پیوند زناشویی در خانواده ایجاد می‌کند می‌فرمایند: «خانواده کلمه طیبه است. کلمه طیبه هم خاصیتش این است که وقتی یک جایی به وجود می‌آید مرتب از خود برکت و نیکی می‌تراود و به پیرامون خودش نفوذ دهد».
استحکام خانواده از مهم‌ترین عوامل استحکام اجتماع است. امنیت روحی و روانی در خانواده مهم‌ترین عامل تحقق امنیت روانی در جامعه است. بر این اساس باید تلاش کرد که نهاد خانواده کاملاً مستحکم و امن باشد. اولین قدم‌ها برای برداشتن یک زندگی خوب و سالم در خانواده صورت می‌گیرد. به همین دلیل امنیت روانی خانواده یکی از مهمترین مواردی است که افرا می‌توانند رشد و تعالی داشته و مجموعه رفتارهایی را درون خود نهادینه کنند. اگر امنیت روانی خانواده حفظ شود افراد می‌توانند در جامعه نیز سالم زندگی کنند. در ادامه به معرفی راه‌های مؤثر بر افزایش امنیت روانی و استحکام خانواده بپردازیم.
برقراری روابط سالم میان تمامی اعضای خانواده
روابط نامناسب و غلط و ناسالم به سرعت به کاهش امنیت روانی خانواده می‌انجامد. روابط صمیمانه، محترمانه و به دور از خصومت یکی از یایه های اصلی داشتن خانواده این سالم می‌باشد.
اهمیت دادن به اهداف یکدیگر و یاری رساندن به هم: خانواده سیستمی فعال است. افراد در خانواده باید مانند گروهی پویا در جهت اهداف مشترک و فردی یکدیگر را یاری دهند و موجبات رسیدن اعضا به موفقیت در اهداف شأن را فراهم کنند. این امر به احساس امنیت کمک شایانی می‌کند.
وجود قواعد و مقررات روشن در خانواده: قوانین در خانواده به روشن شدن حقوق و وظایف کمک می‌کند و افراد با وظایف بدون ابهام و مشخص خود آشنا هستند. همچنین با قوانین منطقی و مشخص افراد می‌توانند خود را با سیستم خانواده و دیگر اعضا هماهنگ کنند و از آشفتگی‌ها و مشکلات پیچیده به دور باشند.
جلوگیری از توهین و سرزنش و تهدید
تحقیر و توهین باعث از بین رفتن حرمت نفس در افرا دمی شود و به تبع آن افراد در رسیدنم به معیارها و اهداف خود نیروی روانی کافی را نمدارند. در صورتی که در خانواده‌هایی که به جای سرکوب و سرزنش صبورانه به گفتگو می‌پردازند فضای امنی را جهت رشد و پیشرفت برای یکدیگر فراهم می‌کنند.
تفریح و ورزش و فراغت جمعی و فردی
افراد برای انجام وظایف و فعالیت‌های فردی و اجتماعی نیازمند نیروی و انرژی جسمی و روانی هستند در غیر این صورت به مرور زمان انرژی و نشاط خود را از دست می‌دهند. به عبارتی دیگر انسان جهت ادامه فعالیت و پیشروی در زندگی به بازانرژی زایی یا شارژ روانی و جسمی نیاز دارند تا نشاط و سرزندگی کافی را داشته باشند. از این رو بخشی از زمان خود را باید صرف تفریح و ورزش و سفر کنند که می‌تواند فردی یا خانوادگی باشد و خانواده‌ی سالم به نیازها و علاقمندی های یکدیگر احترام می‌گذارند و موجبات آن را فراهم می‌کنند.
شناخت یکدیگر و تفاوت‌ها
این امر باعث می‌شود تا افراد از قضاوت و برچسب زدن نا به جا دوری کنند و بحران‌ها و تفاوت واکنش یکدیگر را درک کنند.
رعایت مرز و حریم خصوصی یکدیگر
این مرزها حدود غیر قابل مشاهده‌ای هستند که میزان تماس و دخالت افراد را در حریم یکدیگر مشخص می‌کنند. مرزهای خشک و انعطاف ناپذیر باعث سردی و دوری و حس تنهایی در افراد می‌شود و مرزهای درهم تنیده باعث از بین رفتن احترام و استقلال افراد و وابستگی اعضا به یکدیگر می‌شود. مرزهای خانواده باید متعادل و منعطف باشد به صورتی که افراد در حین حمایت و دلگرمی به یکدیگر به حریم هم تجاوز نکنند و حس استقلال و اعتماد به نفس را در یکدیگر رشد دهند.
برخورداری از مهارت‌های ارتباطی مؤثر
در یک رابطه خوب طرفین رابطه می‌توانند به طور شفاف در مورد تعارضات گفت و گو کنند و به جای سرزنش و شکایت و انتقاد یا غر زدن انتظارات منطقی خود را به آرامی و با عبارات مناسب مطرح می‌کنند.»
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
استحکام,سلامت,خانواده,
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا