«غارچشمه وقت ساعت» ، از جاذبه های سحرانگیز شهرستان دو رود
1400/09/13 - 11:10
تاریخ و ساعت خبر:
115318
کد خبر:
آشنایی با گردشگری استان لرستان / 1

«غارچشمه وقت ساعت» ، از جاذبه های سحرانگیز شهرستان دو رود

دورود در شرق استان لرستان و در دامنه کوه باباهورِ زاگرس در کنار اشترانکوه واقع شده است. کوه‌های سر به فلک کشیده، دره‌های زیبا و رودهایی چون «سِزار»، این شهر را پر از جاذبه‌های طبیعی کرده است که دریاچه گَهَر، آبشار آب‌گرمه، آبشار بیشه، غار و آبشار وقتِ ساعت از جمله آن‎ها است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - لرستان: دورود در شرق استان لرستان و در دامنه کوه باباهورِ زاگرس در کنار اشترانکوه واقع شده است. کوه‌های سر به فلک کشیده، دره‌های زیبا و رودهایی چون «سِزار»، این شهر را پر از جاذبه‌های طبیعی کرده است که دریاچه گَهَر، آبشار آب‌گرمه، آبشار بیشه، غار و آبشار وقتِ ساعت از جمله آن‎ها است.


در جنوب شهرستان دورود کوهی قرار دارد به نام کوه «پَریز» که به علت صعب‌العبور بودن و نداشتن راه‌های مناسب برای صعود به قله این نام بر روی آن گذاشته شده است. منظور از کلمه پریز، پرهیزکردن و نرفتن بوده و به نام «کوه پرهیز» نام‌گذاری شده و در اثر کثرت استعمال کلمه و در طول زمان نام «پریز» را به خود گرفته است.

دورتادور این کوه را یا دره‎های زیبا و شگرف فراگرفته یا با اشترانکوه همسایه است؛ یکی از این دره‌ها «دره گهر رود» نام دارد، که آب دریاچه گهر را به رودخانه سزار می‎رساند. فعالیت‌های گسلی که در دره گهررود وجود داشته پدیده‌های جالب و شگفت‌انگیزی -چون انواع غار، چاه، چشمه، آبشار، دره زیبای نیگا و قطعات بزرگ سنگ که در زبان محلی به «کُرو دختر» معروف است- را به‌وجود آورده که زیبایی منطقه را دوچندان کرده است.

یکی از این پدیده‌های جالب و زیبا، غار و چشمه وقتِ ساعت است که در دامنه همان کوه پریز قرار دارد.
چشمه وقت و ساعت در سینه، پریز کوه شهرستان دورود واقع شده‌است، این چشمه اسرارآمیز به این جهت وقت ساعت نامیده می‌شود، که در فواصل زمانی خاص و به صورت کاملاً طبیعی قطع و وصل می‌گردد.

یکی دیگر از زیبائی‌های چشمه وقت ساعت قرار گرفتن آن در غاری است که بعد از روان شدن از دل غار مسیری راطی و سپس به دامنه‌های کوه پریز سرازیر شده و جریان می‌یابد. این پدیده طبیعی در طول سال به قوت خود باقی است، لذا مدت قطع و برقرای جریان آب چشمه در فصول سال متفاوت است، معمولاً فاصله هر قطع و وصل از نظر زمانی و با توجه به فصول سال، بین ۴۵ دقیقه تا یک ونیم ساعت در نوسان می‌باشد.

انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
گردشگری، سحرانگیز، درود،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا