سکوت علوی، فریاد فاطمی، صلح حسنی و قیام حسینی در امتداد یکدیگرند/ مبارزه سیاسی با ظلم استحکام و تعالی جامعه اسلامی هدف ائمه اطهار(ع)
1400/10/16 - 10:46
تاریخ و ساعت خبر:
116186
کد خبر:
یک استاد حوزه و فعال اجتماعی:

سکوت علوی، فریاد فاطمی، صلح حسنی و قیام حسینی در امتداد یکدیگرند/ مبارزه سیاسی با ظلم استحکام و تعالی جامعه اسلامی هدف ائمه اطهار(ع)

یک استاد حوزه گفت: زندگی ائمه (ع) هم در راستای مبارزه سیاسی همه یک هدف واحد داشته و برای رسیدن به این هدف واحد رفتارهای متفاوتی از خود نشان دادند یک مقطعی ایجاب کرده که سکوت ۲۵ ساله صورت بگیرد.در مقطعی دیگرفریاد فاطمی صورت بگیرد و زمانی صلح حسنی و قیام حسینی؛همه اینها جدا از هم نیستند در راستای هم هستند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - تبریز : به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله گفت وگویی با سمیه عاقل نهند استاد حوزه و فعال اجتماعی شهر تبریز پیرامون ارتباط قیام حسینی با قیام فاطمی (س) انجام داده ایم که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.
در آغازین سوال میخواستم از محضرشما بپرسم : جایگاه شخصیتی حضرت فاطمه زهرا "س" در محور اعتقادی و اجتماعی مسلمانان چگونه می شود ترسیم کرد؟ بسم الله الرحمن الرحیم . بنده هم سلام و ادب دارم خدمت شما و مخاطبین فرهیخته طنین یاس . باید گفت هر زمان سخن از حضرت فاطمه زهرا"س" میشود اون نقطه ای که ابتدا امر به ذهن انسان خطور می کند اینکه اون حضرت چه جایگاهی در بین مسلمین دارند؟ آیا جایگاه آن حضرت فقط در بین دختران،همسران،مادران مومن هست و آیا این شخصیت بانوی بزرگوار را بخاطر جنسیت شون نمیشه بین مردان یا پسران هم معرفی کرد؟ خدمتتون عرض کنم که حقیقت غیر از این مسئله هست و حضرت فاطمه زهرا "یک شخصیت و الگوی فراتر از جنسیت هستند . این بر می گردد به فلسفه وجود انسان کامل،وجود انسان کامل اعم از اینکه مرد باشد یا زن به گونه ای هست که این انسان کامل برای انسان های دیگر مایه هدایت و رشد و تکامل است و سخن انسان کامل و رفتار انسان کامل و تفکر انسان کامل بر آمده از نفس معصومه است برای هر انسانی قابل بهره برداری است .
به همین دلیل است که پیامبر اکرم"ص" و امامان معصوم"ع" با اینکه به لحاظ جنسیتی مرد هستند وقتی بعنوان الگو معرفی می شوند جایگاهشون در مسائل و تمامی شئونات زندگی بشر تجلی پیدا می کند . حالا صرفا شئون اعتقادی نیست در تمامی شئونات زندگی همه انسان ها اعم از مرد و زن را شامل می شوند. چطور امامان ما در یک شخصیت فراتر از جنسیت خودشون هستند یک الگوی فراتر از جنسیت خودشون هستند فاطمه زهرا "س" نیز چنین جایگاهی در بین مسلمانان دارند و حتی من می تونم بگویم در بین کل بشریت و از منظر قران اگر انسانی وارسته باشد.
قران کریم بطور صریح بیان می کند زمانیکه افرادی را بعنوان الگو برای مردم معرفی می کند. از ۴ زن بعنوان زن نمونه حالا دو نمونه بد یاد می کند و اونجایکه نمونه مردم بد را با دو داستان زن بیان می کند خداوند متعال زن لوط و زن حضرت نوح را مثل می آورد. و برای انسانها مومن وقتی یک شخصیت با فضیلت را بعنوان الگو معرفی می کند از همسر فرعون نام می برد. راز این نقطه در آن است قران حقیقت هر انسانی را روح و نفس انسان می داندو بدون همه مراحل زندگی مثل مرکبی است بعنوان ابزار در نفس انسان است.
روح و حقیقیت انسان جنسیت ندارد به همین دلیل است که تازمانیکه این روح به جسم تعلق نگیرد توصیف این روح به مرد و زن عنوان نداره و هیچ کمالی از کمالات وجودی برای انسانی مشروط به مذکر بودنش نیست همانطوری که مونث بودن هم مانع دریافتی هیچ کمالی نمی باشداز این جهت کمال حقیقی که همان رسیدن به مقام والای الهی است نصیب هر انسان پاکیزه ومطهره می شودکه واجد این شرایط باشد چه کسی پاکیزه تر و مطهر تر از حضرت فاطمه زهرا"س" طاهره،مطهره و چنین شخصیتی حضرت زهرا "س" طاهرترین و پاک ترین انسان های روی زمین است.اصلا در عرصه کمالات و کسب فضایل حضرت زهرا همانطور می درخشد که ائمه دیگران درخشیدندتا جایکه امام زمان عج می فرماید: که مادرم فاطمه زهرا"س" برای من اسوه و الگو است از این رو حضرت فاطمه زهرا بعنوان یک انسان کامل و معصوم همه افعالش و حتی سکوتش حجت است و گویای مسیر مستقیم الهی وراه هدایت و سعادت است و در الگو بودن برای رساندن و رسیدن انسان های دیگر برای سعادت رفتار معصومانه حضرت فاطمه زهرا برای هر مرد و زنی بویژه مرد و زن مسلمان قابل اتکا است خیلی از بزرگان ما خودشان رو رسوندن به قله توحید و به قله انسانیت به طور قطع و یقین اتکا پیدا کردن و متصل شدن به وجود حضرت فاطمه زهرا زانوی ادب زدن در مقابل مکتب این بانو و از این بانو درس گرفتن و محل مراجعه به قدری به این شخصیت قابل اتکا بوده که پیامبر اکرم "ص" بسیاراز سوالاتی که از مسجد از وجود نازنین پیامبر سوال می شد برای پاسخ گرفتن افراد ارجاع میدادن به حضرت فاطمه زهرا و می گفتند که برید جواب این سوالها را از دخترم بپرسید نه اینکه پیامبر نمی دانستند بلکه می خواستند جایگاه شخصیت این بانوی را به همه بشناسانند.
با تمام این اوصاف آیا می شود وجود فردی ایشان را جدا از مکتبشان مورد بررسی قرارداد؟
اول باید ببینیم مکتب به چی می گویند برای خودمان تعریف کنیم. مکتب: مکتب مجموعه ای از جهان بینی و ایدولوژی یعنی بایدها و نبایدها اون نظام رفتاری انسان را تشکیل میدهد مجموعه جهان بینی و ایدولوژی را باهم مکتب می گویند. شهید مطهری در تعریف مکتب می گوید: مکتب یک تئوری کلی یک طرح جامع و هماهنگ و منسجم هست که هدف اصلی کمال انسان و تامین سعادت همگانی آن را فراهم می کند و در اون خطوط اصلی بایدها و نبایدها وروش ها،خوب ها،بدها،مسئولیت ها و تکالیف مشخص است.
درکتاب مقدمه ای بر جهان بینی صفحه ۴۶تا ۵۴به این مطلب پرداخته است. در مورد حضرت زهرا اون مجموعه جهان بینی ها و ایدولوژی ها آیا وجود دارد یا نه؟
در اهل بیت، عصمت و طهارت وجود دارد و حضرت فاطمه زهرا مستثنی از این امر نیستند در واقع خداوند سبحان در قران کریم درباره عظمت اهل بیت صحبت می کندبر می گردد به جهان بینی و ایدولوژی پاکیزگی و طهارت اونا رو معرفی میکند.
انسانهای برگزیده ای که نقصی خودشان را از هر گونه آلودگی و لغزش حفظ می کنند.و از این لحاظ ظرفیت دریافت بالاترین حقایق و دریافت الهی دارند باز بر می گردد به همون معرفت و جهان بینی آنها و وقتی که اومدن دقایق الهی را دارن دریافت می کند ان معارف الهی مثل بصورت یک کوثر جاری در سیره عملی آنها موج می زند. و در بهره مندی از سرچشمه فیض الهی با دیگر اهل بیت نورانی حضرت رسول اکرم ص این بانوی بزرگوار مشترک و هم سنخ هستند و تفاوتی بین آنها وجود ندارد.در این آسمان نورانی حضرت فاطمه زهرا مثل همتای خودشون حضرت علی می درخشد.
وقتی که ما می گویم مکتب مجموعه ای از جهان بینی و ایدولوژی هست این مجموعه جامع و کامل از جهان بینی و ایدولوژی راهنمای دیگر افراد انسانی باشد. وقتی وجود نازنین فرزند بزرگوارشون به مادربزرگوارشان متوسل می شوند و به سیره و روش مادرشون متوسل می شوند.در بحارالانوار صفحه ۱۸۰ با اشاره به مطلب وقتی می فرمائید سیره حضرت زهرا برای من الگوی نیکوی است بنابراین معرفت و شناخت این بانوی بزرگوار اون ایدولوژی و جهان بینی است و باید برای هر انسانی جویای هدایت بررسی این مکتب لازم و ضروری است
علما و دانشمندان شیعه و حتی بسیاری از مفسران سنی بر این اعتقاد هستند که سوذه کوثر در شان حضرت زهرا (س) نازل شده . آیا این شانیت کعادل دیگری هم دارد یعنی هستند از اپمه یا اولیاالله که چنین شانیتی در نزد خدا داشته باشند؟ ائمه اطهار (ع) از نور محمدی خلق شده اند جایگاه پیامبر اکرم(ص) براین است که پیامبر بزرگوار اشرف مخلوقات است یعنی خداوند متعال مخلوقاتی بی نهایتی که خلق کرده در بین تمامی مخلوقات خداوند پیامبر اکرم (ص) را اشرف و افضل مخلوقات قرار داده است . وقتی ما می گویم از ائمه اطهار آیا کسانی هستند که چنین شانیت را در نزد خداوند متعال دارند بله دارند.
بالاترین شان برای پیامبراسلام است . قران کریم که همان کلام الهی است بر وجود نازنین پیامبر نازل شده است. از بین همه مخلوقات فقط پیامبر چنین شانی را داشتند که حامل کلام الهی باشند و حمل کنند.
به تبع ایشان بقیه معصومین هم این ۱۳ معصومی که بعداز پیامبر هستند این شانیت را دارند.
۱۴ معصوم نور واحد و نور ناطق هستند ائمه قران ناطق اند.خود قران هستند،قرانی هستند دارن تکلم می کنند. در قران سوره ای بنام حضرت محمد نازل شده است،آیاتی دیگری هم هس که در شان ائمه نازل شده اند، سوره قاف در شان حضرت علی بوده و این شانیت را دارن سوره کوثر در زمانی نازل شد که پیامبر (ص) دوتا از فرزندانشان عبدالله و قاسم را از دست داده بودن و دشمنان لب به کنایه و شماتت گشودن.
از جمله عاص بن واعل که پیامبر اکرم (ص) را ابتر خواند و شماتت بزرگی در حق پیامبر اکرم (ص) کرد و بر پیامبر سخت ناراحت کننده بود و خدا هم هوای پیامبر را داشت. بنابراین خداوند با نازل کردن سوره کوثرپیامبر را شاد،و خوشحال کردند.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان اعتقادشون بر این است که با توجه به آخرین معنی آیه در سوره کوثر دشمن پیامبر ابتر می ماند . فخر رازی مفسر بزرگ اهل سنت مراد از کوثر را فرزندان پیامبر میداند و میگوید این سوره در حق کسی نازل شد که به پیامبر طعنه زد و گفت فرزندی ندارد
بنابراین روزی که فاطمه زهرا چشم به جهان گشود دشمانشان ابتر شدند. وجود عرشیایی بانوی بزرگوار منشا خیرات بسیاری بر جهان است تا جاییکه اگر فاطمه زهرا نبود ثمره پیامبر بر باد می رفت و نامی از اسلام راستین بر جا نمی ماند
در آن ایامی که حضرت فاطمه زهرا (س) در بستر بودند و بعد از شهادت پیامبر اعظم فرشته وحی جبرئیل و سایر فرشتگان نزد حضرت فاطمه زهرا (س) می امدند و فرشته وحی اخبار عینی و الهی رو به حضرت اعلام میکرد و حضرت هم آنها رو انشا میکرد و حضرت علی هم املا میکرد که در صحیفه فاطمی ثبت شده .
اینها خیرات و برکاتی هستند که بجز از چشمه کوثر فاطمی نخواهد جوشید حضرت فاطمه زهرا (س) همان کوثر الهی است که خداوند به شکرانه عطای الهی با پیامبر دستور به نماز و قربانی میدهد.
یکی ازاعتقادات راسخ شیعیان و بسیاری از مردم آزاده و ظلم ستیز دنیا باور قیام اباعبدالله در مقابل ظلم و جور زمانه خودشان بود . باوری که به یک ایدیولوژی بی عیب و نقص تبدیل شده . آیا منشا این ایدیولوژی همان مکتب فاطمی است یا نمی توان ارتباطی بین این دو برقرار کرد؟
بله قطعا ارتباط دارند . زندگی ائمه (ع) یک عنصر بسیار مهمی تحت عنوان مبارزه سیاسی حاد داشتند که متاسفانه توجه به این عنصر دچار غفلت واقع شده و عبارت از اینکه زندگی ائمه هدی (ع) را اگر در نظر بگیریم از زمان ظهور اسلام تا غیبت حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ سال می شود این زمان را در نظر بگیریم زندگی ائمه هدی در این زمان بصورت یک خط مستمر یعنی از یک نقطه شروع شده که بی هیچ انحرافی ادامه پیدا کرده . وقتی که در این زمینه مطالعه می کنیم می بینیم این بزرگواران درسته که ۱۴ نفرند ولی در یک تن هستند یک واحد و شخصیت هستند و شکی در این زمینه وجود ندارد. بجای اینکه بیایم زندگی پیامبر ص ،حضرت فاطمه، حضرت علی را جدا از هم تحریر کنیم احیانا در دام این اشتباه خطرناک بیفتیم که سیره این ۱۴معصوم بخاطر اختلاف ظاهری باهم متعارض هستند در حالیکه اینگونه نبوده و نیست .
همه این بزرگواران باید یک انسان فرض شوند این یک نفر انسان که حدود ۳۰۰ سال عمر کرده که در سال اول هجری قدم در راهی گذاشته و تا سال ۲۶۰ هجری این راه را طی کرده و ادامه دارد(توسط امام زمان عج) . وقتی افق دیدمون را اینگونه ترسیم می کنیم معلوم می شود که یک انسان ۳۰۰ سال عمر کرده و و هنوز زنده است و بسته به شرایط و اقتضائات زمانه خود در راستای همان مبارزه سیاسی حاد گام برمی دارد. اقتضائات و شرایط زمان متفاوتند بنابراین این انسان هم عکس العمل متفاوتی از خودش نشان خواهد داد.
خودمان را در نظر بگیریم ما یک انسان مشخص هستیم زندگی ما از یک مقطعی شروع می شود. روزیکه بدنیا امدیم و فرضا در طول ۷۰ و ۸۰ سال عمری که از خدای متعال در این دنیا میگیریم بسته به شرایط و اقتضائات مختلف رفتارهای متفاوتی از خود نشان میدهیم و نهایتا سعی داریم به هدفی که ترسیم کرده ایم دست پیدا کنیم.
زندگی ائمه (ع) هم در راستای مبارزه سیاسی همه یک هدف واحد داشته و برای رسیدن به این هدف واحد رفتارهای متفاوتی از خود نشان دادند یک مقطعی ایجاب کرده که ان سکوت ۲۵ ساله صورت بگیرد. در حالیکی آن سکوت ۲۵ ساله به معنای انزوا نیست،در حقیقت سکوت علوی مظلومیت در اوج اقتدار است. در مقطعی دیگر ایجاب می کرد فریاد فاطمی صورت بگیرد و زمانی دیگری صلح حسنی در اوج قدرت . همه این ها جدا از هم نیستند در راستای هم هستند.تمام حرکات این بزرگواران در راستای هم هستند و در یک حرکت بلند مدت صورت گرفته که در این مسیرتاکتیک ها و اختیارهای مختلفی به همراه خودش داشته . در نتیجه قیام خونین امام حسین در راستای همان مکتب فاطمی بوده است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سکوت علوی، فریاد فاطمی، صلح حسنی و قیام حسینی در امتداد یکدیگرند/ مبارزه سیاسی با ظلم استحکام و تعالی جامعه اسلامی هدف ائمه اطهار(ع)
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا