احتمال خیانت در ازدواج چقدر است؟: علل خیانت به همسر از دیدگاه روانشناسی
1399/11/07 - 17:22
تاریخ و ساعت خبر:
97947
کد خبر:

احتمال خیانت در ازدواج چقدر است؟: علل خیانت به همسر از دیدگاه روانشناسی

خیانت در ازدواج یکی از بحث‌های بسیار پیچیده و چندبعدی در روان‌شناسی خانواده است و به این سادگی نمی‌شود درباره اینکه دلیل رخ دادن آن چیست، صحبت کرد. سال‌های سال روان شناسان مطالعات زیادی را درباره این موضوع انجام داده‌اند، اما هنوز ابعاد ناشناخته‌ای وجود دارد و دانشمندان همچنان در تلاش‌اند این پدیده را بهتر بشناسند. با این حال، این طور نیست که ما هیچ‌چیز درباره خیانت ندانیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - آیا آمار خیانت هم مثل آمار طلاق در حال بالا رفتن است؟ آیا این مشکل، آینده ازدواج شما را هم تهدید می‌کند؟ آیا لازم است برای روبه‌رو شدن احتمالی با خیانت، خودتان را آماده کنید؟ یا فکر می‌کنید شما و طرف مقابلتان اهل این حرف‌ها نیستید و نیازی نیست دنبال آن باشید، هیچ‌کس از آینده خبر ندارد، ولی اگر می‌خواهید بدون پناه بردن به فال قهوه و کف‌بینی، از احتمال خیانت در زندگی مشترک آینده‌تان با خبر شوید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند. در این مطلب، از معادل‌های جدیدتر و ملایم‌تر واژه خیانت، مثل بی‌وفایی با روابط فرا زناشویی استفاده نکردم چون تاثیر نابودگری که خیانت بر زندگی خانوادگی می‌گذارد، به‌هیچ‌وجه ملایمت نمی‌شناسد و ملایم نیست!
دلایل روانشناسی خیانت در ازدواج
خیانت در ازدواج یکی از بحث‌های بسیار پیچیده و چندبعدی در روان‌شناسی خانواده است و به این سادگی نمی‌شود درباره اینکه دلیل رخ دادن آن چیست، صحبت کرد. سال‌های سال روان شناسان مطالعات زیادی را درباره این موضوع انجام داده‌اند، اما هنوز ابعاد ناشناخته‌ای وجود دارد و دانشمندان همچنان در تلاش‌اند این پدیده را بهتر بشناسند. با این حال، این طور نیست که ما هیچ‌چیز درباره خیانت ندانیم.
پژوهش‌های علمی و مطالعات بالینی رازهای زیادی را درباره اینکه خیانت ممکن است چگونه شکل بگیرد و چه عوامل زمینه‌سازی پیش‌بینی کننده خیانت در ازدواج هستند، انجام داده‌اند که در ادامه با بعضی از نتایج آن آشنا خواهید شد. اگر نگران آینده ازدواجتان هستید یا اگر صرفا می‌خواهید خودتان را از این آفت زندگی مشترک هرچه دورتر نگه دارید، عوامل زمینه‌ساز خیانت را بشناسید و نسبت به آن‌ها هشیار باشید. البته این طور نیست که هرگاه این عوامل وجود داشت، قطعا خیانتی رخ خواهد داد، اما این عوامل احتمال بروز آن را بالا می‌برد.
از بین رفتن هیجان رابطه و زندگی
یک رابطه به تدریج عادی می‌شود؛ به ویژه پس از ازدواج که کارها و دغدغه‌های زندگی مشترک، زوج را به خودشان مشغول می‌کنند و وقت کمی برای رسیدگی به رابطه دونفره زن و شوهر می‌گذارند. هر کسی در زندگی به هیجان نیاز دارد. تحقیقات نشان داده است بسیاری از خیانت‌ها برای فرار از روزمرگی و تجربه هیجان یک رابطه پنهان اتفاق افتاده است، زندگی بدون هدف و بدون هیجان و رابطه خالی از توجه، عواطف قدرتمند و تلاش، روزمرگی را به دنبال خواهد داشت. البته هیچ روزمرگی و هیچ نیازی، این رفتار غیراخلاقی را توجیه نمی‌کند، ولی به هر حال این عوامل احتمال بروز آن را بالا می‌برد.
صمیمیت و نزدیکی بیش از حد با جنس مخالف
آمار خیانت در میان کسانی که با جنس مخالف روابط نزدیک دارند، بالاتر است. اگر شما و همسرتان در معرض چنین روابطی هستید، یک امتیاز دیگر به احتمال خیانت در آینده ازدواجتان بدهید. این نوع روابط به ویژه زمانی خطرناک‌ترند که رابطه عاطفی قبلی بین دو نفر وجود داشته باشد.
هر ازدواجی ممکن است با اوقات چالش‌برانگیز و دشوار روبه‌رو شود و دوستان در چنین مواردی می‌توانند پناهگاه خوبی باشند، ولی در همین حال، وجود چنین دوست‌هایی می‌تواند انرژی‌ای را که فرد باید برای مقابله با مشکل و بازسازی رابطه‌اش بگذارد. به انحراف بکشاند. می‌دانید که هم‌جنس نبودن دو دوست هم می‌تواند دردسرهای خودش را داشته باشد.
روابط پیش از ازدواج
امروزه روان شناسان روابط پیش از ازدواج را یکی از پیش‌بینی کننده‌های قوی خیانت پس از ازدواج می‌دانند. وفادار ماندن به یک رابطه برای مدتی طولانی، برای کسانی که عادت به تجربه روابط متعدد و موقت دارند، دشوار است. این افراد حتی اگر بخواهند و اراده کنند هم اوقات سختی را برای متعهد ماندن به یک نفر در پیش خواهند داشت.
ازدواج بدون عشق







عشق برای ازدواج کافی نیست، اما قطعا لازم است. ازدواج‌هایی که در آن هیچ احساسی وجود ندارد و برخلاف تصور اولیه، پس از وصلت هم علاقه به وجود نیامده است، به شدت در معرض خطر هستند. باز هم در دسترس بودن محبوب سابق، زمانی که فرد تن به ازدواج اجباری داده و پیش از حل‌وفصل کردن روابط شکست‌خورده پیشین، میزان خطر را بسیار بالا می‌برد، حتی وقتی محبوب قبلی وجود ندارد، هر لحظه ممکن است نیمه گمشده به ناگهان در مسیر زندگی مشترک قرار بگیرد و دل از فرد ببرد، اگر شما با همسر آینده‌تان در چنین وضعیتی هستید تا دیر نشده درباره تصمیمتان دوباره فکر کنید.
ویژگی‌های شخصیتی
بسیاری از رفتارهای ما و بسیاری از مکانیسم‌های روابط ما به ویژگی‌های شخصیتی‌مان وابسته است. ویژگی‌های شخصیتی بسیار زیادند و وقتی یک زوج در کنار هم قرار می‌گیرند، ممکن است ابعاد خاصی از شخصیت آن‌ها پررنگ یا کم‌رنگ شود، همچنین، بعضی از ویژگی‌های شخصیتی نقش بیشتری بر رفتار دارند و بعضی دیگر ممکن است تحت تاثیر محیط قرار بگیرند.
گفتن دقیق اینکه کدام ویژگی‌ها پیش‌بینی کننده خیانت هستند، کار آسانی نیست، ولی می‌توان به هیجان‌طلبی، بی‌بندوباری، عزت‌نفس شکننده و ریسک‌پذیری بالا به عنوان چند نمونه اشاره کرد. آزمون‌های پیش از ازدواج، موارد بسیاری از این دست را روشن می‌کنند.
اعتیاد
اعتیاد به مواد مخدر، الکل، پورنوگرافی، هیجان و حتی اعتیاد به عشق و رابطه می‌تواند احتمال وقوع خیانت را بیشتر کند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد عواملی وجود دارند که هم زمان باعث افزایش تمایل افراد به رفتارهای پرخطر مثل اعتیاد و تعدد روابط می‌شود، مثل برخی ویژگی‌های فردی و بزرگ شدن در خانواده‌هایی که رفتارهای پرخطر در آن‌ها رواج داشته است.
خانواده و دوستان خیانتکار
نمی‌توان گفت خیانت ارثی است، ولی الگوی خیانت در فرزندان خانواده‌هایی که این رفتار در آن‌ها رایج است، تکرار می‌شود. همچنین بودن در میان دوستان و گروه‌هایی که اهل خیانت هستند، احتمال بروز این رفتار را در فرد بالا می‌برد. به نظر می‌رسد فقط دوستان ناهم‌جنس نیستند که باید درباره‌شان نگران باشید!
وجود محرک‌های زیاد
بسیاری از خیانت‌ها در صورت نبود برخی محرک‌ها هرگز اتفاق نمی‌افتند. تحقیقات روان‌شناسی نشان می‌دهد مردان نسبت به محرک‌های جنسی و زنان نسبت به محرک‌های عاطفی آسیب‌پذیرترند، بنابراین قرار گرفتن در معرض این محرک‌ها می‌تواند زمینه را برای خیانت مهیا کند
نبود پایبندی اخلاقی دین و مذهب شما و همسرتان، هرچه که باشد، پایبندی به یک مجموعه اخلاقیات با قوانین زندگی را توصیه می‌کند. دین و اخلاق مهم‌ترین تفاوت است بین کسانی که به همسرشان خیانت می‌کنند و کسانی که در همان شرایط هستند، ولی دست به خیانت نمی‌زنند. همان‌طور که تا اینجا پی برده‌اید، خیانت عوامل زمینه‌ساز زیادی دارد که ممکن است در هر زندگی، به ویژه در این عصر وجود داشته باشد.
کسی که پایبندی و انضباط درونی خود را حفظ کند. اگرچه باز هم نسبت به این مسئله کاملا ایمن نیست، اما بسیار کمتر از کسی که این مسائل را جدی نمی‌گیرد و به قانون‌شکنی عادت کرده، در خطر خیانت قرار دارد. اگر شما و همسر آینده‌تان تصمیم به ازدواج گرفته‌اید و حفظ این رابطه برایتان مهم است، حتما ارزش آن را دارد که روی این موضوع فکر کنید.
آیا ممکن است خیانت برای ما هم اتفاق بیفتد؟
خیانت ممکن است ساده‌تر از آنچه که فکرش را می‌کنید برای شما یا هر کس دیگری رخ دهد و بسیار مرموزانه و ظریف سر از زندگی شما دربیاورد به خاطر همین است که این مسئله حساسیت بالایی دارد و درباره آن هشدارهای زیادی را از سوی روان‌شناسان با موعظه گران می‌شنوید. این را هم بدانید که شک و تردید بیهوده نسبت به طرف مقابل و وسواس بیش از اندازه درباره این موضوع هم به همین اندازه آفت بزرگی برای رابطه است و می‌تواند آن را به تدریج به سمت نابودی بکشاند. در همان حال که نسبت به علائم هشدار دهنده آگاه و حساس هستید. اگر می‌بینید نمی‌توانید برای ازدواج به کسی اطمینان کنید، برای حل این مسئله اقدام کنید.
مایندوی
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
عشق,ازدواج,جدایی,خیانت,اراده,اعتماد,
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا